در جستجوی بهترین طرح و ایده
چگونه یک پورتفولیوی خوب برای استخدام شدن بسازیم؟
بیخبر از دنیای UI/UX، ده پونزده سال پیش زمانی که سعی میکردم ساعتها با علاقه برای وبلاگم با پینت یا فوتوشاپ هدر یا دکمه تبلیغاتی طراحی کنم اصلاً فکرشم نمیکردم همین کار در سطوح پیشرفتهتر میتونه یک شغل و حرفه تخصصی به حساب بیاد. از دست رفتن بازار کاری (به واسطهی بخشنامههای جدید وزارت بهداشت) باعث شد نسبت به مسیری که این چندسال طی کردم تجدید نظر کنم و در مسیر جدیدی قدم بردارم. تغییر حیطه شغلی به خودیِ خود بار اضطراب و فشار روانی سنگینی به همراه داره و همین امر باعث میشه بهرهوری پایین بیاد. برای طراح شدن، یکی از اولین و بزرگترین چالشهای اصلی بعد از یاد گرفتن اصول اولیه طراحی و کار با نرم افزارهای مربوطه، ساختنِ یک پورتفولیوی (Portfolio) تاثیرگزار (برای کارفرما یا مشتریان) است. پورتفولیو مجموعهای از نمونهکارهایی است که شما به کارفرمای بالقوهی خود ارائه میدهید.
مقالهای که مطالعه کردم و در اینجا خلاصهی اون رو قرار دادم، نحوهی ساخت یک پرتفوی مهندسی معکوس شده رو آموزش داده. تصاویری که در ادامه در اینجا قرار دادهام تلاش خودم در دورهی آموزشی برای تحقیقات کاربر و طراحی یک محصول بنابر انتخاب شخصی بود و مسلماً بینقص نیست و صرفاً جهت یک اشارهی ضمنی در این پست گنجانده شدهاند.
چرا پورتفوی داشتن مهمه:
۱. مسیر پیشرفت رو به شما نشون میده، شما متوجه میشید که در چه قسمتهایی بیشتر باید وقت بذارید تا کار قویتری ارائه دهید.
۲. تصمیم به ایجاد یک پورتفولیو به شما انگیزه میده و خط فکریای براتون ایجاد میکنه تا جلوی منفعل شدنتون رو بگیره.
۳. ساختن یک پورتفولیو به هر حال زمانبره و بارها و بارها توی چرخه تغییر و اصلاحات باید قرار بگیره تا چیز خوبی از آب دربیاد؛ اما اگر با توجه به اصول تجربه کاربری (UX) این مسیر رو پیش ببرید، در زمان و انرژی بیشتری ذخیره خواهید کرد.
مراحل تهیه یک پورتفولیو، به روش مهندسی معکوس:
- دادههای مقدماتی (به عنوان مثال تجزیه و تحلیل رقبا، بازار، و نظرسنجیهای تحقیقات کاربر)
- تهیه چند نمونه پرسونا (هر پرسونا باید نمایندهی یک قشر از کاربران پیش فرضِ احتمالی محصول شما باشند؛ به همین منظور میتوانید از ۵ شخصیت مشابه یک نمونه پرسونا به عنوان نمایندهی این ۵تن بسازید.)
- یوزر فلو (User Flow، یا جریان کاربر، یا مسیرهایی که کاربر در آنها جابجا میشود)
- اسکچهای دستی
- وایرفریمها
- نمونهی اولیه قابل کلیک (پروتوتایپ شده)
- معماری اطلاعات
اما از کجا میتونیم برای تعریف یک پروژهی جدید به عنوان مورد مطالعاتی خودمون الهام بگیریم؛ به چند منبع اشاره شده:
علاوه بر این ۳ منبع الهامبخش، نمونه کارهای بسیاری نیز در سایتهای بیهنس، دریبل و پروداکتهانت هستند که میتوانند الهامبخش باشند.
اما اطلاعاتمان رو از کجا باید بدست بیاوریم؟ تحقیقات، تست کاربر و مصاحبهها؛ که در هر کشوری شرکتهای فعال در این حوزه نیز خدماترسانی میکنند.
مراحل تهیهی پروژهی انتخابیم به عنوان یک کارآموز
یکی از مهمترین چالشهای زندگی برخی از زنان خویشکارفرما، مدیریت فروش و سرمایهشان، در بستری مناسب مطابق با عرف جامعه و هچنین تضمین امنیت کاربران جهت جلوگیری از مزاحمتهای ناخواسته میباشد. متاسفانه به علت شرایط فرهنگی برخی جوامع، بسیاری از زنان، بنابر تصمیم شخصی یا فشار خانواده، از فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی در جامعه محروم هستند؛ لذا با تسهیل و فراهم آوردن محیطی خاص فقط برای این قشر،جهت توسعهی کسب و کارشان، میتوان شرایطشان را بهبود بخشید.
در حال حاضر بسیاری از اشخاص در شبکههای اجتماعی و یا سایتهای خرید و فروش اینترنتی فعال هستند، اما در مورد شبکههای اجتماعی مساله این است که این فضا با شرایط فرهنگی عدهای (همانطور که در بالا گفته شد) متغایرت دارد؛ همچنین در مورد دوم (سایتهای خرید و فروش اینترنتی) صرف نظر از هر چیز دیگر، فرآیند ثبتنام و درج کالا در سایت برای بسیاری از اقشار، از جمله قشر مورد بررسی سخت و غیرقابل تعامل میباشد.
از فرصتهایی که برای این پروژه میتوان مدنظر قرار داد، تعبیه فضای خاص تک جنسیتی و علاوه بر آن قابلیت بیمه شدن این افراد، میتواند سمت و سویی جدی و قابل اعتمادتر نزد ایشان و سایر افراد وابسته به آن بخشید.
- نقشه همدلی:
در اینجا ۴ پرسونا نمایندهی قشرهای مختلفی از زنان هستند که کسبوکار در شرایط عادی برای ایشان فراهم نیست؛ شهینخانوم نمایندهی قشر بازنشستهای است که از لحاظ جسمانی قادر به کار خارج از خانه نیست. سکینهخانوم نمایندهی قشر کم توان از لحاظ جسمانی و سرپرست خانواده است. تینا نمایندهی دختری که در شهر غیربومی خود دانشجو است و رفتوآمد به محل کار نداشته و به شغل پارهوقت نیاز دارد. محدثه نمایندهی خانم هایی است که به علت دارا بودن فرزند به کار پارهوقت و از خانه نیاز داشته و محیط تکجنسیتی را ترجیح میدهند.
- پرسونا:
- نقشهی راه یا سفر:
- تحلیل رقبا:
- معماری اطلاعات:
- نقاط قرمز:
- اسکچ دستی:
- وایرفریم:
مطلبی دیگر از این انتشارات
چرا ریبرندینگ؟
مطلبی دیگر از این انتشارات
7 نکته کاربردی برای اینکه طراح خوش قولی باشید
مطلبی دیگر از این انتشارات
چگونه طرح خود را سادهتر کنیم (بخش دوم)