چه جوری یه پشت کنکوری موفق شدم!

پشت کنکور
پشت کنکور


خب بچه ها بیایین میخوام از سال پشت کنکوریم بگم؛چون من یک مرتبه پشت کنکور موندم و موفق شدم! مسیر پر پیچ‌وخمی رفتم و آزمون و خطا کردم تا بالاخره راه رسیدن به موفقیت رو پیدا کردم، از آونجایی که نمی‌خوام شما مثل من بارها زمین بخورین و راه‌های مختلف رو امتحان کنین تصمیم گرفتم تجربیاتم رو با شما به اشتراک بذارم😌.

در واقع این مقاله یک نقشه و راهنمای پشت کنکوری‌هااست و قراره بعد از خوندن این مقاله شما مطالعه ی اصولی رو یاد بگیرین که به کمک مطالعه درست امسال رو به بهترین سال تحصیلی‌تون تبدیل کنین. شاید روزی مثل من تجربیاتتونو با پشت کنکوری‌ها در میان بذارین و به اونا اطمینان بدین که میتونن و بهشون بگین که دنیا به آخر نرسیده، هنوز فرصت داری!

برای پشت کنکور ماندن روحیه‌ت را بساز

نه می‌خواهم امسال را با یک ذهنیت بازنده شروع کنی و نه می‌خواهم الکی دل خوشت کنم و بگم قراره سال آینده همه چیز عالی باشه!!. قراره بعضی وقتا غرغر بشنوی، حرفایی که دوست نداری بشنوی، گاهی وقتا به هدفت شک کنی یا خسته بشی. پس قبل از هر چیزی باید عزمت رو جزم کنی که امسال خودت رو نبازی و روحیه قوی داشته باشی.

ببین تو یه هدف بزرگ داری، بهای اون تلاش کردن و درس خوندن و حتی شنیدن حرف‌های ناخوشاینده اما قراره نتیجه عالی بشه و همه چیزو بشوره ببره😁

افکار خودتو کنترل کن

افکار منفی رو دور بریزین و خودتونو سرزنش نکنین اگه تو فضای مجازی یه چرخ کوچولو بزنین افراد زیادی رو می‌بینین که تو زمینه‌های مختلفی خودشونو از صفر بالا کشیدن و به الگویی برای بقیه شدن. شما هم می تونین یکی از اونا باشین،چرا که نه…

پشت کنکور
پشت کنکور


لیست اشتباهات سال گذشته را بنویس

یک کاغذ بردار و لیستی از اشتباهات سال گذشته تهیه کن، در مقابل هر اشتباه راه‌حلشو بنویس. چند اشتباه رایج من تو سال اول کنکورم:

تست نمی‌زدم چون می‌ترسیدم بلد نباشم، راه حل: از تست‌های راحت‌تر و آموزشی شروع می‌کنم.

وقتمو تو اینستاگرام هدر می‌دادم، راه‌حل: همه اپلیکیشن‌های غیر ضروری رو حذف می‌کنم.

اونقدررر کلاس شرکت می‌کردم که خسته می‌شدم، راه‌حل: از جزوه کلاس‌های سال گذشته استفاده می‌کنم و کلاس جدیدی ثبت نام نمی‌کنم.

تا دیر وقت بیدار می‌موندم و روز بعد خسته بودم، راه‌حل: ساعت خوابم رو تنظیم می‌کنم.

نوسانی درس می‌خوندم، راه‌حل: با کمترین ساعت مطالعه شروع می‌کنم بعد به تدریج ساعت مطالعه ام رو افزایش می‌دم.

خلاصه نویسی کن

آخر تابستون، انتهای نیم سال اول و نوروز، زمان های مناسب تری برای خلاصه نویسی هستن! هیچ وقت وقتی تازه شروع به مطالعه مبحثی کردین خلاصه نویسی نکنین. من بعد از اینکه به درک عمیق تری از مطالب می رسیدم و قسمت های مهم تر رو تشخیص می دادم اونها رو یادداشت می کردم و بعدا خیلی به دردم می خوردن! برای فیزیک و شیمی خلاصه نویسی های طبقه بندی شده داشتم و کنار آزمون های جمع بندی هم یه کلاسور برداشتم و تمام نکاتی که توی آزمون ها باعث اشتباهم می شد رو یادداشت کردم و چند بار مرور کردم. جوری خلاصه بنویسین که بدونین بعدا مطالعه رو براتون آسون تر میکنه! نه خیلی کلی و نه خیلی جزئی... از جدول استفاده کنین، شکل بکشین، سوالا رو تیپ بندی کنین! روش های متفاوتی وجود داره که بتونین یه خلاصه خوب بنویسین. به نظرم خلاصه های خودتون بهتر از کتاب های جمع بندی هستن. من با کتاب های آزمونی خیلی بیشتر از کتاب های جمع بندی حال میکردم..

اصول برنامه ریزی برای پشت کنکوری‌ها

از اونجایی که امسال مدرسه نمی‌رین، زمان زیادی در اختیار دارین و می‌تونین تو این مدت برای رسیدن به آرزو هاتون تلاش کنین؛ اما این موضوع نباید باعث بشه که از اهمیت برنامه‌ریزی کردن غافل بشین. می‌تونین از برنامه راهبردی آزمون‌ها استفاده کنین یا از یک مشاور کمک بگیرین و حتی خودتون برنامه‌ریزی کنین. در هر صورت به برنامه‌ای نیاز دارین که مو لای درزش نره، چطور برنامه‌ای:

۱- تو برنامه روزانه باید حجم مطالب هر درس (از کدام صفحه تا کدام صفحه) و زمان مطالعه ش مشخص باشه!

۲- تنوع رو رعایت کنین و هر روز حداقل سه درس رو تو برنامه بچپونین.

۳- تو برنامه‌هاتون زمان‌های جبرانی در نظر بگیرین.

۴- ساعت مطالعه دروس رو بر اساس نقاط ضعف و نیز اهمیت هر درس تو کنکور تنظیم کنین، مثلا برای زیست۴ ساعت و فیزیک۲ ساعت...

۵- نوسانی درس خوندن ممنوع🙄 آهسته و پیوسته برین،همیشه برین.

۶- به اندازه کافی استراحت کنین، هر هفته یک نصفه روز رو به استراحت مطلق اختصاص بدین،ترجیحا جمعه ها،بعد ازمون

۷- تو برنامه زمان‌هایی رو به مرور مطالب اختصاص بدین

۸- به ازای هر بازه مطالعاتی یک الی یک و نیم ساعته، 10 الی 20 دقیقه استراحت کنین.

۹- هر شب روتین شبانه‌های کوتاه (20 دقیقه‌ای) برای حفظ کردن مطالب یا حل تست بیشتر داشته باشین.

مرور کردن:

آخر هر روز و آخر هر هفته مطالب رو مرور کنین، کافیه یادداشت‌ها، فرمول‌ها، خلاصه‌ها یا مطالبی که هایلایت کردین رو مرور کنین پس وسواس نداشته باشین و راحت بخونین!

آزمون دادن:

یکی از بهترین روش‌های مرور، آزمون دادن و تحلیل آزمونه. هر دو سه هفته یکبار باید کل مطالب رو مرور کنین، شاید با خمدت بگی، حجم مطالب زیاده کجاها را مرور کنم؟!!! تحلیل آزمون به تو می‌ گه کدوم مطالب رو فراموش کردی پس در حین تحلیل آزمون آدرس و صفحه مربوط به سوالاتی که بلد نبودی رو بنویس..تا بری یادگیری تو تکمیل کنی و تست بزنی پس بهم اعتماد کن و پا رو ترست بزار و انجامش بده و مطمئن باش که میشه.

پشت کنکور
پشت کنکور


سبک زندگی پشت کنکوریها

اهمیت سبک زندگی کنکوری‌ها با اهمیت تلاش و مطالعه شون برابری می‌کنه! برای تبدیل شدن به کسی که آرزوشو دارین باید همه چیزو تغییر بدین. از طرفی تو سال کنکور باید ساعت‌ها درس بخونین و مطالب سخت و راحت زیادی رو یاد بگیرین؛ پس باید حسابی از مغز و کله تون مواظبت کنین. برای داشتن یک لایف استایل پشت کنکوری:

۱- ساعت خوابتونو تنظیم کنین، بهترین زمان برای خواب از 11 شب تا 7 صبحه.

۲- برای تزریق انرژی وسط روز، یک چرت بعد از ظهر داشته باشین اما حتما کمتر از یک ساعت باشه.

۳- هله هوله رو حذف کنین..و غذاهای سالم و مقوی بخورین برای حفظ سلامتی و تامین انرژی از مغزها و میوه‌ها استفاده کنین.

۴- صبحانه کامل بخورینننننن.

۵- هر روز یه کوچولو نرمش کنین

۶- پشت میز درس بخونین نه روی تخت یا کف زمین.

۷- اتاق مطالعه و میزتونو تمیز و مرتب نگه دارین.

۸- استفاده از گوشی رو محدود کنین واپلیکیشن فضاهای مجازی رو تا حد امکان حذف کنین..

۹- تفریحاتتون رو محدود کنین اما حذف نکنین؛ مثلا به جای تماشای یک سریال 60 قسمتی، یک فیلم کمدی کوتاه ببنین.

۱۰- یاد بگیرین که به موقع به هر چیزی که خلاف هدفتون هست نه بگین.

۱۱- هر شب قبل از خواب برنامه فردا رو بنویسین و بذارین روی میز و هر روز کارها را به ترتیب اولویت انجام بدین.

و سخن نهایی :)

کنکور یه مرحله از زندگیه، یکی از هزاران آزمون زندگی، بیخودی بزرگش نکن!! و آرامش داشته باش و با دقت و حوصله رو درست و هدفت متمرکز شو. تو الان یک نقشه برا خودت داری، یه رتبه ای برا خودت متصوری و خیال بافی میکنی و تصویر یه دانشگاهی تو ذهنت هست... یادت نره خدا هم برات یه نقشه داره! همیشه نقشه خدا از نقشه شما بهتره پس با آرامش درست رو بخون و اجازه بده نقشه خدا عملی بشه!

دنیا که به اخر نرسیده! پاشو❤️