تجربه افتتاح غیرحضوری حساب در دوازده بانک ایرانی

شاید شما هم مثل من اولین تجربه افتتاح غیرحضوری حساب‌تان با بلوبانک بوده و مواجهه با تبلیغات زیاد بانک دی در شهر و مترو. من بعد از باز کردن حساب در بلوبانک و دیدن تبلیغات گوناگون بانک دی تصمیم گرفتم که مقداری جستجو کنم و تمام بانک‌هایی که مدعی خدمات افتتاح غیرحضوری حساب هستند را به ترتیب بررسی کرده؛ در تمام‌شان حساب باز کنم و در نهایت نتیجه این تجربه را برای راهنمایی بیشتر شما و اتلاف کمتر وقت و پول‌تان بنویسم. البته برای باز کردن حساب در بانک‌های مختلف دلیل کاری هم داشتم و در حقیقت می‌خواستم ببینیم می‌توانم بدون مراجعه حضوری و وقت تلف کردن در تعداد زیادی بانک حساب باز کنم که قابل استفاده در کارم هم باشد و بتوانم بخشی از تراکنش‌هام را به بانک‌های یکسان منتقل کنم که کارمزد کمتری بدهم. جالب است بدانید که من برای نوشتن این مقاله بیش از 160 هزار تومان کارمزد به بانک‌ها پرداخت کردم! داستان و میزان این کارمزدها را می‌توانید در ادامه بخوانید تا انتخاب عاقلانه‌تر و منطقی برای کار خود داشته باشید.


همین ابتدای مطلب باید بنویسم که گرچه تبلیغات افتتاح حساب غیرحضوری بانک دی تمام شهر را پر کرده اما این بانک چنین امکانی را به درستی فراهم نکرده! بلکه شاید بعدش مثل من مجبور شوید به شعبه بروید و حضوری کار را انجام دهید! در نهایت این بانک در مجموع 61 هزار و 110 تومان کارمزد بابت افتتاح حساب و مسائل دیگر از من گرفت که حسابی عصبانی‌ام کرد! همان‌طور که در ادامه خواهید خواند؛ هیچ بانکی چنین میزان مبلغی کارمزد نمی‌گیرد و گویا قرارست از جیب امثال من پول تبلیغات فراوان بانک دی در شهر و مترو و تلویزیون و رسانه‌ها تامین شود.

حالا چند تا نکته را هم باید در نظر داشته باشید: بلوبانک گرچه متعلق به بانک سامان است و حساب شما نیز در این بانک افتتاح می‌شود؛ اما حقیقت این‌ست که کارت‌های بلوبانک و حساب شما همانند حساب‌های عادی بانک سامان نیستند و نمی‌توانید به طور کامل از خدمات اپلیکیشن‌های موبایلت و سامانیوم و نت‌بانک و خدمات باشگاه مشتریان بانک و بیمه سامان استفاده کنید و محدود به خود اپ بلوبانک هستید. (حداقل تا زمان نوشتن این مقاله چنین بوده) در بانک سامان و بیمه سامان هم حساب بلوبانک شما مثل یک حساب عادی بانک سامان خدمات نخواهد گرفت. من چون حساب سامان هم داشتم؛ در چند جا سعی کردم به جای‌ش از حساب بلوبانک استفاده کنم که نشد و با همان حساب عادی سامان پیش رفتم. بنابراین به این نکته مهم توجه داشته باشید.

نکته دیگر این‌ست که باید خدمات غیرحضوری افتتاح حساب بانکی را به چهار دسته تقسیم کنیم:

  • دسته اول شامل استارتاپ‌های زیر مجموعه بانک‌ها از جمله بلوبانک و بانکیو که خدمات کامل بانک‌شان را نمی‌دهند و محدود به خود اپ هستند و داشتن حساب آنها همانند حساب عادی خود بانک‌شان نخواهد بود
  • دسته دوم بانک‌هایی که امکان افتتاح غیرحضوری حساب را از طریق اپلیکیشن‌شان باز کرده‌اند: مثل بانک دی و پارسیان
  • دسته سوم بانک‌هایی که امکان افتتاح غیرحضوری حساب را به اپلیکیشن‌شان اضافه کرده‌اند اما برای استفاده از اپ بانک باید از قبل مشتری آنها بوده و نام کاربری و رمز عبور همراه بانک داشته باشید: مثل بانک ملی
  • دسته چهارم بانک‌هایی که بخشی از فرآیند افتتاح حساب (و حتا گاهی در حد درخواست افتتاح حساب!) را غیرحضوری کرده‌اند و بعدش باید به شعبه‌ای مراجعه کنید و کار را به سرانجام برسانید: مثل بانک رفاه و صادرات

نکته خیلی مهم دیگر این‌ست که شما از طریق غیرحضوری تنها دو نوع حساب می‌توانید باز کنید: حساب "قرض‌الحسنه پس‌انداز" و حساب "پس‌انداز کوتاه مدت". برخی بانک‌ها هم فقط حساب قرض‌الحسنه را غیرحضوری باز می‌کنند و اگر قصد باز کردن حسابی غیر از قرض‌الحسنه و کوتاه مدت از جمله حساب جاری و سایر حساب‌ها را دارید؛ قید امکان غیرحضوری را به کلی بزنید و مستقیم بروید به شعبه بانک. البته بانک صادرات امکان باز کردن دو نوع حساب دیگر را هم فراهم کرده که مخصوص گرفتن تسهیلات‌ش است و ربطی به موضوع ما ندارد.

