من به اندازه خودم تغییر ایجاد کردم ۱ - کلاس سیستم عامل ۱۴۰۲

داستان از چه قراره؟

سلام - من دانشجوی ترم ۷ مهندسی کامپیوتر هستم

توی این ترمی که گذشت، من و دو نفر دیگه از ورودی های ۹۹ شدیم TA ( استاد یار) درس سیستم عامل.


خب اگر بخوام ی آنچه گذشت از ترمی که من این درسو پاس کردم بگم:

داستان از این قراره که سال قبلش وضعیت نمرات عاالییی بود (‌ افتضاح ) و تدریس استاد هم تعریفی نداشت و دانشجو ها هم علاقه ای به درس نداشتن و پیدا نکردن. به دلیل آلودگی هوا و هزار تا دلیل دیگه هیچ امتحان میانترمی از ما گرفته نشد.
شب امتحان دوستان باید از ۱۰۰۰ صفحه اسلاید استاد ( تعداد صفحه های کتاب از این کمتره ) میخوندن و خب خودتون نتیجه رو میتونید حدس بزنید. نصف دانشجو ها پاس شدن. ( نیمه پر لیوان رو ببینید )

البته منم با دو نمره پروژه و این حرفا شدم ۱۴.۵ (‌ بالاترین نمره ای که دیدم ۱۵ بود )

با این تعاریف، اکثرا از این درس هراس داشتن - البته اینکه خیلی مفاهیم درس رو متوجه نمیشدن هم بی تاثیر نبود


تقسیم وظایف بین ما TA ها به صورت زیر بود:

  • من:‌ طرح سوال آزمونک (Quiz) و تهیه شبکه مقاهیم
  • دیگری ۱:‌ کلاس مرور و آشنایی عملی با مفاهیم
  • دیگری ۲:‌ تصحیح آزمونک ها


نتیجه کار ما حدود ۶ تا کوییز و حل ۳ نمونه سوال میانترم به همراه ۸ جلسه کلاس بود.

جا داره از TA های دیگه که کلاس هارو برگزار کردن و آزمونک هارو تصحیح کردن هم تشکر کنم. خیلی از کار های هماهنگی رو اون ها انجام میدادن.




حال و هوا

شبکه مفاهیم

سعی میکردم از مطالبی که استاد درس داده شبکه مفاهیم درست کنم. ساخت نرم افزارش ( که البته تموم نشده و هنوزم دارم ادامه اش میدم ) تقریبا کل ۳ ماه تابستون ازم وقت گرفت. البته که برنامه رو open source گذاشتم!

ی چیزی شبیه Mind Map هست -البته تا وسطای ترم نتونستم این قسمت رو ادامه بدم

شبکه مفاهیم درس سیستم عامل - هر کدوم از رنگ ها مربوط به یک فصله
شبکه مفاهیم درس سیستم عامل - هر کدوم از رنگ ها مربوط به یک فصله


که حالا اگر روی یکی از گره ها کلیک کنید، اطلاعاتشون نمایان میشه:

اطلاعات گره interrupt ( یا به فارسی: وقفه)
اطلاعات گره interrupt ( یا به فارسی: وقفه)


این اطلاعات توی گره ها به صورت آزاد و با جستجو هم قابل دسترسی بودن. جستجو بر اساس برچسب ( همون tag خودمون ) انجام میشه. توی این برنامه برچسب ها میتونن icon و رنگ خصوص به خودشون رو داشته باشن.

توی این تصویر پیام های مربوط به OS و جلسه ۱ جستجو شدن
توی این تصویر پیام های مربوط به OS و جلسه ۱ جستجو شدن

آزمونک ها

آزمونک ها هم حضوری و قبل از شروع کلاس برگزار میشد و جوابش بعد از امتحان ( به کمک خود دانشجو ها ) توی گروه قرار میگرفت. نمره دهی و جواب ها باید مشخص میبود!


