من به عنوان UX Researcher چه می‌کنم؟

به طور خلاصه یه (User Experience Researcher (UXR یا محقق تجربه کاربری روی درک رفتار‌ها، نیاز‌ها و انگیزه‌های کاربر از طریق تکنیک‌های مشاهده، تجزیه و تحلیل تکالیف کاربر و روش‌های دیگه‌ی بازخورد کاربر تمرکز داره.


توانایی‌های یک محقق تجربه کاربری

محقق تجربه کاربری
محقق تجربه کاربری


اگر فکر میکنید که محقق تجربه کاربری مثل یه شیمیدان هر روز توی آزمایشگاه یا پشت میز به سر می‌بره و هیچ ارتباطی با مردم نداره باید بگم که سخت در اشتباهید، یه UXR باید توانایی ارتباطی خوبی داشته باشه و در یک جمع چند نفره بتونه همونقدر راحت صحبت کنه که با یک نفر صحبت می‌کنه. از ارتباط با انسان‌ها لذت ببره، با اشتیاق با اونها صحبت کنه و از داستان‌هایی که تعریف میکنند برای بهبود محصول چیزهایی کشف کنه و یاد بگیره.

یه UXR باید عاشق (geek) تحقیق باشه و با استفاده از نتایج تحقیقاتش به سوالات واقعی درباره‌ی خرید یا استفاده از محصول جواب بده. باید بازار، دلایل رفتار، خواسته‌ها، نیازها و الویت‌های افراد رو در مواجهه با یه محصول رو به خوبی درک کنه تا یه محصول جذاب‌تر و کاربرپسندتر رو دردسترس کاربر قرار بده.


محقق تجربه کاربری باید ذهنی باز، کنجکاو و یادگیرنده داشته باشد


دونستن علوم مختلف مثل انسان‌شناسی، جامعه شناسی، روانشناسی (شناختی و تجربی)، تحقیقات بازار، تحلیل داده‌ها، مشاوره و علوم کامپیوتر برای یه محقق خیلی میتونه کمک کننده باشه تا بتونه کنجکاوانه در لایه‌های رفتار مصرف کننده به تحقیق و تحلیل بپردازه؛ و دونستن فنونی مثل روزنامه‌نگاری، گزارش‌نویسی و داستان‌نویسی برای ارائه‌ی بهتر نتایج آنالیز شده‌ تحقیقات به مدیر محصول، طراح محصول و ... کاربردیه.

در کدام مرحله از طراحی محصول کار می‌کنم؟

محققان تجربه کاربری (UXR) اغلب در تمام مراحل ایجاد و ایده‌آل کردن محصول، در کنار مدیران، طراحان، مهندسین و برنامه‌نویسان کار می‌کنند.

انواع تحقیقات تجربه کاربری

نوع تحقیقاتی که شما می‌تونید و یا باید انجام بدین وابسته به موارد مختلفی مثل نوع سایت، سیستم و اپلیکیشنی که توسعه می‌دید، زمانبندی کاری و محیط کاری شما هست.

طبق فرایند‌های طراحی کاربر-محور (User-Centered Design (UCD انواع مختلفی از تحقیقات توی هر فاز از چرخه عمر محصول می‌تونه انجام بشه.


نقشه‌ی فرایند طراحی کاربر محور (UCD)
نقشه‌ی فرایند طراحی کاربر محور (UCD)


انواع تکنیک‌های تحقیقات کاربر:

  • مرتب سازی کارت‌ها Card Sorting
  • مصاحبه‌ی زمینه ایی Contextual Interviews
  • آزمون اولین کلیک First Click Testing
  • گروه‌های هدف Focus Groups
  • ارزیابی اکتشافی/بررسی تخصصی Heuristic Evaluation/Expert Review
  • مصاحبه‌ی فردی Individual Interviews
  • طراحی موازی Parallel Design
  • پرسونا Personas
  • پروتوتایپ یا نمونه‌سازی Prototyping
  • نظرسنجی Surveys
  • مقیاس کاربردپذیری (System Usability Scale (SUS
  • آنالیز تکالیف Task Analysis
  • آزمون‌های کاربردپذیری Usability Testing
  • موارد استفاده Use Cases

یک UXR باید به تکنیک‌های مختلف تحقیقات تجربه کاربری آشنا باشه و توی فرایند طراحی و تحقیق روش مناسب رو انتخاب و پیاده سازی کنه.

برنامه‌ریزی برای یک تحقیق تجربه‌ کاربری

شروع یه پروژه‌ی تحقیقاتی بدون طرح و برنامه مثل قدم گذاشتن توی تاریکی میمونه و داشتن یه برنامه‌ی درست مثل یه ستاره قطبی تو شب‌های بدون ماه به ما کمک میکنه جهت راه‌مون رو پیدا کنیم. و البته نباید اونقدر برنامه‌ریزی رو طولانی کنیم که چرخه‌ی عمر محصول رو از دست بدیم برنامه‌ریزی باید کاملاً واضح، مشارکتی، سریع و قابل هضم باشه.


برنامه‌ریزی‌‌های طولانی یا بی‌‌برنامگی کمکی به پیشرفت کار نمی‌کند.

تعریف ذینفعان

ذینفع در دنیای UX یه نام مستعار برای افرادی است که متخصصان UX با اونها کار می‌کنند. ذینفعان مشتریان ما هستند، چه داخل و چه خارج سازمان ما. اینها افرادی هستند که باید به اون‌چه که انجام می‌دیم ایمان داشته باشند، به نتایج تحقیقات عمل کنند و تحقیقات آینده رو حمایت کنند. همه ما توی توسعه محصول و تحقیقات UX سهیم هستیم.



نتیجه‌گیری

اگر مثل من به یادگیری مداوم علاقه دارین و همیشه یه علامت سوال بالای سرتون هست دنیای تجربه کاربری حتما دنیای قشنگی براتون می‌تونه باشه و ازش لذت می‌برین.