پس از افتتاح حساب غیرحضوری؛ کارت‌های بانکی توسط پست به شما تحویل داده می‌شوند. مثل این عکس.
پس از افتتاح حساب غیرحضوری؛ کارت‌های بانکی توسط پست به شما تحویل داده می‌شوند. مثل این عکس.

اما کدام بانک‌ها امکان افتتاح غیر حضوری حساب را می‌دهند؟


به طور خلاصه تجربه‌ام از باز کردن غیرحضوری حساب در دوازده بانک ایرانی در جدول زیر قابل مشاهده است:

مقایسه افتتاح غیرحضوری حساب در دوازده بانک ایرانی به تجربه شخصی خودم. سبزها را پیشنهاد می‌کنم.
مقایسه افتتاح غیرحضوری حساب در دوازده بانک ایرانی به تجربه شخصی خودم. سبزها را پیشنهاد می‌کنم.

دقت کنید که کارمزد پولی‌ست که بابت خدمات می‌پردازید و ارقامی که ذکر شده در واقع هزینه خدمات گرفتن از آن بانک‌هاست و از جیب شما می‌رود. اما پولی که باید برای تکمیل فرآیند افتتاح حساب به کارت بریزیم در واقع همان پول شماست و تمام بانک‌هایی که جلوی این مورد در جدول بله گذاشته شده؛ بایستی حداقل 50 هزار تومان پول به کارت واریز کنید تا حساب شما فعال شود. تنها بلوبانک و بانکیو و آینده و رسالت بدون ریختن هیچ پولی حساب شما را فعال می‌کنند.


کدام اپلیکیشن بانک‌های پیشنهادی بالا طراحی و تجربه کاربری بهتری را ارائه می‌کند و من به شما توصیه‌اش می‌کنم؟

از چهار بانکی که در بالا با رنگ سبز مشخص کردم و یک بانک که با رنگ زرد مشخص شده (به خاطر این‌که مرا مجبور به مراجعه به شعبه کرد وگرنه سبز می‌شد) اپ‌ها تفاوت زیادی دارند. به طور کلی اپ‌های بلوبانک و بانکیو با فاصله‌ی نجومی طراحی و تجربه کاربری بهتری را به تمام اپ‌های دیگر ارائه می‌کنند و اگر بخواهم بهترین را انتخاب کنم؛ بلوبانک و بانکیو به طور مشترک بهترین گزینه هستند. اما متاسفانه چون هر دو استارتاپ زیر مجموعه بانک‌اند و حسابی که باز می‌کنند مثل حساب حضوری نیست و امکانات کامل بانک‌شان را شامل نمی‌شوند و محدود به قابلیت‌های تعبیه شده در اپ هستند؛ باید بگویم بعد از بلوبانک و بانکیو؛ اپ بانک مهر ایران بهترین طراحی و تجربه کاربری را دارد. در کنار این‌ها می‌توانم به اپ بانکیار بانک پارسیان بالاترین نمره را بدهم و اصلن نمی‌فهمم چرا دو تا اپ گوناگون تولید کرده‌اند. من با اپ همراه بانک پارسیان ثبت‌نام کردم ولی در وب‌سایت‌شان با اپ دیگری به نام بانکیار آشنا شدم و آن را نصب کردم که امکانات جالب و بهتری داشت و طراحی و تجربه‌ی کاربری خیلی بهتری هم ارائه می‌کند. اپ گردش‌پی هم دریایی از اشکالات دارد و کند و پر از باگ است و خیلی از اوقات قسمت شباهنگ وصل نمی‌شود (خطای عدم امکان ارتباط با سرور). اپ زمرد بانک تجارت هم مشکلات فراوانی دارد و از عدم وجود تجربه کاربری درست رنج می‌برد و اصلن همراه بانک کامل هم نیست و مجبورید که اپ همراه بانک تجارت را نیز در کنارش نصب کنید!

به طور خلاصه طراحی و تجربه‌ی کاربری اپ‌های بانکی را به این صورت می‌توانم طبقه‌بندی کنم:

  • بانکیو و بلوبانک و بانک‌یار پارسیان و همراه بانک مهر ایران به طور مشترک بهترین
  • گردش‌پی و همراه بانک پارسیان در رده دوم
  • ایوا و همراه بام ملی در رده سوم
  • صاپ بانک صادرات و همراه بانک تجارت و زمرد تجارت و دی‌جت در رده چهارم و قابل قبول
  • کیلید (بانک آینده) و موبایل بانک رفاه و همراه بانک رسالت در رده پنجم و غیر قابل قبول

برای افتتاح غیرحضوری حساب به چه مدارک و چیزهایی نیاز داریم؟

برای افتتاح غیرحضوری حساب لازم است که کارت ملی یا رسید تعویض آن و شناسنامه دم‌دست‌تان باشد. همچنین آماده باشید که از خودتان برای احراز هویت عکس و فیلم بگیرید. (واضح‌ست که در توضیحات ذکر شده خانم‌ها مجبورند حجاب لجن اجباری را داشته باشند و در غیر این‌صورت درخواست رد می‌شود. یکی از دوستانم هم به من گفت سر همین قضیه‌ی کثافت چادر چاقچور کردن بی‌خیال ثبت‌نام بلوبانک شده.)

نکته مهم این‌ست که چندین اپ در صورتی‌که کارت ملی نداشته باشید به شما امکان ثبت‌نام نمی‌دهند چون همان اول کار از پشت و روی کارت ملی عکس باید بگیرید. البته بلوبانک یک گزینه داشت که می‌شد با شماره پیگیری و شناسنامه ادامه داد. اما باقی موارد تا جایی که به یاد دارم همان اول کار باید پشت و روی کارت ملی را عکس می‌گرفتم. پس اگر کارت ملی نداشته باشید به راحتی نمی‌توانید در همه‌ی موارد ثبت نام کنید.

یک تکه کاغذ سفید نیز در دسترس‌تان باشد تا نمونه امضای خود را بتوانید در سامانه ثبت کنید.


تجربه افتتاح حساب غیرحضوری بانک دی با دی‌جت: بد و پول‌هدر کن!

برای افتتاح حساب در دی‌جت پس از طی فرآیندهای ثبت‌نام باید 84 هزار و 460 تومان پرداخت می‌کردم که 50 هزار تومان آن به عنوان موجودی حساب‌م می‌رفت و 34 هزار و 460 تومان آن کارمزدهای افتتاح حساب است! اما مشکل اینجاست که هر چقدر صبر کردم (یک هفته) هیچ پیامکی مبنی بر صدور و ارسال کارت برای من فرستاده نشد و داخل اپ هم بارها در قسمت درخواست صدور کارت خواستم درخواست ثبت کنم اما اپ یک باگ عجیب دارد که امکان ورود اطلاعات کدپستی را نمی‌دهد! اصلن همین که خودشان عقل‌شان نرسیده وقتی حساب باز می‌کنی؛ بدون کارت بانکی چه استفاده‌ای می‌توانی ازش کنی داستانی است! بانک‌های دیگر به طور خودکار پس از افتتاح حساب خودشان کارت را صادر و برای‌م ارسال کردند. همین بزرگترین ضعف بانک دی بود.

قسمتی برای درخواست صدور کارت در اپ وجود دارد اما باگ عجیبی دارد
قسمتی برای درخواست صدور کارت در اپ وجود دارد اما باگ عجیبی دارد

همین باگی که امکان ورود اطلاعات کدپستی (نه عدد و نه کارکتر؛ هیچ چیز را ثبت نمی‌کند و فقط خطا می‌دهد) را نمی‌دهد باعث شده که کوهی از درخواست‌های من نیمه‌کاره همانجا بماند! حتا امکان حذف و کنسل کردن این درخواست‌های نیمه‌تمام نیز در اپ وجود ندارد!

هزاران درخواست نیمه کاره به خاطر باگ در اپ ثبت شده و امکان حذف‌شان هم وجود ندارد!
هزاران درخواست نیمه کاره به خاطر باگ در اپ ثبت شده و امکان حذف‌شان هم وجود ندارد!

نکته‌ای که باید توجه داشته باشید این‌ست که هنگام افتتاح حساب شما باید یکی از شعبه‌های بانک دی را انتخاب کنید و حساب شما در آن شعبه باز می‌شود. در واقع به جای رفتن به شعبه؛ با دی‌جت کارها را انجام می‌دهید. دقت کنید همه‌ی بانک‌ها چنین رویه‌ای ندارند و من این رویه را نمی‌پسندم. اگر قرار به تشکیل پرونده در یک شعبه خاص بود؛ خب حضوری می‌رفتم (که البته آخر سر هم مجبور شدم برای گرفتن کارت بانکی بروم!)

بله؛ پس از کلی تلاش بی‌حاصل سرانجام مجبور به مراجعه حضوری به همان شعبه‌ای شدم که در اپ هنگام افتتاح حساب انتخاب کرده بودم تا بالاخره کارت بانکی‌م را دریافت کنم. اما نمی‌دانم این اشتباه یا بلاهت مسئول باجه شعبه بود یا این‌که در ساختار بانک هیچ هماهنگی و دستورالعملی وجود ندارد؛ خلاصه فرمی جلوی من گذاشت و من پر کردم و متوجه شدم به جای صدور کارت؛ یک حساب دیگر برای من باز کرده! برای این افتتاح حساب مجبور شدم 100 هزار تومان نقدی از خودپرداز بیرون بانک بگیرم و تحویل باجه بدم تا به حساب‌م بریزد! پوز نداشتن که کارت بکشم! بعد مسئول باجه به من گفت که باید 5000 تومان هم نقدی بابت کارمزد افتتاح حساب کوتاه مدت بدهم! دادم. بعد هم طبق پیامک‌های بانک کارمزدهای زیر از آن صد هزار تومانی که به حساب ریخته بودم کم شد:

  • 200 تومان بابت هزینه استعلام
  • 650 تومان بابت هزینه استعلام از پست
  • 4800 تومان بابت کارمزد صدور اولیه کارت
  • 15000 تومان بابت کارمزد فعال‌سازی پیامک واریز/برداشت حساب!
  • 1000 تومان بابت کارمزد هزینه تمبر مالیاتی

نکته‌ی جالب اینجاست که می‌توانید کارمزدهای افتتاح غیرحضوری حساب به وسیله‌ی دی‌جت را با افتتاح حضوری حساب در شعبه بانک با هم مقایسه کنید. برای افتتاح غیرحضوری حساب از من 34 هزار و 460 تومان کارمزد دریافت کرد در حالی‌که برای افتتاح حضوری حساب در همان شعبه بانک دی در مجموع 21 هزار و 650 تومان از من کارمزد دریافت کرد که ریز آن را در بالا می‌توانید مشاهده کنید. بنابراین افتتاح غیرحضوری در دی‌جت 12 هزار و 810 تومان گران‌تر برای‌تان تمام خواهد شد و ممکن‌ست مثل من مجبور شوید به شعبه بروید تا کارت را دریافت کنید و مسئول باجه هم برای شما یک حساب دیگر باز کند چون فکر می‌کند حساب‌تان مشکل دارد!

بانک دی از بابت کارمزد افتتاح حساب از من در مجموع 61 هزار و 110 تومان کاسبی کرد!

همان‌طور که در بالا به تفضیل توضیح دادم در مجموع این بانک 61 هزار و 110 تومان از من کارمزد دریافت کرد! در واقع من 61 هزار و 110 تومان از پول‌م را ریختم دور تا دو حساب بانکی در بانک دی داشته باشم که هیچ کارایی خاصی هم برای من ندارد. حساب کنید اگر فقط 100 هزار نفر تحت تاثیر تبلیغات فراوان شهری و احتمال زیاد تلویزیونی (من تلویزیون نگاه نمی‌کنم و خبر ندارم) بخواهند همین فرآیند من را تجربه کنند؛ در مجموعه شش میلیارد و 111 میلیون تومان پول مفت تقدیم بانک دی کرده‌اند و هیچ کار خاصی هم برای آنها انجام نشده!

مشکل من با بانک دی چیست؟ مگر چند بانک دیگر هم کارمزد نمی‌گیرند؟ برنامک ایوای بانک ملی همان ابتدای کار یک پیام به شما نشان می‌دهد که هزینه افتتاح غیرحضوری 25 هزار تومان است و شما همان اول می‌توانید بی‌خیال قضیه شوید. اما بانک دی؛ اول شما را وارد ماجرا می‌کند و آخر می‌گوید انقدر باید بابت کارمزد بپردازی تا کار تکمیل شود. شما هم با خودت می‌گویی من که انقدر وقت گذاشتم و تمام مدارک‌م را هم به آنها داده‌ام؛ بگذار تا انتهای قضیه را پیش بروم. حالا جدا از کارمزد گرفتن؛ میزان کارمزد هم خیلی رقم قابل توجهی است. 61 هزار تومان کارمزد بابت چه خدمتی آخر؟ بانک رفاه 12 هزار تومان کارمزد گرفت.

نمی‌دانم اشتباه متصدی باجه بانک دی بود که جای صدور کارت؛ یک فرم افتتاح حساب جدید جلوی من گذاشت تا پر کنم و یا اصلا بانک تکلیف‌ش با خودش مشخص نیست. به هر حال من پس از آن‌که رمز و نام کاربری همراه/اینترنت بانک دی حساب جدید حضوری را گرفتم؛ سعی کردم درخواست صدور کارت نقدی بدم ولی در اپلیکیشن همچنان هنگام ورود کدپستی خطای داده ورودی می‌زد و نمی‌توانستم چیزی وارد کنم. یک بار وارد اینترنت بانک شده بودم که اتفاقی رفتم و درخواست صدور کارت برای آن حساب قبلی غیرحضوری را دادم؛ اینجا پس از سه هفته درخواست‌های ناموفق دادن در اپ دی‌جت بالاخره توانستم کدپستی را وارد کنم و درخواست صدور کارت برای آن حساب غیرحضوری را ثبت کنم! حالا من پس از یک ماه دو حساب در یک شعبه بانک دی دارم با دو تا کارت که 61 هزار تومان برای من هزینه تراشیده! بلاهتی که مدیر پروژه‌ی دی‌جت باید جوابگوی‌ش باشد.


تجربه افتتاح غیر حضوری حساب بانک رسالت: گنگ و پیچیده و عجیب

اگر دقت کنید در جدول بالا؛ بانک رسالت علیرغم این‌که نه نیازی به مراجعه‌ی حضوری به شعبه داشت و نه نیازی به ریختن پول برای فعال شدن حساب؛ باز هم رتبه‌ی پایینی کسب کرده و توصیه نمی‌کنم‌ش؛ اما چرا؟ آن 20 هزار تومان کارمزد کارش را خراب کرده؟ خیر؛ مسئله فقط کارمزد 20 هزار تومانی‌ش نیست. دریایی از مشکلات وجود دارد. برای ثبت‌نام در بانک رسالت با جستجوی گوگل به چندین صفحه‌ی گوناگون و گنگ راهنمایی می‌شوید (مشکل اول) و با خواندن آنها متوجه می‌شوید که گویا باید قبل از افتتاح حساب جزو کانون همیاری اجتماعی خاصی شوید. حالا اگر بتوانید در لینک‌های توو در تووی وب سایت این بانک درست کلیک کنید؛ به صفحه دانلود اپی هدایت می‌شوید که گویا برای پیوستن به کانون‌های همیاری اجتماعی باید عضو آن شد تا بعدن بتوان در بانک حساب باز کرد. اپ را دانلود کردم و متوجه شدم که اپ نیتیو اندروید نیست و تنها اقدام به فراخوانی صفحات HTML5 از روی سرور وب سایت می‌کند و این سوال را پیش روی ما می‌گذارد که خب چرا بدون این اپ به این صفحات به طور مستقیم نمی‌توانیم دسترسی داشته باشیم تا به طور مستقیم از روی سایت مجموعه نام‌نویسی کنیم؟ حالا این اپ هم در اتصال به سرور دچار دریایی از مشکلات و باگ و کندی است! بسیاری از صفحات را به درستی هم‌اندازه‌ی صفحه نمایش نمی‌کند (نمی‌تواند صفحات HTML5 را درست ریسپانسیو کند!) و مجبورید دائم به چپ و راست و بالا و پایین اسکرول کنید و بسیاری از دکمه‌ها و نوشته‌ها را به صورت به هم ریخته مشاهده کنید. حالا فکر کنید در چنین آش شوری مجبور به پر کردن فرم و ارسال عکس و اطلاعات باشید! یادم نیست دقیقن چند بار این فرآیند به خطا خورد و مجبور شدم از اول آن را طی کنم! شانسی که آوردم فقط این بود که در مرحله‌ی پرداخت به مشکل نخوردم و مجبور نبودم برای پیگیری پول پرداختی‌م دردسر بکشم! نکته‌ی دیگر این بود که اطلاعاتی که از ما می‌خواست به شدت شخصی و مهم و محرمانه بوده و چطور می‌توانیم اعتماد کنیم که این کانون همیاری اجتماعی چیست که تمام اطلاعات شخصی ما را می‌خواهد و اصلن چقدر توانایی حفظ امن اطلاعات ما را دارد که بعدها دوباره گندش درنیاید و اطلاعات ما مشتریان در وب پخش نشود؟گویا بدون عضویت در این کانون‌های اجتماعی امکان افتتاح حساب نیز میسر نیست! نمی‌دانم ایده پشت این بانک چیست ولی به طور کلی هیچ شوقی هم در من برنینگیخت تا به این کانون‌ها بپیوندم. اگر ایده این‌ست که اول باید در همیاری اجتماعی مشارکت داشته باشم تا بعد بتوانم در بانک‌شان حساب باز کنم خیلی راحت می‌توانست با نیکوکاری شروع کند؛ مثلن افتتاح حساب با 50 هزار تومان کمک به کودکان بی‌سرپرست. بعد اپ و سایت‌های‌شان هم خیلی گیج کننده است و به وضوح از عدم وجود یک کپی‌رایتر حرفه‌ای هم رنج می‌برند. توضیحات‌شان نامفهوم و ناقص است و به هیچ وجه راهنمایی کننده نیست.

در هر حال برای افتتاح حساب در بانک رسالت مجبور شدم که ابتدا در کانون همیاری اجتماعی عضو شوم که فرآیند آن شبیه دیگر موارد بود و نیاز به اسکن اسناد و ورود اطلاعات هویتی داشت. در انتها نیز 20 هزار تومان بابت عضویت باید پرداخت می‌کردم و پس از آن تازه گزینه‌ی افتتاح حساب در رسالت برای من باز شد. از این جا به بعد دردسرهای بعدی شروع می‌شود! پس از آن‌که پیامک تایید باز شدن حساب را دریافت کردید باید بروید به اینترنت بانک رسالت و برای بار اول به کمک رمز پیامکی وارد آن شوید و از طریق آن رمز کارت و همچنین نام کاربری و رمز عبور همراه بانک را درخواست کرده تا به وسیله‌ی پیامک دریافت کنید! حالا مشکل دیگر اینجاست که همراه بانک رسالت اصلن یک اپ دیگر است و آن اپی که در ابتدا دانلود کردیم دیگر هیچ کاری انجام نمی‌دهد! یک اپ غیر نیتیو ساخته‌اند که از روی HTML 5 صفحات را بازخوانی می‌کند و پر از ایراد و باگ است و فقط برای ثبت نام کارایی دارد و دیگر هیچ وظیفه‌ای ندارد که انجام دهد!

حالا اگر همراه بانک رسالت را دانلود و نصب کنید متوجه می‌شوید که این اپ کپی همراه بانک بانک‌های پاسارگاد؛ سپه؛ گردشگری و توسعه تعاون است! تعجب نکنید چون تفاوت اپ همراه بانک این پنج بانک فقط در عوض شدن اسم و لوگوی بانک است! این شاهکار شرکت داتین از زیر مجموعه‌های فناپ-پاسارگاد است که به خوبی با آن شرکت آشنا هستم! لقب افتضاح‌ترین همراه بانک ایرانی را می‌توانیم به این اپ زشت داتین بدهیم!
به طور خلاصه اگر بانک رسالت یک تیم حرفه‌ای استخدام کند و هماندن بانک مهر یک اپ واحد برای ثبت‌نام و همراه بانک و کارت به کارت و... (بانک رسالت یک اپ دیگر با نام آی‌کاپ برای کارت به کارت و خدمات دیگر دارد!) تدارک ببیند و این اپ هم طراحی و تجربه‌ی کاربری مناسبی را در اختیار بگذارد؛ از سایر جهات مشکل چندانی ندارد. البته آن بحث کپی‌رایت سایت و توضیحات درست در خصوص کانون‌های همیاری اجتماعی و دلیل اجبار پیوستن به آنها هم هست که البته ربطی به موضوع این نوشته ندارد و باید در مقاله‌ای جدا به آن پرداخت.


تجربه افتتاح غیرحضوری حساب بانک آینده: بانک گیج!

اپ کیلید بانک آینده عجیب است! امکان افتتاح حساب وجود دارد ولی این اپ هیچ کاربرد قابل توجهی به عنوان همراه بانک ندارد و تنها به عنوان توکن ورود امن به اینترنت بانک آینده کاربرد دارد! کیلید هیچ امکاناتی ندارد و حتا برای کارت به کارت هم هیچ فیچری تعبیه نشده و تنها لینک به دانلود اپ همراه کارت (که متعلق به همین بانک است) وجود دارد. همچنین برخلاف ادعا امکان افتتاح حساب کوتاه مدت نبود و فقط می‌توان حساب قرض الحسنه باز کرد. در کیلید فقط می‌توانید به سپرده‌های بانک آینده پول واریز کنید و برای دسترسی به خدمات کامل باید وارد اینترنت بانک شوید که آنجا کیلید نقش توکن ورودی امن شما را خواهد داشت. برای خدمات عادی مثل کارت به کارت هم اپ همراه کارت تبلیغ می‌شود و هیچ فیچری در کیلید وجود ندارد.

اما بانک آینده گیج‌ترین بانکی‌ست که تاکنون دیده‌ام؛ چگونه؟ پس از ثبت نام مدت‌ها منتظر دریافت کارت بانکی‌م ماندم و هیچ پیامکی مبنی بر ارسال شدن کارت به آدرس‌م دریافت نکردم (بانک‌های دیگری پیامک دادن که کارت شما به شماره فلان صادر شده و از طریق پست در فلان تاریخ به نشانی شما ارسال شده)

سه هفته گذشت و پستچی که آشنا هم هست زنگ را زد و گفت از بانک آینده یک بسته دارد که به آدرس من است ولی نام و شماره تلفن شخص دیگری روی آن است! پستچی من را می‌شناسد و می‌دانست که اشتباه شده؛ ابتدا همسایه‌ها را بررسی کردیم و بعد به شماره‌ی روی بسته زنگ زد؛ طرف گفت که ساکن پردیس است و چرا کارت بانکی‌ش را به تهران فرستاده‌اند! همانجا دوزاری‌ام افتاد که مسئولان گیج این بانک کارت مرا اشتباه به نشانی دیگری فرستاده‌اند و فردای آن روز به نزدیکترین شعبه بانک آینده رفتم تا کارت‌م را بگیرم. مسئول باجه به من گفت که برای حساب من کارت صادر شده و به ناچار باید آن کارت را بسوزاند و کارت جدیدی برای من صادر کند تا بتواند همان لحظه کارت را به من بدهد. من هم چون پس از سه هفته دیگر کارت‌م را نیاز داشتم و امیدی به رسیدن بسته‌ی پستی برگشت‌خورده‌ام نداشتم؛ گفتم که کارت را بسوزاند و کارت دیگری به من بدهد.

اما پس از سه هفته و دقیقن دو روز بعد از آن که حضوری به بانک مراجعه کرده بودم؛ شماره‌ی غریبه‌ای تماس گرفت و گفت بسته‌ی پستی شما را از بانک آینده به فلان آدرس در شهر بمپور!!! آوردم. قشنگ خنده‌ام گرفت! فکر کنید مسئولان گیج بانک آینده بسته‌ی یک شخصی ساکن پردیس را به نشانی من فرستادن و بسته‌ی من را به نشانی شخص دیگری در بمپور! حالا خوب است که فقط یک کارت بانکی را داشتند ارسال می کردند! اگر مدرک مهم و غیر قابل جایگزینی بود چه؟ جدن مسئولان این بانک چه توضیحی در قبال این میزان گیجی دارند؟

من هیچ پولی بابت کارمزد افتتاح حساب در کیلید پرداخت نکردم و هیچ پولی هم برای افتتاح حساب به کارت نریخته بودم؛ اگر کارت بانکی به دست‌م رسیده بود؛ نمره‌ی بالایی برای بانک آینده در نظر می‌گرفتم؛ چون فقط بانکیو و بلوبانک چنین امکانی را فراهم کرده بودند. ولی وقتی مجبور شدم به شعبه بروم تا کارت‌م را بگیرم؛ صد هزار تومان به حساب ریختم (حساب باید موجودی می داشت تا کارت صادر شود) و از آن 4800 تومان هم کارمزد کم شد که نمی‌دانم این کارمزد برای صدور مجدد کارت بود یا موارد دیگری را هم در بر می‌گرفت. به هر حال نمره‌ی پایین بانک آینده به خاطر گیج بودن مسئولان خود بانک است و البته بد و ناکافی بودن اپلیکیشن کیلید.


تجربه افتتاح غیرحضوری حساب بانک ملی: هرگز این اشتباه را نکنید!

برای افتتاح حساب با ایوا باید هزینه افتتاح غیرحضوری 25 هزار تومانی پرداخت کنید ولی اگر همراه بام داشته باشید (یعنی از قبل حسابی در بانک ملی داشته و نام کاربری و رمز عبور همراه بام را از بانک دریافت کرده باشید) با انتخاب شعبه به راحتی و بدون هیچ هزینه‌ای حساب باز می‌کند. در واقع افتتاح غیرحضوری بانک ملی هم مثل بانک دی بوده و شما باید در یک شعبه خاص حساب باز کنید و تنها کارهای حضوری را غیرحضوری انجام می‌دهید. اما بانک ملی یک باگ مهلکی دارد که باعث شد در چشم من بدترین بانک لقب بگیرد. با استفاده از بام و بدون پرداخت هزینه یک حساب در نزدیکترین شعبه‌ای که بود افتتاح کردم. شماره حساب را درجا به من داد اما دادن شماره شبا 24 ساعت طول کشید. اما مشکل اینجا بود که کارت بانکی صادر نشد! در اپ بام هیچ گزینه‌ای برای درخواست صدور کارت بانکی برای حساب تازه وجود نداشت. به ایوا سر زدم و خوشبختانه آنجا یک گزینه‌ی صدور کارت مجازی (برای تراکنش‌های اینترنتی) وجود داشت مخصوص حساب‌هایی که تاکنون برای‌شان کارتی صادر نشده. من در ایوا درخواست دادم ولی اپ همیشه به من خطا می‌داد! ناچار پس از دو هفته به شعبه‌ی بانکی ملی که در آن حساب را افتتاح کرده بودم رفتم. اما آنجا دیگر من را به اوج عصبانیت رساندند! در شعبه به من گفتن که حساب من معلق است تا من مدارک اقامتی (سند خانه و یا اجاره نامه معتبر و جاری) بیاورم! دقت کنید برای افتتاح حساب کوتاه مدت در حالی که من قبلن هم در بانک ملی (در شعبه‌ای دیگر) حساب داشتم؛ از من اجاره نامه یا سند خانه خواستند! حالا خوب است همه می‌دانند به دلایل اقتصادی و کرونا از سال 98 به این‌ور هشتاد درصد اجاره‌نامه‌ها به طور رسمی تمدید نشده‌اند تا پول مفت به بنگاه و دولت و... در این وضع اسفناک مالی ندهیم و همه به پشت‌نویسی و نوشتن روی کاغذ معمولی روی آورده‌اند و حالا یک بانک به‌درد‌نخور در این وضعیت اجاره‌نامه‌ی معتبر شماره‌دار از من می‌خواهد! به قدری عصبی شدم که می‌خواستم سر مسئول آنجا داد بزنم. سریع همراه بام را باز کردم و کل مبلغی را که به آن حساب کذایی ریخته بودم؛ به حساب دیگرم در بانک ملی انتقال دادم. خوشبختانه پول منتقل شد و من قید آن حساب غیرحضوری را به کلی زدم. امیدوارم حداقل یک نفر از مدیران و مسئولان بانک ملی این نوشته‌ی مرا بخواند و اینجا با صدای بلند رو به آنها می‌گویم: شما گاوترین مسئولان بانکی‌ای هستید که در تاریخ وجود داشته! در این کشور بی‌صاحب هم شما از همه از هر نظر گاو ترید.

