تفاوت pt و px در طراحی رابط کاربری

تفاوت pt و px در صفحه نمایش آیفون
تفاوت pt و px در صفحه نمایش آیفون


تفاوت pt و px در طراحی رابط کاربری

در طراحی رابط کاربری ممکن هست این سوال براتون پیش بیاد که اندازه صفحه رو بر اساس چه کمیت طراحی کنیم!؟

و معمولا به دو مورد که بیشترین استفاده رو داره بر میخورید یعنی پیکسل (Pixel = px) و یا (Point = pt)

پیکسل ها به معنای کوچکترین عنصر که ما می تونیم رو یک صفحه نمایش اون رو کنترل کنیم. و هر تعداد پیسکل هایی که درون یک سایز به خصوص صفحه نمایش قرار داشته باشن به معنای مقدار بیشتری از PPI (pixels per inch) هست که باعث میشه محتوا درون صفحه نمایش خیلی تمیز و شفاف رندر بشن.

همونطور که متوجه شدید در واقع پیسکل به رزولوشن وابسته هست.

اما Point یک کمیت اندازه گیری مستقل از رزولوشن هست. با توجه به تراکم پیسکل های صفحه نمایش، یک پوینت می تونه شامل چندتا پیکسل بشه ( به عنوان مثال و با توجه به تصویر بالا 1pt در صفحه نمایش رتینا شامل 2x2 پیکسل میشه!)

زمانی که میخواهید برای صفحه نمایش های مختلف طراحی کنید، باید اندازه رو با Point حساب کنید، اما با pixels طراحی کنید! این به این معنی هست که شما باید همه عناصر را در 3 رزولوشن مختلف خروجی بگیرید و هیچ اهمیتی نداره که در چه رزولوشنی در اپلیکیشن شروع به طراحی میکنید.

این مطلب اولین بار در وبلاگ شخصی خودم در آدرس blog.iHMahmoodi.ir منتشر شده است.