ویرگول
ورودثبت نام
پارسا زندی
پارسا زندی
خواندن ۵ دقیقه·۲ سال پیش

پروردگار قلم!


چند سالی است که محمد رضا شایع را می شناسم.دقیق ترش را بخواهید از سال۹۷!به عنوان مخاطب رپفارس که تقریبا از اکثر ارتیست های رپ فارس حداقل یک آهنگ را شنیده میتوانم بگویم که شایع،یکی از عامه پسند ترین(به معنای خوب)آرتیست هایی است که در این مارکت وجود دارند.

هدفم از ایجاد این یادداشت گفتن بیوگرافی او نیست بلکه دوست دارم شایع را انطور که در دید خودم هست برایتان به نمایش بگذارم.یکی از روز های مرداد بود(از تاریخ دقیقش درگذرید!)از مدرسه به خانه بازگشتم و طبق روال هر روزم دست به گوشی شدم و اینستا را باز کردم.(در این حین بگویم که کلاس های تابستانی مدرسه ام را در دبیرستان می گذراندم.سال یازدهم سال قبل کنکور و داستان هایی که هر نوجوان ایرانی از آن اطلاع دارد!)یادم است اینستا را که باز کردم تیتر"محمدرضا شایع چهره اش را نشان داد" چشم هایت را از کاسه در می آورد.خیلی رندوم روی یکی از این بی شمار ویدیو کلیک کردم و ویدیو پخش شد.آن ویدیو برای اینترو آلبوم اینجانب بود.حقیقتش را بخواهید به دلم نشست چون فضا سازی آهنگ بسیار عالی بود.شایع قبل از آن برایم در آهنگ کرم خلاصه شده بود که خیلی هم چیزی از محتوایش سر در نمی آوردم(اما حال که بزرگتر شده ام می فهمم که عجب آهنگی بود!خود کوچکترم را سرزنش نمی کنم.هر موقع ان اهنگ را گوش بدهی برایت تازه است!).یادم می آید اهنگ را دانلود کرده بودم(حقوق ارتیست های رپ فارس آن موقع به اندازه الان گرامی داشته نمی شد و در هر بیغوله ای آهنگ مورد نظرت را پیدا می کردی!)و موقع حل تست های شیمی ام آن را مدام گوش می کردم.چند روز بعد دیدم که مهراد هیدن استوری ای گذاشته که در حال گوش دادن به اهنگی از البوم اینجانب است.(کسانی که من را از نزدیک می شناسند از علاقه و ارادتم به این آرتیست خبر دارند!)ترغیب شدم کل البوم را گوش کنم اما اگر راستش را بخواهید امروز ۳ اهنگ بیشتر از آن البوم در پلی لیستم ندارم.ماه ها گذشت تا خبر پیش فروش اهنگ سیل که اولین همکاری هیدن و شایع بود مثل بمب در مارکت و رسانه های رپ فارس پیچید.یادش بخیر ان موقع حداقل مبلغ برای حمایت ۱۰هزارتومان بود.قبل از این همکاری به یاد ندارم که هیدن اهنگی را برای پیش فروش گذاشته باشد(قضیه این موضوع را شاید اگر کسی علاقه مند بود بعدا برایش توضیح دهم اما حس می کنم در این مقال نمی گنجد!)از نتیجه همکاری و بازخورد های این اهنگ و ثمره اش هیچ نمی گویم و فقط کافی است به کسی بگویید:چشا رو به ابراست یا پررو قرنیه مشکی تا به قول معروف تا فیها خالدونش را برایتان بخواند.مقصودم از بیان این آهنگ این بود که برایتان شفاف کنم که من از بعد این همکاری مسیر هنری شایع را با دقت بیشتری بررسی کردم.

محمدرضا شایع در بین اهالی رپ به پروردگار قلم معروف است و این لقب به درستی برازنده اش است.کافی است یک اهنگ از او گوش کنید تا به درستی آن پی ببرید.دومین همکاری او با هیدن در البوم کوتاهی بود که از شایع پخش شد.مُسِر نام این آهنگ است.این ترک در ژانر خودش که انگیزشی است ترکی خوب محسوب می شود اما چیزی که من میخواهم به آن اشاره کنم ترک تا یه جا به همراهی مهیار و دانیال بود که حقیقتا نگین آن البوم کوتاه بود.چاشنی صدای گرم مهیار و شیمی عالی دانیال و شایع که به بهترین وجه ممکن حس را منتقل می کرد اين اهنگ را برايم خاص می كرد.

آلبوم بعدی شایع که نظرم را به خود جلب کرد البوم کوتاه عصبانی بود که انواع و اقسام شخصیت های شایع و همچنین آهنگ سازی های متفاوتی را در بر داشت.به نظرم باید هر فرد یک بار این آلبوم را گوش دهد.شاهکار این آلبوم هم ترک عصبانی بود که تلفیقی از عصبانیت نفرت دلسوزی و کمی هم محبت را یکجا در چند دقیقه داخل خودش جا داده بود.

اما به همکاری های بعد شایع و هیدن مراجعه کنیم.هیدن در مرداد ۹۹بود که همکاری سومش با شایع را در البوم تونل۲ منتشر کرد.اگر نظر من را بخواهید،ترک قلعه در تونل دو که نام همکاری این دو ارتیست است،می توانم بگویم به طور کلی این اهنگ ویترین البوم تونل۲ است.فضا سازی دارک و مبهم و تلخ که در ان شایع قلمش بسیار تیز و برنده است.راستش را بخواهید شایع برای من در بخش دارک جزو top3من قرار دارد و شاید در انتخاب او و یا سورنا بر اول بودن،دچار درگیری شدیدی با خود شوم!

همکاری آخری که از این دو آرتیست منتشر شده اهنگ رفتم تو دلش در البوم ذوزنقه هیدن است که اگر راستش را بخواهید باید بگویم ضعیف ترین همکاری ای بوده که تا به حال از این دو بزرگوار منتشر شده.به نظرم شایع نتوانسته ان طور که می بایست روی گیتار مودی موسوی بنشیند.منظورم اصلا این نیست که شایع توانایی خواندن رو ی گیتارالکتریک را ندارد نه!اگر گیتار مودی موسوی به گوشتان خورده باشد میفهمید که مودی موسوی اهنگ های ایرانیزه شده ای می نوازد و رپ کردن روی این سبک بسیار دشوار است!

خلاصه اش این است که شایع از قوی ترین اجتماعی-عاشقانه نویس هاست و این موضوع مورد تایید اکثر مخاطبان رپ فارس است.به جز در مقطعی خاص(بعد از البوم عصبانی و به دنبال حاشیه هایش)این آرتیست محبوب حاشیه خاصی نداشته است(برخلاف آرتیست های رپ فارس که اکثرا به دنبال تنش و دعوا برای بیشتر دیده شدن هستند!).از این تریبون به شما نوید میدهم که آلبوم آماده باش از این هنرمند قرار است یکی از ماندگارترین البوم هایش شود و در آینده خیلی ها شایع را با این البوم خواهند شناخت!اگر کارهایش را گوش کردید و خوشتان آمد لینک حمایت از البوم اماده باشو پیش فروش ان به راحتی با یک سرچ قابل یافتن است.خودتان را از ادای لطف به این ارتیست زحمت کش دریغ نکنید.

در زير ليست پیشنهادی خودم را از اهنگ های او می گذارم.شما نیز اگر آهنگی جا افتاده در کامنت ها بنویسید.

1-کرم

2-صبر

3-قلعه

4-مسر

5-سیل

6-اینجانب

8-منم اون که مغرور

9-یه موقع هایی

10تا یه جایی

11-عصبانی

12-تلو

13-همه من

در ضمن خوشحال می شوم نظرتان را پیرامون این موضوع بدانم.

تا بعد!

رپ فارسرپشایعمحمدرضا شایعموسیقی
یه روزی منم و گیبسون کاستوم دهه۶۰ و یه منظره ناب?کانال:https://t.me/tonnel42
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید