نوشتن را دوست دارم. اینجا از مطالعات و تجربیاتم در دیزاین مینویسم.
خالق دکمه ۳۰۰ میلیون دلاری
برخی مفاهیم تنها به یک کلمه محدود نمیشوند. آنها جهان وسیعتری را در بر میگیرند. دیزاین از آن جمله مفاهیم است که نه تنها گستره و مرز مشخصی ندارد بلکه در زمین بازی آن میتوان با یک حرکت کوچک، تغییرات عجیب و شگرفی ایجاد کرد. به عبارت دیگر دیزاینرها مانند جادوگرانی هستند که مسائل را به شکل سحرانگیزی حل میکنند.
در جهان جادویی دیزاین، تنها قدم برداشتن شاید بتواند لحظات دلپذیری را برای ما فراهم کند، اما اگر بخواهیم خودمان هم یکی از آن جادوگران باشیم بدون شک نیازمند یک راهنما هستیم که مسیر پرپیچ و خم و دیزاین را بلد است.
جرد اسپول (Jared M. Spool) یکی از دیزاینرهای باسابقه و بینظیریست که احتمالا مقالهی او درباره دکمهی ۳۰۰ میلیون دلاری را خواندهاید. (+) او با جابجا کردن یک دکمه توانست ۳۰۰ میلیون دلار به سود یک شرکت کمک کند. چیزی شبیه یک جادو!
جرد اسپول از سال ۱۹۷۸ در زمینهی دیزاین فعالیت میکند و پیش از آنکه اصطلاح «کاربردپذیری» وارد دنیای کامپیوتر شود او با آن سروکار داشته است. علاوه بر کتابها، مقالات، سخنرانیها و دستاوردهای بیشماری که در زمینهی دیزاین و تجربه کاربری داشته، او هماکنون دو مرکز تخصصی در زمینهی آموزش دیزاین را اداره میکند. مرکز (UIE (User Interface Engineering که بزرگترین مرکز مشاوره و تحقیقات در زمینهی تجربهی کاربری در جهان است و مرکز Center Center که با همراهی Dr. Leslie Jensen-Inman آن را تأسیس کرده و یک مدرسهی آموزش تجربهی کاربری است.
همچنین جرد اسپول در دانشگاه Tufts به مدت ۱۰ سال عضو هیئت علمی بوده و یک برنامه درسی منحصر به فرد برای مدیریت طراحی تجربه در انستیتو Tufts Gordonطراحی کرده است.
جرد اسپول در امر آموزش بسیار فعال بوده و استعارههایی که در زمینهی دیزاین به کار میبرد، بینش قوی را برای طراحان به ارمغان میآورد. در جایی او میگوید: (+)
«دیزاین خوب نامرئی است، مانند تهویه هوا در یک اتاق. اگر شما متوجه آن شوید، احتمالا مشکلی وجود دارد.»
یا در کنفرانس تجربهی کاربری در لندن که در سال ۲۰۱۹ برگزار شد، او دیزاین را شبیه یک زمین بازی فوتبال میداند و با استفاده از مدل ذهنی فوتبالیستها، نکات مهمی را در زمینهی تجربهی کاربری بیان میکند. مقالهی مربوط به این مطلب را میتوانید در لینک زیر بخوانید.
افرادی شبیه جرد اسپول در جهان دیزاین بیشمارند. شناختهشدهترین آنها دان نورمن (Don Norman) است که احتمال زیاد او را میشناسید. آشنا شدن با این افراد و یاد گرفتن مدل ذهنی آنها میتواند کمک کند به عنوان یک دیزاینر شما نیز روزی بتوانید جادو کنید. شاید به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار!
وبسایت UIE
وبسایت Center Center
از طریق راههای زیر میتوانید با جرد اسپول در ارتباط باشید و مقالات او را مطالعه کنید.
مطلبی دیگر از این انتشارات
آموزش UX : قانون Postel (Poste's Law)
مطلبی دیگر از این انتشارات
3 قانون برای سایه دکمه ها
مطلبی دیگر از این انتشارات
بازسازی (Refactoring) در برابر بازطراحی (Redesigning)