دو تا میانترم برگزار شد ( میانترم هارو خود استاد طرح میکرد ) که از دوره های قبل چند تا نمونه سوال موجود بود و قبل از امتحان توی Google Docs قرار میدادیم. البته سوال ها جواب نداشتن یا جواب هاشون خیلی اشتباه داشت. راه حل؟ بعضیا رو که حوصله داشتم حل میکردم و تقریبا نصفشو خالی میذاشتم که خودشون حل کنن. به همه شون توی Google Docs دسترسی Suggestion داده بودم و میتونستن حل خودشون رو بزارن. خب حالا شاید با خودتون بگید چرا ی نفر باید همچین کاری بکنه؟ جوابش اینه که من برای کسایی که همکاری میکردن نمره امتیازی زیاد ⭐ میدادم.

جواب دادن سوال ها هم اینطوری نبود که فقط متنی بنویسن یا مستقیم حل کنن. باید به منبعی که برای جل ازش استفاده کردن، استناد میکردن (‌مثلا شماره اسلاید، صفحه کتاب، اسکرین شات از ی سایت یا ... )

این عکسه رو از stackoverflow برداشته بودم و تعجب کردم که دقیقا جواب همین سواله!
این عکسه رو از stackoverflow برداشته بودم و تعجب کردم که دقیقا جواب همین سواله!


توی آزمونک های خودمون هم به حرکات مشکوک تقلب بدون اخطار قبلی و بخشش ۰ میدادم ⭐.


علاوه بر این هرکسی که توی شخصی ازم سوالی میپرسید، اگر فکر میکردم که سوالش برای بقیه هم میتونه مفید باشه، بهش میگفتم سوالتو توی گروه بپرس تا جوابتو بدم ⭐.



قبل یکی از آزمونک ها چند تا موضوع به همراه لینک دادم و گفتم هرکسی بتونه یک ویدیوی حداکثر ۱۰ دقیقه خلاصه اون موضوع رو انتقال بده، نمره کامل آزمونک رو بهش میدم - موضوعات انتخابی مرتبط با درس بود





خب نتیجه؟

راستش نمیدونم چرا فضای دانشگاه ما (تا اونجایی که من دیدم ) خیلی علمی نیست ی جورایی اخلاق اکثریت اینطوری بود که اگر کسی چیزی رو میدونست به کسی نمیگفت مگر اینکه دوست صمیمی شون باشه. البته خیلیا حتی سوال هم نمیکردن که چیز دیگه رو بدونن

بیشتر تمایل به این سمت بود که تقلب کنن، مگر اینکه طرف وجدانش بهش اجازه نده - بیشتر دنبال "نمره" بودن


خب من سعی کردم یکم تغییرش بدم...


این دو تا تصویر زیر واسه ۱ یا ۲ روز قبل از امتحان های میانترم و ترمه. من توی بحث هاشون دخالت نمیکردم. خودشون از هم دیگه سوال میپرسیدن و خودشون جواب میدادن!!!!

از منابع درسی شون هم برای توضیح به همکلاسی هاشون screen shot میگرفتن

درسته که تقریبا نصف شون توی فعالیت ها یا بحث های کلاسی شرکت نمیکردن، ولی این خودش قدم بزرگیه!!!


حتی بعضی وقتا سوالای درسای دیگه رو هم توی این گروه میپرسیدن چون میدونستن بقیه جواب میدن خخخخخخخخخخ

این سوال مربوط به درس انتقال داده میشه!!!!
این سوال مربوط به درس انتقال داده میشه!!!!


نظرات خودشون

من بخاطر نظر کسی کار نکردم - ولی خب ی تشکر میتونه طرف مقابل رو خوشحال کنه

سخنان یکی که سال قبل افتاده بود - امیدوارم این پسره پاس شه
سخنان یکی که سال قبل افتاده بود - امیدوارم این پسره پاس شه
سخنان یکی دیگه که سال قبل افتاده بود
سخنان یکی دیگه که سال قبل افتاده بود


تا اومدن نتیجه نمره هاشون صبر میکنم و بعد این پست رو منتشر میکنم .... خب به نظر میرسه کسی نیفتاده