تجربه ی سه ماه اول کار با بولت ژورنال

احتمالا اسم بولت ژورنال به گوشتون خورده،ممکنه دربارش کتاب خونده باشید یا اینکه با یه سرچ کوچیک هزار تا طرح خیلی خوشگل و به نظر غیر ممکن رودیده باشید اما هیچ گاه ظاهر کار دیگران را با باطن کار خود مقایسه نکنید!??

چیزی که واقعا دلم می خواست بکشم?
چیزی که واقعا دلم می خواست بکشم?


برای اولین بار اسفند سال گذشته با این دفتر جادویی آشنا شدم . اینکه میگم جادویی به این معنی نیست که با نوشتن کلمه ی بولت ژورنال اول یه دفتر سفید از خاکستر من قبلی شما ققنوس جدیدی زاده میشه نه قطعا باید کمی اراده رو چاشنی کارتون کنید?

بولت ژورنال فقط یه دفتر تزیینی نیست و معجزه هم نمی کنه ولی اگه واقعا تصمیم دارید زندگیتونو مدریت کنید و از شر هر چه پیش آید خوش آید ها و از شنبه ها خلاص بشید احتمالش هست که با نظمی که به زندگیتون میده از شما یه دکتر حسابی جدید بسازه!?

اگه اطلاعاتی درباره ی این دفتر ندارید پیشنهادم مطالعه ی کتاب "برنامه ریزی به روش بولت ژورنال"هست که طاقچه هم گزینه ی خوبی برای مطاعه است.??

https://taaghche.com/book/69380

همون طور که گفتم برای اولین بار اسفند سال گذشته با بولت ژورنال آشنا شدم و تا قبل از عید نوروز کتابی که بهتون معرفی کردم رو مطالعه کردم و برای طراحی بولت ژورنال شخصی خودم کلیپ های مختلف،طرح های پیشنهادی و سایت های گوگل رو برسی کردم و نهایتا اولین بولت ژورنالم رو تو یه سرسید با خط های کمرنگ کشیدم و دلیلم برای انتخاب سررسید تعداد برگ های زیاد و در دسترس بودنش بود(البته بماند که هنوز هم با وجود داشتن سرسید میترسم تا آخر سال بولت ژورنالم دووم نیاره)

اولین صفحه از اولین بولت ژورنال من^-^
اولین صفحه از اولین بولت ژورنال من^-^

با توجه به اینکه اولین تجربه ی من بود سعی کرد با همه ی پیشفرض های ذهنیم یه چیز کاربردی بسازم و صفحات اضافه توش نزارم البته خیلی چیزا جا افتاد که توی یه قسمت از بولت ژورنالم نوشتم که باید سال آی نده این صفحات در جای خودش قرار بگیره اما امسال تو قسمت های دیگه ی دفتر اونارو هم گنجوندم!?




کلید یا key
کلید یا key

برای اینکه نوشته هامون نظم داشته باشه باید یسری علامت رمزی داشته باشیم تا با توجه به اونا مطالبی که قراره بنویسیم رو نظم بدیم و با یه نگاه کلی به صفحه بفهمیم چی به چیه و سرگیجه به سرغمون نیاد!

اگه دوست داشتید یه صفحه ی فهرست برای پیدا کردن ساده تر مطالب،صفحه ی اهداف سال و ماهانه ای که برای سال جاری تخمین میزنید رو هم قرار بدید .

صفحه ی اهداف کلی سال جاری
صفحه ی اهداف کلی سال جاری

بخش بعدی بولت ژورنال شامل صفحاتیه که نه به صورت منظم اما در طول سال پر میشن و در کنار هم قرار می گیرن و برای هر کسی فرق دارن(کتاب ها،فیلم ها،لایف استایل،ایده ها،یاداوری ها،دستورات سلامتی،لیست خرید های مهم و سوالات و...)که به تدریج و بر حسب نیاز در طول سال پر خواهند شد بهتره بر اساس نیاز خودتون چیزایی رو اضافه یا کم کنید که بهره بری تون بره بالا?و اگه چند تا صفحه ی سفید نگه دارید عالی میشه چون ممکنا بین سال چیزی یادتون بیاد که ننوشتید و به دفترتون اضافه کنید.

سعی نکنید با چیزای عجیب غریب و آرمانی که تو اینترنت میبینید بولت ژورنالتونو پر کنید بهتره کمترین تعداد آیتم ها با بیشترین بهره بری در دفتر شما قرار بگیره!




حالا نوبت برنامه ی ماهانس که شامل اسم ماه و تقویم،اهداف اون ماه و احیانا چالشی که در نظر گرفتید میشه البته اگه کار خاص دیگه ای هم دارید میتونید براش جا باز کنید .

برای هر روزی که به چالش عمل می کنم یا اهدافی که تو طول ماه بهشون رسیدم یه نمودار میکشم و اونو پرش می کنم...
برای هر روزی که به چالش عمل می کنم یا اهدافی که تو طول ماه بهشون رسیدم یه نمودار میکشم و اونو پرش می کنم...


حالا میتونید برنامه های مختلفی که قراره توی اون ماه انجام یا ارزیابی بشه رو بنویسید اما دقت کنید که اون قدر کاراتون زیاد نباشه که روزایی که حوصله ندارید جرات نزدیک شدن به بولت ژورنالو نکنید این دفتر دوست روزای خوب و بد ماست!?


من صفحه ای با عنوان بهره بری و احوال اون روز و صفحه ای برای نماز هام و یه صفحه هم برای شکر گزاری در نظر گرفتم...

برای بهره بری معیار هایی بزارید تا با توجه به انجام اونها پر بشن
برای بهره بری معیار هایی بزارید تا با توجه به انجام اونها پر بشن
جدولی برای نماز
جدولی برای نماز




مرحله ی بعدی برنامه ی هفتگیه که میتونه هز برنامه ای باشه اما بهتره سنگینش نکنید من برنامه ی خرده عادت رو برای هفته های خودم برنامه ی ریزی کردم .

خرده عادت ها
خرده عادت ها
  • خرده عادت ها

این برنامه شامل هفت کاریه که شما خیلی دلتون می خواد به صورت مستمر و روزانه انجام بدید اما هیچ وقت موفق به انجامش نشدید قدم اول اینه که حداکثر سه تا از اوت کار هارو انتخاب کنید و به کوچک ترین حد ممکن در بیارید (به عنوان مثال یک دقیقه ورزش کردن در روز) این کار ها اون قدر باید کوچیک باشن که وقتی ساعت ۲ نصفه شب خسته و کوفته از مهمونی بر می گردید هم بهانه ای برای انجام دادنشون نباشه . حالا باید خودتونو ملزم به این کنید که هر روز حتما این مقدار کارو انجام بدید اما اگه بیشتر شد که چه بهتر?

مزیت این برنامه اینه که استمرار اون کار قطع نمیشه و با شروع کردن یه کار خوب احتمال اینکه ورزش کردن شما از یه دیقه به نیم ساعت برسه هم زیاده چرا؟چون همیشه سخت ترین قدم قدم اوله??

https://taaghche.com/audiobook/79815



و حالا نوبت اخرین بخش از بولت ژورنال یعنی برنامه ی روزانس اینجا فقط با نوشتن تایخ یه روز میتونید همه ی خاطرات افکار و وظایفتونو لیست کنید تا در صورت لزوم بهشون مراجعه کنید و کاراتون نظم جدیدی رو به خودش بگیره .


برگه ای رو اصراف نکنید فقط چیزای ضروری رو به خلاصه ترین شکل ممکن یاداشت کنیدو حواشی رو رها کنید


سخن اخر

خودتو نو در قید و بند قرار ندید اگه بین سال چیزی یادتون اومد یا خواستید برنامه ی جدیدی اضافه کنید این کارو انجام بدید برای عید برنامه ی درسی بچینید و روزای خاصو مشخص کنید این برنامه هیچ محدودیتی نداره به جز نیاز شما

حداقل دستاوردی که بولت ژورنال برام داشت این بود که حالا میدونم برای هر کاری چقدر وقت میزارم و تلاش می کنم و براوردم از زمان بهتر شده حالا بهتر میتونم پیشرفت و پس رفت های خودمو ببینم و یادم نره که چه کارایی قراره انجام بدم بولت


به نظرم برای همه تزریق چند واحد بولت ژورنال لازمه تا انرژی خونشون نیوفته??


اگه شما هم بولت ژورنال درست کردید عکساشو توی ویرگول قرار بدیدو لینکشو با من به اشتراک بزارید از دیدنشون خوشحال میشم?