نشریه تخصصی مطالعات، سواد و تحلیل بازیهای دیجیتال* صفحه انتشارات ما: https://virgool.io/Bazibaan
بازی دیجیتال، دنیایی بر مبنای هوش مصنوعی
مرتضی بیگدلی / بازی بان - شماره دوم
لینک دانلود: yon.ir/gOMTT
در حدود بیست سال پیش که فیلم ماتریکس ساخته شد، کمتر کسی فکر میکرد که روزی بتوان در دنیای واقعی تجربهای این چنینی بدست آورد. واژه « هوش مصنوعی(1) » در بیست سال پیش بیشتر به یک رویا شبیه بود که به نظر میرسد تا حد زیادی در جهان کنونی به واقعیت تبدیل شدهاست. سرآغاز این پروسه فردی به نام تورینگ بود که توانست با بکارگیری این روش و ابداع ماشین مشهور تورینگ (2) رمزگشاییهای زیادی از پیامهای آلمانها در جنگ جهانی دوم صورت دهد. تورینگ نه تنها توانست با ابداع ماشین خود در جنگ جهانی کمک زیادی در نبردها به نیروهای همدسته کند بلکه مفاهیم جدید و تازهای مانند «تفکر و تعقل» را برای ماشینها متصور شد و نهایتا زمینههای جدید بسیاری را برای بشر بیان کرد. اما بهراستی «هوش مصنوعی چیست؟»، «هوش مصنوعی در یک بازی دیجیتال، بیشتر چه چیز را در برمیگیرد و چگونه در یک بازی دیجیتال نمایان میشود؟» در سالیان گذشته در دنیای بازیهای دیجیتال، بیشتر هوش مصنوعی در مورد بازیکنان غیر کارکتر (3) استفاده شدهاست، اما اکنون با پیشرفت بسیار زیاد این موضوع، میتوان عنوان کرد که در بازیها همه چیز تا حد زیادی وابسته به میدان تعریفشده هوش مصنوعی است. پیدا کردن مسیر (4) یاری بازیکن همدسته در یک بازی تیمی، حرکات دشمنان در یک بازی تیراندازی و مبارزهای، تعریف سناریوهای پویا (5) در یک بازی نقشآفرینی (6) ،پاسخدهی مناسب (7) در زمان و مکان و خیلی دیگر از موارد این چنینی در یک بازی همگی زاده هوش مصنوعی است. هوشی که یک ماشین از خود بروز میدهد در یک بازی دیجیتال میتواند بیش از هر چیز به غوطهوری (8) در بازی افزوده و هم ذات پنداری مفرطی برای بازیکن ایجاد کند. بهراستی اگر در یک بازی تنها یک وضعیت خطی بدون چالش و فکر برای بازیکن در نظر گرفته شود، این بازی میتواند تا حد زیادی که در سالهای کنونی دیده میشود، جذاب باشد؟ در نظر بگیرید در یک بازی، بازیکن باید با درگیریهای متوالی پیشروی صورت دهد، اگر این درگیریها تکراری بوده و بدون هیچ نوع از خلاقیت برای بازیکن ادامه پیدا کند، آیا بازیکن از بازی خسته نخواهد شد؟ پس اوج تاثیر یک بازی رایانهای در نزدیک بودن تفکر ماشین به انسان بوده و این موضوع میتواند هر چه بیشتر در ذهن بازیکن تاثیر داشته و کشش مورد نیاز را ایجاد نماید. در واقع این هوش مصنوعی و تفکر نزدیک ماشین به انسان است که با در نظرگیری موارد مختلف عملی را صورت میدهد تا بازیکن را در فضای متفاوتی قرار دهد.
در فیلم ماتریکس، بشر با هوش مصنوعی در ماشینها حد بالایی از سرخوشی و لذت را تجربه میکرد و فراموش کرده بود یک ماشین با فکر بتواند فضایی مجازی برای زندگی انسانها ایجاد کرده و از آنها سو استفاده کند، تا جایی که انسان مجبور باشد با مبارزه سعی در نجات نوع خود داشته باشد. این سناریو با گسترش و پیشرفت کنونی بازیهای دیجیتال با وجود زمینههایی مانند واقعیت مجازی و افزوده (9) بسیار دور از ذهن نمینماید، زندگی در دنیایی که واقعی نبوده، اما همهچیز آن به واقعیت مینماید، دنیایی با فکر ماشینی اما آنقدر نزدیک به تفکر انسان، که ذهن نمیتواند واقعیت و مجاز را تمیز دهد. فضاهای تعریفشده با پارامترهای اساسی هوش مصنوعی که تاثیرات شگرفی ازجمله مثبت و منفی میتواند داشته باشد. تصور کنید که شما در یک بازی با کارکتر دیگری غیر از خود تعامل دارید، این تعامل میتواند گفتار، نبرد، طرحریزی و مواردی دیگر از این دست باشد، پس باید در نظر داشت تمامی موارد انسانی میتواند به طرق مختلف با یادگیری یک ماشین در بازی گنجانده شود و عامل آن چیزی نیست جز هوشی که یک ماشین در بازی دیجیتال دارا است.
المانهای تعریفشده در یک بازی با استفاده از هوش مصنوعی میتواند تعامل کاملی ایجاد نماید که انسان میتواند خود را همانگونه که بیان شد در فضایی جدید بیابد. این فضا ممکن است پر از خشونت و مبارزه باشد یا میتواند ترس و یاس را به صورتی کاملا انسانی جلوه دهد و از آنجایی که قدرت تفکر و پاسخدهی مناسب برای ماشین ایجاد شدهاست، بازیکن تا ساعتهای زیادی میتواند در یک بازی دیجیتال مانند دنیایی که به واقعیت مینماید غوطهور بوده و حتی از آن ماشین یاد هم بگیرد. یادگیری جزء ذاتی انسان بوده و حال که ماشین قدرت تفکر دارد، میتواند یادگیری انسان را حتی کاملتر کرده و جلوههای جدید نیز پدید آورد، پس دور از ذهن نیست که بگوییم « هوش مصنوعی» در بازیهای دیجیتال در حال پیمودن مسیری است که میتواند انسان را کاملتر کرده یا آسیبهایی به آن بزند، مانند دوستی که میتواند مسیر زندگی هر فردی را به نوعی دیگر تغییر دهد.
پی نوشت ها:
-1Artificial Intelligence (AI)
-2Turing Machine
-3Non player Character
-4Path Finding
-5Dynamic Scenarios
-6Role Playing Game
-7Responsive Actions
-8Immersion
-9Virtual and Augmented Reality
مطلبی دیگر از این انتشارات
گیم دیپلماسی؛ بازنمایی سیاست در بازی
مطلبی دیگر از این انتشارات
نقدی بر نقد بازی
مطلبی دیگر از این انتشارات
کنکاشی در گیمپلی درخور بازیهای دفاع مقدس