سلام، میتونید UX ما رو انجام بدین؟

داستان UX به عنوان یک تصور غلط.


- سلام من اکبر هستم، طراح UX، امروز از این پروژه شروع کردم.
- چه باحال، منم اصغر مدیر پروژه هستم. خوشحالم که شما رو تو تیم داریم.
- منم خوشحالم که اینجام. چطور می تونم کمکتون کنم؟
- خب... ما نسخه اول برناممون رو خودمون طراحی کردیم ، اما الان در حال فکر کردن برای انجام دادن UX برای بهبود چند تا چیز هستیم ... مردم برنامه رو دانلود می‌کنن ، یک بار از اون استفاده می کنن ، اما به مرور زمان دیگه به اون برنمیگردن.



بیاید UX رو "انجام بدین" (?)

منظورشون: آیا می‌تونید از طریق فکر کردن روی طراحی تعاملی، ساختار و پیمایش اپلیکیشن به ما کمک کنید؟

تصور غلط کجاست: فرض بر اینه که یک نفر مسئول موفقیت طراحی، اجرا و اعتبارسنجی تجربه کاربر با یک محصول هستش.

یک تجربه کاربری خوب به همه اینها بستگی داره:

  • ساختار شفاف و جریان ناوبری
  • طراحی بصری واضح
  • ترنزیشن‌‌ها و انیمیشن‌های فکر شده
  • عملکرد و سرعت برنامه، موبایل و اینترنت کاربر
  • ارزش افزوده محصول به نیاز کاربر
  • درک روشن کاربر از آنچه که محصول انجام میده
  • چقدر محصول در دسترسه
  • زمینه اجتماعی ، فرهنگی و جمعیتی کاربر
  • مکان کاربر در زمانی که با برنامه درگیره
  • هرچی کاربر در کل زندگی خودش دیده
  • کاربر در اون روز خاص از محصول خودش چه احساسی پیدا می کنه
  • و غیره و غیره و غیره
مطمئنا ، من می تونم UX رو برای شما انجام بدم! ?

"من عاشق اون UX ای هستم که شما برای اون برنامه موبایل انجام دادین!" (?)

منظورشون: من رابط کاربری ای که شما طراحی کردین رو دوست دارم!

تصور غلط کجاست: UX یک اسم انتزاعی هست، نه مشخص.

اکبر 8 تا کیسه UX تو کیف خودش داره و 3 تا از اونا رو به اصغر میده. اکبر الان چندتا UX داره؟

"این رابط کاربری یه کمی UX اش رو از دست داده" (?)

منظورشون: این رابط کاربری برای کار کردن سخته.

تصور غلط کجاست: UX خوب = قابلیت استفاده خوب.

کلمه UX مخفف User Experience هست. تجربه کاربر با محصول شما می تونه خوب یا بد باشه (در مثال بالا، احتمالاً بد)!

طراحان UX موجودات جادویی نیستن که یک عصا داشته باشن که UX رو به راحتی به یک رابط کاربری "اضافه میکنه".

"هوم ، UX خیلی زیادی تو این محصول هستش" (?؟؟!)‌

منظورشون: بتچندبطرمثبئرگضبرزسحمبهردثکفثزدخبنل.

تصور غلط کجاست: در جهان. ??

!

"دوره آموزشی جدید: همه چیز را درباره Android UX بیاموزید" (?)

منظورشون: یادگرفتن چند روش خوب هستش که به شما کمک می کنه وقتی دارید رابط‌ برنامه‌ی Android هستند رو طراحی می‌کنید، اشتباه کمتری بکنید.

تصور غلط کجاست: فکر کردن هر تجربه توی برنامه‌های اندرویدی یکیه و یکسری قوانین جهانی وجود داره که برای هر برنامه اندرویدی کار می کنه. از یک بازی تا یک برنامه تجارت الکترونیکی، برنامه های دوستیابی و نقشه.

این مثل درست کردن یک دوره برای معماران هستش به اسم "یاد می گیرد که چگونه می‌توان یک زیرشیروانی‌ را طراحی کرد". مهم نیست که مساحت 30 متر مربعه یا 3000! اصلا مسکونی باشه یا یک انباری. برای یک فرد مجرد باشه، یا برای یک خانواده هشت نفری. چه تو خط استوا ساخته بشه و چه تو فلات ایسلند. از جنس رس باشه یا از جنس استیل.

"در یک جمعه شما می‌آموزید که چگونه برای هر وضعیتی یک محل سکونت بسازید!"


داستان‌هایی درباره گردشی شگفت انگیز از طراح بودن!




برداشتی از مقاله Fabricio Teixeira


نوشته قبلی من

https://virgool.io/DesignersCommunity/%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD-%D9%86%D8%A8%D8%A7%D8%B4-%D9%88-%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%DB%8C%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%DA%AF%DB%8C%D8%B1-%DB%B2-%D8%A7%D8%B2-%DB%B2-kdvqxh3wfccf