ویرگول
ورودثبت نام
یک ذهن سرحال
یک ذهن سرحال
خواندن ۲ دقیقه·۲ سال پیش

زندگی سگی

زندگی سگی چیست؟ برای پاسخ به این سؤال نیاز داریم که ببینم سگ چجوری زندگی می کنه. اگر برای یک سگ یک توپ رو پرتاب کنید، بدو بدو میره براتون میاره. اگر دوباره پرتاب کنید، باز میره براتون میاره. و اگه صد بار دیگه هم اون توپ رو پرتاب کنید، باز هم اون توپ رو براتون خواهد آورد و یک لحظه هم از خودش این سؤال رو نخواهد پرسید که «من دارم چه غلطی می کنم؟» حالا اگه شما هر روز صبح تا شب یک سری کار روتین رو انجام بدی و یک لحظه از خودت سؤال نکنی که «من دارم با زندگیم چه غلطی می کنم؟» دقیقاً داری زندگی سگی می کنی.


چجوری زندگی سگی نداشته باشیم؟ اولین کاری که باید کرد اینه که بعضی وقتا استوپ بزنیم تو فرایند زندگی و اون سؤال کلیدی «من دارم چه غلطی می کنم؟» رو از خودمون بپرسیم. و این سؤال ممکنه شبا خواب رو از چشممون بگیره و ممکنه تا مدتی ما رو غمگین کنه و ممکنه باعث تغییرات بزرگ یا کوچکی در زندگیمون بشه ولی هر چی که هست به نظر من ارزششو داره.

بعضی ها ممکنه فکر کنند که اگر درگیر هدف های زندگیشون بشن دیگه زندگی سگی ندارند. ولی اشتباه فکر میکنند، حتی هدف ها هم قابلیت اینو دارند که شما رو دچار زندگی سگی بکنند. هدف ها می تونند باعث بشند که زندگی کردن یادتون بره. اینو از دانش آموزای خرخون کنکوری یا تمام کسایی که بهترین سال های زندگیشون رو صرف درس و پایان نامه و ...کردند بپرسین. نمی خوام بگم هدف داشتن در زندگی بده. دارم میگم مواظب باشید تو دام اهداف نیافتید.

زندگی سگی یعنی زندگی بی معنا. برای اجتناب از زندگی بی معنا باید به یک سری اصول اخلاقی پایبند بود. نمیشه به هر کثافت کوچک و بزرگی چنگ بزنی و زندگی معنادار هم داشته باشی. نمیشه عزت نفست رو به فنا بدی و معنادار هم زندگی کنی. و نمیشه جلوی ظلم و ظالم سکوت کنی و معنادار هم زندگی کنی.

این نوشته غوری بود در باب زندگی سگی که به اینصورت خلاصه اش میکنم: زندگی سگی یعنی درگیر روزمرگی شدن و هدف ها قرار نیست ما رو از روزمرگی نجات بدن بلکه پتانسیل اینو دارن که با کله ما رو به سمت روزمرگی هل بدن و زندگی سگی یعنی زندگی عاری از اخلاقیات.

مرسی که تا اینجای مطلب خوندید. اگه نظری در مورد این متن داشتید همینجا کامنت بذارید یا به تلگرام من به آیدی DonOctavio پیام بدید.


زندگی سگیمعنای زندگیهدفزندگی معنادارفلسفه
در مورد کنجکاوی هام و چیزهایی که یاد می گیرم می نویسم.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید