ویرگول
ورودثبت نام
زکریا شیرمحمدلی
زکریا شیرمحمدلی
خواندن ۸ دقیقه·۳ سال پیش

چگونه پذیرش در یک رشته تحصیلی را در سامانه پذیرش دانشجویان بین المللی دانشگاه مازندران غیر فعال کنیم؟


معمولا در هر نیمسال تحصیلی، آموزش دانشکده ها وضعیت پذیرش دانشجویان در رشته های مختلفی که ارائه می دهند را اعلام می کنند. همینطور، ممکن است دانشکده ای تصمیم گرفته باشد که به دلایل مختلف از قبیل پر بودن ظرفیت دانشجویان و ... رشته هایی را در نیمسال تحصیلی ارائه ندهد. به همین دلیل این حیاتی است که در سیستم پذیرش دانشجویان، رشته هایی که ارائه نمی شوند غیر فعال شوند تا متقاضیان نتوانند آنها را در اولویت های تحصیلی خود انتخاب کنند. در این نوشته قصد دارم تا شما را با غیر فعال کردن پذیرش در رشته های موجود در سامانه پذیرش آشنا کنم، پس با من همراه باشید.

برای اینکه بتوانید رشته ها را ویرایش کنید، شما باید در ابتدا یک مدیر سایت باشید و به گزارش "رشته های تحصیلی" دسترسی داشته باشید. این گزارش را می توانید در منوی سمت راست کنترل پنل روی قسمت "رشته های تحصیلی" و سپس "همه رشته ها" کلیک کنید تا لیست رشته ها را مطابق تصویر زیر ببینید.

صفحه لیست رشته های تحصیلی
صفحه لیست رشته های تحصیلی

در بالای صفحه ابزار هایی وجود دارند که می توانید از آنها برای تولید گزارش و یا فیلتر کردن و انتخاب کردن فیلد های نمایشی استفاده کنید. در این مقاله قصد داریم تا رشته هایی که در یک نیمسال دانشجو نمی پذیرند را غیر فعال کنیم. شما باید یک لیست از رشته هایی که پذیرش دارند را داشته باشید و رشته های دیگری که در این لیست وجود ندارند را غیر فعال کنید.

در لیستی که به دست من رسیده بود، نام رشته ها و ظرفیت پذیرش دانشجو بر اساس هر دانشکده در آن نوشته شده بود. چون در لیستی که در دست من بود رشته ها طبق دانشکده جدا شده بودند، در لیست رشته های سامانه نیز باید رشته ها را طوری فیلتر می کردم که فقط رشته های یک دانشکده مشخص را به من نمایش دهد. در ادامه، برای فیلتر کردن رشته های تحصیلی بر اساس دانشکده، روی ابزار "فیلتر" کلیک کردم و در صفحه ای که باز شد، یک شرط برای فیلد "پردیس" ایجاد کردم که به عنوان مثال همه ی رشته هایی که پردیس/دانشکده آنها دارای عبارت "علوم انسانی" باشد را برای من نمایش دهد. (تصویر 2). پس از ایجاد این شرط، روی دکمه سبز رنگ جستجو کلیک می کنم تا درخواست ها طبق این شرط فیلتر شوند.

 فیلتر کردن رشته ها بر اساس فیلد
فیلتر کردن رشته ها بر اساس فیلد
 لیست رشته هایی که دانشکده آنها
لیست رشته هایی که دانشکده آنها

بدین ترتیب می توانم همه ی رشته هایی که دانشکده آنها علوم انسانی و اجتماعی است را ببینم. در لیستی که در دست دارم رشته های مقطع دکتری که دانشجوی بین المللی می پذیرند در آن نوشته شده است به همین دلیل این بار فقط رشته های دکتری برای من اهمیت دارند و من قصد دارم که آنها را ویرایش کنم. اگر به لیست دقت کنید خواهید دید که سه ستون انتهایی این جدول با عناوین "کارشناسی"، "ارشد" و "دکتری" قرار دارند و در زیر آنها یکی از دو مقدار "پذیرش دانشجو" و یا "عدم پذیرش دانشجو" نوشته شده است. این سه ستون به ما کمک می کنند که بدانیم هر رشته ای که در این لیست قرار دارد مربوط به چه مقطعی می شود. به همین دلیل، من اگر بخواهم رشته های مقطع دکتری را در ابتدای لیست ببینم، می توانم لیست را با توجه به ستون "دکتری" مرتب کنم. برای این کار، می توانم روی علامت بالا/پایین کنار عنوان ستون "دکتری" کلیک کنم (یک یا دو بار کلیک کردن) تا مقادیر زیر این ستون به "پذیرش دانشجو" تغییر یابند. (تصویر 4)

تصویر 4. لیست رشته ها پس از مرتب شدن بر اساس ستون
تصویر 4. لیست رشته ها پس از مرتب شدن بر اساس ستون

همانطور که در تصویر بالا می بینید رشته های ردیف 1 تا 7 در مقطع دکتری پذیرش دارند و در سایر مقاطع دانشجو نمی پذیرند. این خبر خوبی است و ما توانستیم که این لیست را آن طور که می خواهیم جستجو و مرتب کنیم.

قدم بعدی این است که به لیستی که از طرف آموزش دانشکده ها دریافت کرده ام مراجعه کنم و ببینم که چه رشته هایی در نیمسال جاری ارائه می شوند و آنهایی که ارائه نمی شوند را غیر فعال کنم. در زیر می توانید جدولی از رشته های دکتری که در این نیمسال ارائه می شوند را ببینید:

همانطور که مشاهده می کنید، تعداد 5 رشته از طرف دانشکده علوم انسانی و اجتماعی اعلام شده که در این رشته ها در مقطع دکتری پذیرش دارند. پس از مشاهده این لیست، باید ببینیم که آیا رشته ای در سامانه وجود دارد که در این لیست دریافت شده از دانشکده وجود نداشته باشد یا نه. اگر چنین رشته ای وجود داشته باشد، باید آن را غیر فعال کنم تا دانشجویان بین المللی نتوانند آنها را در اولویت های تحصیل خود انتخاب کنند.

پس از بررسی لیست رشته های دریافت شده از آموزش دانشکده و لیست رشته های موجود در سامانه پذیرش، متوجه شدم که دو رشته در سامانه پذیرش وجود دارند که توسط دانشکده اعلام نشده اند. این دو رشته به شرح زیر هستند:

این دو رشته باید غیر فعال شوند تا دانشجویان بین المللی نتوانند آنها به عنوان اولویت های تحصیل شان انتخاب کنند. برای غیر فعال کردن این رشته ها، روی لینک آبی رنگ آیکون مداد (آیکون ویرایش) کلیک می کنم. با کلیک کردن روی این لینک به صفحه ویرایش اطلاعات رشته هدایت می شوم. در این صفحه تنظیماتی که می توانم ویرایش کنم به صورت اکاردئون نمایش داده شده اند.

صفحه ویرایش اطلاعات رشته تحصیلی
صفحه ویرایش اطلاعات رشته تحصیلی

در این صفحه همانطور که از اسم آن پیداست، می توانیم اطلاعات مربوط به رشته را ویرایش کنیم. قسمتی که در این صفحه برای فعال/غیر فعال کردن رشته برایمان اهمیت دارد دو آکاردئون "وضعیت پذیرش رشته" و "وضعیت پذیرش رشته در دانشگاه" هستند. هر کدام از این دو آکاردئون وظیفه مشخصی دارند که در اینجا به توضیح آن می پردازیم.

ابتدا با آکاردئون "وضعیت پذیرش رشته در دانشگاه" شروع می کنیم. در این قسمت مشخص می کنیم که رشته ای که در صفحه ویرایش آن هستیم، چه مقاطعی دارد: کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری. این قسمت فقط برای این است که مدیران سیستم بدانند که هر رشته چه مقطعی دارد و برای کاربران نمایش داده نمی شود. در این قسمت به طور کلی مشخص می کنیم که یک رشته در دانشگاه به صورت کلی ارائه می شود یا خیر. مثلا شاید یک رشته در مقطع دکتری در نیمسال دوم ارائه نشود و فقط در نیمسال اول ارائه شود. به همین منظور در این آکاردئون و در فیلد دکتری باید مقدار "پذیرش دانشجو" انتخاب شود.

در مقابل، آکاردئون "وضعیت پذیرش رشته" برای این طراحی شده است تا برای غیر فعال کردن رشته استفاده شود. تنظیماتی که در این آکاردئون تغییر می دهیم برای کاربران قابل مشاهده خواهد بود و قسمت های مختلف سیستم وابسته به آنها هستند. در دو جا کاربران می توانند این تغییرات را ببینند: اول، در لیست رشته های ارائه شده و دوم، در زمان انتخاب اولویت های پذیرش. اگر مشخص کنیم که یک رشته در هیچ یک از مقاطع پذیرش ندارد، دو اتفاق می افتد: اول اینکه تیک ها برای هر سه مقطع مربوط به این رشته در لیست رشته ها برداشته می شوند و دوم اینکه کاربر نمی تواند آن رشته را در اولویت های تحصیلی انتخاب کند.

به عنوان آزمایش، من رشته جامعه‌شناسی - جامعه‌شناسی اقتصادی و توسعه با شماره 10160 که قبلا در مقطع دکتری پذیرش داشت را غیر فعال کردم. غیر فعال کردن این رشته با تغییر وضعیت "دکتری" به "عدم پذیرش دانشجو" در آکاردئون "وضعیت پذیرش رشته" میسر شد. همانطور که در بالا نیز توضیح داده بودم، تنظیمات آکاردئون "وضعیت پذیرش رشته در دانشگاه" را تغییر نمی دهم چونکه تغییر آن در روند غیر فعال سازی رشته تاثیری نخواهد داشت. تنظیماتی که من در این صفحه انجام دادم را در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید.

تنظیمات انجام شده برای رشته تحصیلی با کد 10160
تنظیمات انجام شده برای رشته تحصیلی با کد 10160

حالا می توانیم تاثیر این تنظیمات را در دو قسمت لیست رشته های تحصیلی و قسمت انتخاب اولویت های تحصیلی در فرم ثبت درخواست ببینیم.

ابتدا در صفحه لیست رشته های تحصیلی برای جستجوی رشته ای که به تازگی آن را ویرایش کردیم می توانید عبارت "جامعه شناسی اقتصاد و توسعه" را در فیلد جستجو وارد نمایید. در زمانی کوتاه، اطلاعات این رشته برایتان به نمایش گذاشته خواهد شد.

اطلاعات رشته ی ویرایش شده در لیست رشته های تحصیلی
اطلاعات رشته ی ویرایش شده در لیست رشته های تحصیلی

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، این رشته در هیچ یک از مقاطع تحصیلی دانشجو نمی پذیرد. نکته مهم این است که باید بدانیم این رشته توسط دانشگاه ارائه می شود ولی فقط در نیمسال جاری توسط دانشکده ارائه نمی شود و متقاضیان نمی توانند برای تحصیل در آنها درخواست ثبت کنند.

حالا باید ببینیم که می شود این رشته را در قسمت انتخاب اولویت های تحصیلی فرم ثبت درخواست انتخاب کنیم یا خیر. برای این کار، یک حسال کاربری به عنوان متقاضی ایجاد می کنم و پس از ورود به سامانه یک درخواست جدید ثبت می کنم. در قدم اول اطلاعات شخصی خودم را وارد می کنم و با کلیک روی دکمه ذخیره و بعدی، به مرحله دوم که انتخاب اولویت های تحصیلی است می روم.

در این صفحه، ابتدا نوع درخواست را "غیر بورسیه" انتخاب می کنم و سپس مقطع تحصیلی را "دکتری" تنظیم می کنم. سپس در سه فیلد اولویت اول، دوم و سوم می توانم اولیت های تحصیلی خود را انتخاب کنم. با کلیک روی هر یک از این فیلد ها یک منوی کشویی با قابلیت جستجو باز می شود که در این قسمت می توان یا نام رشته و یا کد رشته را وارد کرد. من کد رشته 10160 (کد رشته ای که ویرایش کردیم) را وارد می کنم و می بینم که هیچ رشته ای با این کد وجود ندارد.

رشته ای با کد 10160 وجود ندارد (رشته ای که ویرایش کردیم)
رشته ای با کد 10160 وجود ندارد (رشته ای که ویرایش کردیم)

ما با موفقیت توانستیم که یک رشته را در مقطع دکتری غیر فعال کنیم. در هر نیمسال برای سایر رشته ها نیز می توانید از همین روش استفاده کنید تا از ثبت درخواست پذیرش دانشجویان در رشته هایی که توسط دانشکده ها ارائه نمی شوند جلوگیری کنید.

علوم انسانیپذیرشدانشگاه مازندراندانشجویان بین المللی
معلم زبان انگلیسی | مربی افزایش بهره وری | فریلنسر https://zachshirow.ir
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید