ویرگول
ورودثبت نام
دکتر مسعود وثوقی
دکتر مسعود وثوقی
خواندن ۲ دقیقه·۲ سال پیش

متاورس و آینده سینمای مستند

سینمای مستند که از پیدایش تا به امروز هدف خود را روایت حقیقت معرفی نموده است، همواره تلاش کرده تا با بهره ‏برداری از ظرفیت‏ های ایجاد شده توسط فناوری‏ های جدید، روایتی خلاقانه، اثربخش و جذاب از حقیقت را به مخاطبان ارائه دهد و در این مسیر به پیشرفت‏ قابل توجه‏ ای نیز رسیده است.

البته در این راه موانعی نظیر تحریف، دستکاری یا برجسته‏ سازی تعمدی برخی از حقایق و حتی وانمایی به معنی نمایش آنچه که حقیقت ندارد، وجود داشته و خواهد داشت که سینمای مستند حقیقت‏ گو را از رسالت خود دور کرده و خواهد نمود.

از سوی دیگر، این موانع تبدیل به تکنیک‏ هایی شده است که مسئولان شرکت‏ های بزرگ رسانه ‏ای را یاری می ‏نماید تا متناسب با چارچوب فکری خود، حقایق جهان را روایت کنند. تکنیک‏ هایی که با رشد فناوری در دنیای امروز‏ با ظرافت خاصی اجرایی شده و تشخیص حقایق را برای مخاطبان سخت‏ تر از قبل کرده‏ است.

درست است که این فرض طرفداران زیادی‏ را دارد، اما نباید وجود تجهیزات فناورانه تولید محتوا که در اختیار گروه‏ های مستقل رسانه‏ ای قرار گرفته ‏است و دموکراتیزه شدن رسانه‏ ها که نتیجه گسترش شبکه‏ های اجتماعی در جهان امروز است را در تولید فیلم ‏ها و یا بهتر بگوییم محتوای مستند حقیقت‏ گو نادیده گرفت.

با این دو رویکرد می‏توان به آینده نزدیک فناوری‏ ها یعنی ظهور متاورس و تأثیر آن بر تحول فناوری‏ های رسانه ‏ای نیز نگریست و نقش آن‏ها را بر ادامه حیات سینمای مستند بررسی نمود. نخست نگاهی است که فناوری‏ های مرتبط با متاورس را ابزاری مناسب و دقیق برای تحریف‏ تاریخ، دستکاری تصاویر و وانمایی قلمداد می‏ نماید و آن را در خدمت مسئولان شرکت‏ های بزرگ رسانه ‏ای برای ترویج افکارشان می‏ داند.

اما ازمنظر دیگر متاورس ظرفیت ‏های ارزشمندی نظیر خلق تصاویر سه‏ بعدی، بازسازی شگفت ‏آور وقایع و زنده ‏سازی شخصیت‏های بزرگ تاریخ با استفاده از هوش مصنوعی را برای روایت زیبایی شناسانه حقیقت در اختیار تولیدکنندگان مستقل محتوای مستند قرار می ‏دهد و در افزایش اثربخشی این محتوا بر مخاطبان به ویژه مخاطبان نوگرا، نقش به ‏سزایی را ایفا می‏کند.

بنابراین این چگونگی بهره‏ برداری از فناوری‏ های مرتبط با متاورس در سینمای مستند بوده که از اهمیت بالایی برخوردار است و سینمای مستند نه‏ تنها می ‏تواند با ظهور این فناوری به حیات حقیقت‏ گو خود ادامه دهد بلکه این امکان را دارد تا جلوه‏های جدیدی از خود به وسیله بازطراحی قالب ‏های مرسوم در سینمای مستند، به نمایش بگذارد که برای ایجاد و اجرایی شدن این ایده ‏ها، هم ‏اندیشی میان پژوهشگران هنر، رسانه و فناوری لازم و ضروری است.

متاورسسینمای مستندتحریف تاریخحقیقتمسعود وثوقی
اندیشه های نو در خصوص علم رسانه
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید