می خواهم وارد بورس شوم، چی کار کنم؟

ورود به بورس
ورود به بورس

سوال بعدی این است که من یک سرمایه‌ای دارم و میخواهم وارد بورس شوم، چه کنم؟

اولین چیزی که لازم داری این است که باید احراز هویت سجام را انجام دهی «سامانه جامع اطلاعات مشتریان» است. وقتی وارد سایت بشوی خب همه چیز مشخص است. مثلا ثبت‌نام در سامانه سجام و لیست مراکز احراز هویت کاملا مشخص است و کافی است ثبت نام در سامانه سجام را بزنی و خود سایت فرد در مسیر هدایت می‌کند.

بعد از اینکه در سجام ثبت نام کردی، باید به مراکز احراز هویت بروید. این مراکز صحت اطلاعاتی که در سجام وارد کردید را بررسی می‌کنند. بعضی از دفاتر پیشخوان دولت این خدمت را ارائه می‌کنند (لیست این مراکز را ببینید). بعلاوه می‌توانی برای احراز هویت به دفاتر کارگزاری مراجعه کنی که این چند مزیت دارد و اگر وقت بگذاری و به کارگزاری‌ای بروی که دفاتر احراز هویت داشته باشند می‌توانی با یک دفعه مراجعه حضوری هم احراز هویت سجام را انجام دهی و هم در کارگزاری ثبت نام کنی. چون مرحله بعد از تایید احراز هویت در سجام، برای معامله باید در یک کارگزاری ثبت نام بکنی.

رضا خودت پیشنهادت چی هست؟ فکر می‌کنی کدام کارگزاری مناسب است؟

البته که من با همه‌ی کارگزاری‌ها کار نکردم. من فقط با چند تا از کارگزاری ها کار کردم و از خدماتشان استفاده کردم. مثلاً با کارگزاری فارابی، کارگزاری مفید ،کارگزاری آگاه، کارگزاری آرمان تدبیر نقش جهان، کارگزاری دانا و نهایت‌نگر خوارزمی کار کردم و از خدماتشان راضی بودم. مزیت این کارگزاری‌ها این است که در کنار عملیات اصلی که انجام می‌دهند، خرید و فروش را تسهیل می‌کنند، بعلاوه خدمات مشاوره‌ای هم میدهند. مثلاً همین آرمان تدبیر نقش جهان سایتی کنار سایت خودش ایجاد کرده به نام metawave که اطلاعات آماری از بازار به تو میدهد. مثلا آنجا می‌توانی ببینی کدام سهم خریدش زیاد بوده است، حقیقی‌ها و حقوقی‌ها کدام سهم‌ها را خرید و فروش کردند و می‌توانی برای تصمیم گیری بهتر از این سایت استفاده کنی. مثلاً کارگزاری فارابی صفحه آنلاین متفاوتی دارد و می‌تونی از این صفحه استفاده کنی و همه چیز را روی یک صفحه ببینی. کارگزاری مفید یک سری خدمات دیگر هم دارد که در منزل خدمات می دهند و اینجوری دیگر خیلی نیاز به مراحعه به کارگزاری هم نداشته باشی. یادم هست کارگزاری آگاه این چنین خدمتی را داشت به نام آگاه اکسپرس و باشگاه مشتریان . کارگزاری مفید خدمات easy trader را دارد. همه این کارگزاری‌هایی را که گفتم نسبت به هم مزایایی دارند که کار کردن با آنها را جذاب می‌کنند. من از این کارگزاری‌هایی که گفتم استفاده کردم و خدمات خوبی دارنپ و من تا الان از همشان راضی بودم.