ویرگول
ورودثبت نام
zahrabagherian96
zahrabagherian96
خواندن ۵ دقیقه·۶ سال پیش

دو راهی ارشد بخونم یا نه؟

سوالی که تو ذهن خیلی از فارغ التحصیلان کارشناسی هست ارشد بخونم یا نه؟

احتمالا تو این دوره ای که تا سوپرمارکت محلتون برید فروشنده اش ارشد داره بعد از فارغ التحصیلی کارشناسی تو دوراهی می مونید که تحصیلات آکادمیک رو ادامه بدین و ارشد بخونید یا برید دنبال یه حرفه ای و ازش پول دربیارید؟

راستش خودم هم چنین چیزی رو تجربه کردم و تو این دوراهی بودم و احتمالا شما هم چنین جملاتی از دوستان و اطرافیان رو می شنوید که مثال آدم های موفقی رو میزنن که درس و تحصیل خود را رها کردن مثل استیو جابز یا بهتون میگن که همه دیگه ارشد دارن و مدرک داشتن دیگه ارزش نداره و تو باید راه پول درآوردن رو بلد باشی یا حتی کسایی که میگن اگر قراره کلی پول خرج درس خوندن کنیم ترجیح میدیم باش از زندگی لذت ببریم من نمیخوام توی این مقاله بگم که ارشد داشتن خوبه یا نه فقط تجربیات شخصی خودم رو به عنوان کسی که دانشجوی ارشد نرم افزار هست باهاتون به اشتراک بزارم و برداشت آزاد هست و خودتون می تونید تصمیم بگیرید چون هرکسی خودش رو بیشتر و بهتر میشناسه و می دونه چی واسش خوبه هست یا نه؟

هنرستان

من سال 90 با علاقه به رشته کامپیوتر تصمیم گرفتم وارد هنرستان بشم،که وارد دنیای کامپیوتری ها بشم در حالی که خیلی ها اون موقع بهم میگفتن که بچه تنبل ها میرن هنرستان از جمله مدیر مدرسه خودمون به مامانم گفته بود که برم ریاضی بخونم ولی من به دنبال علاقه ام رفتم و بابتش هم خیلی راضی هستم. تو هنرستان یه سری کد و اسکریپت و نرم افزار گرافیکی یاد گرفتم و خیلی ذوق داشتم وقتی کد marquee رو چندبار کپی پیست میکردم و میدیدم توی مرورگرم یه سری چیزا از جهات مختلف میچرخن(البته الان دیگه چندین ساله که منسوخ شده). اونجا شاگرد اول مدرسمون بودم ولی هرجا میرفتم میگفتن خسته نباشی شاگرد اول شدن تو هنرستان که کاره خاصی نیست .

کاردانی

سال 92 با رتبه 449 کشوری و 13 منطقه کاردانی نرم افزار رو توی آموزشکده فنی و حرفه ای دختران اهواز شروع کردم و این بار به هرکی میگفتم میگفت جامعه آماری شما کمه هنرستانی ها درس نمیخونن و این چیزا...

کارشناسی

سال 94 تصمیم گرفتم واسه کارشناسی ناپیوسته برم دانشگاه شریعتی تهران ولی خب ای دل غافل با 4 نفر اختلاف قبول نشدم و با اینکه روزانه کرج رو آورده بودم ، ترجیح دادم غیر انتفاعی جهاد دانشگاهی اهواز شهر خودم بخونم و واقعا از تصمیمم راضی هستم چون همونجا نقطه عطف زندگیم شد...

تو جهاد بهترین دوست های زندگیم رو پیدا کردم و شروع کردم به یادگیری تخصص و مهارت چون دلم نمیخواست بعد از فارغ التحصیلی بیکار باشم ( تو یه پست جداگانه داستان سره کار رفتنم هم تعریف میکنم )

من به خاطر شرایطم همیشه در حین تحصیل باید کنکور سال بعد هم میخوندم و این خودش یه دلیل بود که من خیلی واسه معدل درس نمیخوندم جالب اینجاست تو یکی از سال های تحصیل دوستی رو دیدم که معدلش تو رشته نرم افزار 20 شده بود و حتی یه درس رو واسه اینکه معدلش پایین نیاد حذف کرده بود نمیخوام قضاوت کنم که کارش خوب بوده یا نه فقط شخصا این کارو درک نمیکنم که آدم معیار درس خوندش رو معدل بزاره و تمام مدت اطلاعات آکادمیکی رو حفظ کنه و بعد از فارغ التحصیلی وارد جامعه ای بشه که تره هم واسه اون کتاب هایی که حفظ کرده خرد نمیکنن و ازت تخصص میخوان.

خلاصه من از سال 95 شروع کردم واسه کنکور خوندن ولی خودم آنقدر از این حرفا بهم زدن که همه چی مدرک نیست ،کسایی رو میشناسن که با ارشد راننده تاکسی هستن ، تو ارشد هیچی به آدم یاد نمیدن و... ولی گوشم از این حرف ها پر بود واسه همین تصمیم گرفتم 2 تا کار کنم که نه سیخ بسوزه نه کباب و تصمیم گرفتم هم ارشد بگیرم هم تخصص کسب کنم و کار کنم .

ارشد

همون طور که میخواستم تو سال 96 وارد دانشگاه غیرانتفاعی اهواز شدم. البته اینجا احتمالا کسایی فکر کنن که غیرانتفاعی واسه ارشد خیلی جالب نیست و باید بگم به خود شخص بستگی داره چطور؟ تو ارشد همونطور که خیلی ها می دونید قرار نیست چیز خاصی به شما یاد بدن و همه چیز تحقیق و پژوهش هست یه سری درس که نصفشون ادامه ی درس های کارشناسی و خیلی شما رو به چالش نمیکشن خیلی هم به علمتون اضافه نمیکنن یه چیز جالب اینکه اولش که خودم رفتم یه چک لیست بهم دادن که تمرکزت رو باید انتخاب کنی و من با خودم گفتم خب میرم تمرکز نرم افزار و وقتی درسم تموم شد یه مدیر پروژه میشم ولی خب بهتون بگم که اون چک لیست تو بیشتر دانشگاه ها تزیینی هست و هر دانشگاهی کلا چندتا درس خاص با چندتا استاد خاص بیشتر نداره پس یه سری از شنیده هاتون راجب ارشد درسته.

نکته خوب ارشد چیه؟

به نظر من اینم به خود شخص برمیگرده ولی واسه خود من اینکه استاد راهنمام رو پیدا کردم و کسی هست که واقعا خیلی خوب مسیر درست رو بهم نشون داد و چشم انداز آینده رو خیلی بهتر میتونم ببینم و خیلی ازش تشکر میکنم که همیشه پیگیر کارهای ما هست وقتی از ما خبری نباشه خودش سراغمون رو میگیره و اینکه همیشه در دسترس هست هم فوق العاده هست. ارشد واسه من خوبه چون راه های درست تحقیق و پژوهش رو یاد گرفتم و همیشه عشق استاد دانشگاه شدن بودم و میتونم بعد از فارغ التحصیلی تجربه هام رو به نسل بعدی منتقل کنم و همینطور پلی برای دکتری گرفتنم هست .

نتیجه گیری

هیچکس بهتر از خودتون شما رو نمیشناسه و نمیتونه واستون تصمیم بگیره. افکاره منفی رو از خودتون دور کنید و با خودتون صادق باشید ببینید چی بیشتر خوش حالتون میکنه؟ مدرک ارشد رو فقط واسه اینکه یه برگه واسه تزیین رزومتون باشه و بخواین باش کار گیر بیارید نگیرید! اگر میخواین کار کنید باید تخصص داشته باشید و واسه همین میتونید خیلی کلاس ها و کارگاه های آموزشی برید یا به صورت خودآموزی شروع کنید. اگر میخواید غیرانتفاعی ارشد برید ببینید اصن واسه شما میصرفه بخواید واسه ارشد هزینه کنید چه قدر براتون ارزش داره؟ آیا میتونید پولی که هزینه کردین براش رو دربیارید یا فقط واسه کلاس گذاشتن میخواید بگید من ارشد دارم؟

در انتها هم بگم که به قول یه استادی رویاهات رو دنبال کن اونا مسیر رو میدونن...برداشت آزاد است.


برداشت آزادارشددلنوشتهدوراهی ارشد و تخصصدانشجو ارشد نرم افزار
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید