ویرگول
ورودثبت نام
حسین زیرراهی
حسین زیرراهی
خواندن ۲ دقیقه·۳ سال پیش

چرا هر کاری میکنم موفق نمیشوم؟ منحنی شیب چیست؟

این مطلب خلاصه ای است از مقاله چرا هر کاری میکنم موفق نمیشوم؟ در وبسایت بهبود من.

موفقیت یکی از گوهرهای کمیاب زندگی بشر است ولی گوهری نایاب نیست. بیشتر مردم به دنبال آن هستند ولی فقط درصد کمی به آن می رسند.
مهمترین دلیل در نرسیدن به موفقیت شیب است. جاییکه با وجود تلاش زیاد در یک کار نتیجه معکوس می شود و اینجاست که اکثریت مردم ادامه کار را رها می کنند.

منحنی شیب
منحنی شیب

به غیر از شیب دو منحنی دیگر وجود دارد: بن بست و پرتگاه. بن بست کارهایی است که شیب ندارد ولی ظرفیت موفقیت را ندارد و پرتگاه هم شیب ندارد ولی آخر آن سقوط است. مانند کارهای غیر قانونی. هر دو حالت هم به شکست منجر می شود.

منحنی بن بست و پرتگاه
منحنی بن بست و پرتگاه

افراد در برخورد با شییب به سه دسته تقسیم می شوند: کسانیکه آنرا به بهترین شکل پشت سر می گذارند، کسانیکه به معمولی بودن ادامه می دهند و هیچوقت شیب را پشت سر نمی گذارند و رها کنندگان زنجیره ای که شیب را در میانه رها کرده و سراغ کار دیگری می روند.

چه موقع باید شیب را رها کرد؟

بهترین زمان برای رها کردن شیب قبل از شروع کار است. یعنی از ابتدا از خود بپرسی این شیب است یا بن بست، این شیب است یا پرتگاه؟ پاداش این شیب ارزش سختی های آن را دارد؟

بدترین زمان هم در میانه کار است چون منابع زیادی در آن صرف شده است.

چطور باید شیب را پشت سر گذاشت؟

برای عبور از شیب سه کار باید انجام داد:

  • یک باید مقاومت کرد و بدون توجه به نتایج ناچیزی که بدست می آید به تلاش ادامه داد.
  • دو باید مشکل بزرگ را بخش بخش کرد تا قابل انجام شود.
  • سه بجای تغییر هدف روش انجام را عوض کرد. یا بجای تغییر استراتژی تاکتیک را عوض کرد.

چه زمانی واقعا شکست خورده اید؟

فقط زمانی شکست خورده اید که:

  • تسلیم می شوید،
  • انتخاب و گزینه دیگری ندارید،
  • و منابع تان را برای عبور از شیبی غیر قابل عبور هدر می دهید.

چرا ما کار ناموفق را رها نمی کنیم؟

دلیل اینکه افراد کار ناموفق را رها نمی کنند این است که

  • با معمولی بودن کنار می آیند
  • یا به این مثل قدیمی گوش میکند که می گوید هیچوقت کار را رها نکن
  • یا بخاطر غرور شخصی لجبازانه آنرا ادامه می دهند.

چطور متوجه شویم نباید کار را رها کنیم؟

برای این کار می توانیم سه سوال از خود بپرسیم:
آیا من وحشت کرده ام؟ چون این دلیل خوبی برای رها کردن نیست.
این کار را برای کی انجام می دهم؟ اگر برای یک جامعه انجام می دهم همیشه احتمال موفقیت وجود دارد ولی برای یک فرد نه.
من چقدر پیشرفت کرده ام؟ اگر در این کار پیشرفت نداشته ام در هدف بزرگم هم پیشرفت نداشته ام؟

برای مطالعه مطالب بیشتر به وبسایت بهبود من سر بزنید.

شیبموفقیتموفقست گودین
حسین زیرراهی هستم مدرس مهارتهای توسعه فردی. آموزش هایم را در وبسایت و صفحه اینستاگرام به نام بهبود من ارائه می کنم. www.behboodeman.com
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید