فیلم یک رسانه بصری است و طراحی گرافیک همیشه بخشی از دنیای روایتگری بصری بوده است. طراحی گرافیک در عصر حاضر به بخش جدایی ناپذیر رسانه تبدیل شده است. محبوبیت روزافزون طراحی گرافیک را می توان به بصری شدن شبکه های اجتماعی نسبت داد، و مهمترین و در حال ظهورترین جنبه در این جهت، اهمیت استفاده از طراحی گرافیک در فیلم و تلویزیون است. این مهارت فراتر از استفاده آن در رسانه های اجتماعی است. استفاده از طراحی گرافیک می تواند به ارتقای روایتگری بصری در ساخت فیلم کمک کند.
وقتی مردم به طراحان گرافیک فکر می کنند، آنها را در حال کار در زمینه بازاریابی محتوا، تبلیغات، ایجاد لوگو، وب سایت و طرح های تبلیغاتی برای چاپ و دنیای دیجیتال می بینند. با این حال، آنها در دنیای تلویزیون و فیلم نیز به همان اندازه مهم و کاربردی هستند.
طراحان گرافیک در فیلم و تلویزیون مسئول ایجاد هرگونه قطعه گرافیکی هستند که در فیلمنامه ذکر شده است. آنها همچنین مواد تبلیغاتی مانند پوسترهای فیلم و محتوای دیجیتال را ایجاد می کنند.
طراحی گرافیک می تواند برای ایجاد حال و هوا، انتقال اطلاعات و حتی پیشبرد داستان در فیلم استفاده شود. به عنوان مثال، یک طراح گرافیک ممکن است برای ایجاد روزنامه ای که یک بازیگر در صحنه ای می خواند یا بسته بندی کالاهایی در فروشگاه، سفارش بگیرد. همه اینها باید با ژانر و دوره تاریخی که داستان در آن اتفاق می افتد مطابقت داشته باشد.
زیرا طراحی گرافیک به ایجاد دنیای فیلم و باورپذیرتر کردن آن برای مخاطب کمک می کند. طراحان گرافیک با ایجاد عناصر بصری مانند علائم، پوسترها، روزنامه ها و مجلات، به کارگردان کمک می کنند تا فضای خاصی را برای فیلم ایجاد کند. آنها همچنین می توانند با ایجاد لوگوها و هویت بصری برای شرکت ها و سازمان های داخل فیلم، به ایجاد حس واقع گرایی کمک کنند.
علاوه بر این، طراحی گرافیک می تواند برای انتقال اطلاعات مهم به مخاطب استفاده شود. برای مثال، یک طراح گرافیک می تواند تابلویی را در صحنه ای قرار دهد که اطلاعات مهمی در مورد داستان را به مخاطب بدهد. یا، آنها می توانند از تایپوگرافی برای ایجاد یک حس خاص را در مخاطب ایجاد کنند.
به طور کلی، طراحی گرافیک بخش مهمی از داستان گویی بصری در فیلم است. طراحان گرافیک با استفاده از گرافیک در فیلم عناصر بصری که به ایجاد دنیای فیلم و باورپذیرتر کردن آن برای مخاطب کمک می کند، نقش مهمی در ساخت فیلم ایفا می کنند.
طراحی گرافیک در فیلم و تلویزیون، نقش مهمی در ایجاد فضایی جذاب و کمک به پیشبرد داستان ایفا میکند. عناصر طراحی گرافیکی که ماهرانه در یک فیلم طراحیشده اند، باعث میشود که مخاطب بیشتر در آن فیلم غرق شود و همه عناصر را به هم مرتبط کند.
یکی از مهمترین کاربردهای طراحی گرافیک در فیلم و تلویزیون، طراحی صحنه است. طراحی صحنه به طور مستقیم بر احساسات و ادراکات مخاطب تأثیر میگذارد. برای مثال، استفاده از رنگهای تیره و تاریک در طراحی صحنه میتواند فضایی ترسناک و مهیج ایجاد کند.
عنوانبندی یکی دیگر از کاربردهای مهم طراحی گرافیک در فیلم و تلویزیون است. عنوانبندی به معرفی فیلم یا سریال و ایجاد پیشزمینهای برای داستان کمک میکند. عنوانبندیهای خلاقانه و جذاب میتوانند توجه مخاطب را جلب کرده و او را برای تماشای فیلم یا سریال مشتاق کنند.
نشانهگذاری نیز یک شکل از طراحی گرافیک است که در فیلم و تلویزیون استفاده میشود. نشانهگذاری برای انتقال اطلاعات به مخاطب استفاده میشود. برای مثال، استفاده از زیرنویس برای ترجمه دیالوگها یا استفاده از تصاویر برای نشان دادن زمان و مکان داستان. به قول آقای اصغر فرهادی نشانه ها کادویی هستند که توسط نویسنده به تماشاگری که بعد از دیدن فیلم در مورد آن فکر می کند داده می شود.
جلوههای ویژه یکی از پیشرفتهترین و جذابترین کاربردهای طراحی گرافیک در فیلم و تلویزیون است. جلوههای ویژه برای ایجاد تصاویر و صحنههای غیرواقعی استفاده میشوند. جلوههای ویژه میتوانند داستان را باورپذیرتر و هیجانانگیزتر کنند.
در اینجا چند نمونه از طراحی گرافیک در فیلمهای ایرانی آورده شده است:
طراحی صحنه فیلم “گوزنها” (به کارگردانی مسعود کیمیایی)
طراحی صحنه فیلم “گوزنها” به خلق فضایی رازآلود و پرتنش کمک زیادی کرد. استفاده از رنگهای تیره و سایهروشن در این فیلم، حسی از ناامنی و ترس را در مخاطب ایجاد میکند.
عنوانبندی فیلم “خانه دوست کجاست؟” (به کارگردانی عباس کیارستمی)
عنوانبندی فیلم “خانه دوست کجاست؟” یکی از ماندگارترین و تأثیرگذارترین عنوانبندیهای تاریخ سینمای ایران است. این عنوانبندی با استفاده از تصاویر گرافیکی ساده و کودکانه، فضایی نوستالژیک و خاطرهانگیز ایجاد میکند.
نشانهگذاری فیلم “مادر” (به کارگردانی علی حاتمی)
نشانهگذاری فیلم “مادر” به ایجاد حس غم و اندوه در مخاطب کمک میکند. استفاده از نمادهای گرافیکی مانند قبر، عزاداری و گلهای سفید در این فیلم، ذهن مخاطب را به سمت مفاهیم مرگ و از دست دادن هدایت میکند.
جلوههای ویژه فیلم “شبی که ماه کامل شد” (به کارگردانی نرگس آبیار)
جلوههای ویژه فیلم “شبی که ماه کامل شد” به خلق تصاویری خیرهکننده و به یادماندنی کمک زیادی کرد. صحنههای تعقیب و گریز در این فیلم با استفاده از جلوههای ویژه به صورت واقعگرایانه و هیجانانگیز به تصویر کشیده شدهاند.
علاوه بر نمونههای ذکر شده، فیلمهای ایرانی دیگری نیز هستند که از طراحی گرافیک به صورت موثری استفاده کردهاند. برخی از این فیلمها عبارتند از:
اجارهنشینها (داریوش مهرجویی)
بچههای آسمان (مجید مجیدی)
جدایی نادر از سیمین (اصغر فرهادی)
درباره الی (اصغر فرهادی)
دختر (ابراهیم حاتمیکیا)
ملاقات بانوی سالخورده (ابراهیم حاتمیکیا)
میم مثل مادر (رسول ملاقلیپور)
نفس (نرگس آبیار)
قهرمان (اصغر فرهادی)
این فیلمها نشان میدهند که طراحی گرافیک میتواند نقش مهمی در ایجاد تجربهای سینمایی جذاب و تأثیرگذار ایفا کند.tunesharemore_vert
مقاله استفاده از طراحی گرافیک در فیلم به پایان رسید. وال استودیو شماره به مطالعه مقاله کاربردهای طراحی گرافیک دعوت می کنیم.