طراح تجربه کاربری و محصول
جنگ واقع گرایایی و طراحی چارت
یکی از منابع اصلی طراحان UI یا همون رابط کاربری برای دیدن و الهام گرفتن و البته کپی کردن ? از کار دیگر طراح ها وبسایت Dribbble است ، که البته طراح و غیر طراح و کارفرمایی نیست که از وجودش آگاه نباشه .
تعداد ساعات حضور در این وبسایت و سایت های مشابه البته متفاوته . همیشه و همواره تاکید روی این موضوع هست که دیدن کار اون هم زیاد به روند طراحی کمک میکنه ولی در مقالات مختلف به ایرادات مختلفی از استفاده از دریبل و کار گذاشتن توی اون گرفته میشه که برخی با غرض ورزی و برخی فقط یک گفتگو و بررسی هستند.
از نمونه مقالات میتونم به موارد زیر اشاره کنم:
چرا Dribbble و Behance دیگر برای طراحان محصول مناسب نیستند.
چرا من بعد از مدتی شروع به ارزش گذاری بیشتری روی مدیوم کردم (در برابر دریبل)
این مسئله تا جایی پیش میره که به این سبک از طراحی ها پورنوگرافیکی هم میگن . اما در برابر مقالات زیادی هم هست که مورد خوبی های گذاشتن طراحی ها در دریبل و به اون سبکه .
من البته جزو دسته ایی هستم که قبلا بسیار مخالف حضور و جدی گرفتن طراحی های دریبلی بودم اما الان معتقدم هیچ چیز بی ایراد نیست و بهتره از هر پلتفرمی درست استفاده بشه تا همه بتونن ازش سود ببرن.
این میان هم توجهم به موضوع خاصی جلب شد که توی این مطلب میخوام کمی بازش کنم و بیشتر در موردش بحث کنم. و از جنبه ایی مطلب رو بهش نگاه کنم که شاید خودم جایی ندیدم و البته این مطلب نتیجه ایی از تجربیات و مشاهدات شخصیه و هیچ فکتی در اون نیست. اما از اونجایی که انتشار تفکرات رو هم ارزشمند میدونم دوست دارم که ثبتش بکنم.
در تصویری که پایین تر قرار میدم میتونید نمونه از طراحی های چارت در طراحی های منسوب به دریبل و کانسپت رو ببینید.
متوجه خطوط بسیار نرم ،منحنی و ایجاد خطوط به صورت افقی نه عمودی میشید ؟ حالا بیاین این طرح ها رو بیشتر بررسی کنیم :
ایجاد چارت برای نمایش مناسب تر و فهم سریع تر مجموعه از دیتاست و منطقا کاربرد دیگری نداره. اما من توی کار با طراح های مختلف متوجه شدم که دوست دارن چارت رو اضافه بکنن تا یک فضا رو پر بکنن یا بتونن زیبایی های بصری طرح رو زیاد بکنن. مثل ایجاد یک نقاشی و تصویر سازی!
یک چارت در واقع بیشتر چیزی شبیه تصاویر پایینی هست تا طرح هایی که کانسپت های طراحیه . خط هایی پر زااویه برای نمایش درست دیتا ها .
جستجو در فضای طراحی :
طرح های مایل در کمپوزسیون و طراحی تجسمی مثل کوهستان به معنای :
تمرکز،پویایی، عدم سکون هستند .
خطوطی مانند تصویر بالا تیز و با شکست بالا :
در برابر اون خطوط منحنی:
سیال، مدامت ملایمت و انعطاف رو نشون میدن .
مثل پستی بلندی های زمین و یا خطوط روی شن های بیابان که در عکس های زیر میبینیم:
و همین طور که مشخصه استفاده از خطوطی بیشتر افقی نسبت به عمودی احساس سکون و آرامش بیشتری رو نسبت به خطوط بیشتر عمودی که به معنای قدرت هستند رو القا میکنند. به تصویر زیر نگاه کنید . به تفاوتی که در حس از زمین و ستون ها به شما داده میشه:
برای همین اکثر طراح ها به اصلاح در ترند های طراحی سعی میکنند به شما چارت هایی رو نشون بدن که کمتر واقعی هستند و ایجاد این چارت کمکی به شما و طراحی های شما نمیکنه و طرح شما رو غیر واقعی و بدون کاربرد میکنه و باعث زیبایی بیشتر میشه.
هر چند در مواردی با جا به جایی دیتا میشه این روند رو بهتر کرد برای مثال اپلیکیشن revolut با ایجاد کرو ، گرادیانت و رنگ های روشن تر و نحوه نمایش دیتا تلاش کرده که این تصویر خشک و خشن یک چارت رو به دنیای طراح های قشنگ و بدون کاربرد نزدیک کنه و در نهایت یک طرح خوب تولید بکنه.ولی در نهایت عکس های کانسپت با واقعیت بسیار متفاوته :
در نهایت پیشنهاد میکنم مقاله زیر رو بخونید :
که یکی به نعل زده و یکی به میخ اونم به صورت تیتیر وار
۳۳ موردی که بعد از یکسال در دریبل بودن یاد گرفتم
سال نو مبارک ، دمب شما سه چارک
مطلبی دیگر از این انتشارات
چگونه صفحه اصلی یک اپلیکیشن میزان وفاداری کاربران را افزایش میدهد؟
مطلبی دیگر از این انتشارات
چهل تکهٔ تجربه
مطلبی دیگر از این انتشارات
تفکر طراحی (Design Thinking) با رویکرد نوآوری در محصول یا خدمت