دو روش شگفت انگیز که کمک میکنه تا نوجوانها در مورد احساساتشون حرف بزنند.

پسرنوجوان ام وسواس و اضطراب دارد .

هر زمان که زندگی او کوچکترین تغییری می کند - مانند یک مدرسه جدید – متوجه می شوم که بشدت کلافه و کم حوصله است .

می خواهم از فرزندم بیشتر حمایت کنم . دلم میخواهد احساس او را بشنوم و بدانم در قلب و ذهن کوچک اوچه می گذرد؟

اما متاسفانه پسرم کمتر حرف می زند .به راحتی احساساتش را بیرون نمی ریزد. حوصله مکالمه جدی ندارد و از تماس چشمی فرار می کند . درحالیکه بشدت ذهنش درگیر است ، ممکن است در طول روز حتی خودش متوجه نشود که چه احساسی دارد. فقط احساس کلافگی یا گیج شدن می کند.

در چنین فضایی ، اجبار نوجوان به صحبت کردن ، مثل یک میدان مین عمل می کند.

اما من به تجربه روشی جدید را شناختم که برای من بطور شگفت انگیزی کمک کننده بود .

گپ های صمیمانه در حین رانندگی
گپ های صمیمانه در حین رانندگی


صبحها من "رانندگی " میکنم و پسرم را به مدرسه می رسانم.

پسرم مشغول بازی با کنسول نیست .با گوشی موبایل مشغول نیست.دست هایش و مغزش آزاد است .

ما به هم مستقیم نگاه نمیکنیم. خلق و خوی نوجوانم آرام است.محیط داخل ماشین ایمن است.

مسیر خانه تا مدرسه کوتاه است اما نه آنقدر کوتاه که نتواند سوالاتش را بپرسد. حتی آنهایی که قبلا پرسیده نشده بود. من برای برقراری دیالوگ ، زیاد تلاش نمی کنم.افکارش به راحتی بیرون میریزند . ناگهان می بینم که او به آسانی مسائلش را با مادرش به اشتراک می گذارد.

بی نظیر است.

وقتی این موضوع را برای یکی از دوستانم تعریف کردم، او هم از تجربه مشابه و منحصر بفرد خودش برایم توضیح داد.

او تاکید کرد بدنبال راهی بوده که گفتگوی روان و موثری با نوجوانش داشته باشه و خیلی تصادفی متوجه شده که وقتی نوجوانش در حین بازی با اسباب بازی لگو (یا هر نوع بازی جورچین ) است ، در مورد عمیق ترین نگرانی های خود ، براحتی صحبت می کند.او گفت "اگر در حین بازی ( پازل های آنلاین قابل اعتماد نیستند ) کنار او بنشینم ، اغلب اوخودش سر صحبت را باز می کند.هم از بازی لذت میبرد و هم آرام و خوشحال ، حرف می زند."

گپ صمیمانه در حین بازی کردن
گپ صمیمانه در حین بازی کردن


بنابراین دوستم آگاهانه یک بازی پازل، روی میز نهار خوری در دسترس اعضای خانواده قرار می دهد وروش "انجام فعالیت بازی حین چت کردن " برای او خیلی خوب کار می کند.

اگر چه من مطمئن هستم این دو روش شگفت انگیز ، نه تنها در ارتباط با نوجوانها بلکه در معاشرت های کلامی با بزرگسالان هم دنیای متفاوتی ایجاد می کند.

نظر شما چیست؟شما چه روشهایی برای بهبود مهارتهای ارتباطی استفاده می کنید؟