توصیه‌ام این‌ست که هرگز و هرگز این اشتباه را نکنید که به سراغ افتتاح حضوری یا غیرحضوری حساب در بانکی ملی بروید!

فکر کنید اگر من مبلغ قابل توجهی به آن حساب پول ریخته بودم و می‌خواستم آن را برداشت کنم؛ باید دست‌کم پنج میلون پول بنگاهی می‌دادم تا یک اجاره‌نامه جدید و معتبر و ثبت شده برای من حاضر کند تا من بتوانم پول بی‌زبان‌م را از حلقوم بانک ملی برداشت کنم؛ بانکی که سردمدار فساد؛ دزدی‌ها؛ اختلاس‌ها و ارتشاهاست!


تجربه افتتاح غیرحضوری حساب بانک رفاه: تکمیل فرم راحت برای شعبه

بانک رفاه هیچ اپلیکیشنی برای نام نویسی و افتتاح حساب ندارد؛ تنها یک فرم نام‌نویسی در سایت خود اضافه کرده که با پر کردن آن برای شما پرونده تکمیل شده و یک شماره حساب و مشتری به شما اختصاص داده می‌شود. حالا به هر شعبه‌ای که بروید برای گرفتن کارت بانکی؛ آن شعبه؛ می‌شود شعبه‌ی حساب بانکی شما. در ضمن در این شیوه تنها امکان افتتاح حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز وجود دارد. نکته‌ی خوبی که وجود داشت این بود که هنگام افتتاح حساب یک شماره شبا هم از شما می‌گیرد که در صورت عدم افتتاح حساب؛ پول به آن شماره شبا مرجوع شود. از این نظر باید به آنها آفرین گفت و دیگر بانک‌ها را به یاد گرفتن از بانک رفاه دعوت کرد! گرچه این شیوه چیزی نبود که دنبال آن باشم و کار خاصی نیست که که فرم‌های بانکی را قبل از ورود به شعبه در سایت بانک پر کنیم و سپس به بانک رفته و تنها کارت و رمزهای همراه بانک و اینترنت بانک خود را تحویل بگیریم؛ ولی باید اذعان کنم که بسیاری از بانک‌های کشور چنین امکانی را نتوانسته‌اند فراهم کنند. بانک رفاه نمر‌ه‌ی بالایی نگرفت چون اصلن اسم این شیوه غیرحضوری نیست ولی من هیچ مشکلی در فرآیند نیمه حضوری این بانک نداشتم و فرآیندشان هیچ باگی نداشت. خیلی سریع نام‌نویسی کردم و راحت رفتم به یک شعبه دلخواه و کارت و رمز همراه بانک را تحویل گرفتم. از این نظر بسیار قابل قبول بود. ولی کاش حداقل همراه بانک رفاه شبیه به برنامه‌های زمان داس پی‌سی‌ها نبود و طراحی و تجربه‌ی کاربری بهتر و به-روز-تری را ارائه می‌کرد. در انتها باید اشاره کنم که از 50 هزار تومانی که هنگام افتتاح حساب در سایت پرداخت کردم؛ 12 هزار تومان کارمزد کسر شد که 6 هزار تومان آن کارمزد افتتاح حساب و 6 هزار تومان دیگر کارمزد ارسال پیامک مانده حساب شش ماهه بود.


تجربه افتتاح غیرحضوری حساب بانک تجارت: خوب ولی با سه نمره منفی

خلاصه بگویم حساب باز کردن به وسیله‌ی اپ زمرد تجارت به سادگی انجام می‌شود و کارت بانکی را هم برای‌تان پست می‌آورد و فعال کردن کارت هم در همین اپ انجام می‌شود اما یک نمره منفی بزرگ باید به بانک تجارت داد؛ چون فقط برای یک چیز خیلی مهم باید به خودپرداز مراجعه کنید: پس از فعال کردن کارت؛ رمز پویای پیامکی برای‌تان ارسال نمی‌شود و نمی‌توان همراه بانک را فعال کرد! باید بروید خودپرداز و اول رمز دوم تعیین کنید و سپس اپ همراز (اپ مخصوص رمز پویای بانک تجارت) را نصب کنید تا بتوانید رمز پویای پیامکی را فعال کرده (که این هم داستان دارد!) و بعد از آن همراه بانک را فعال کنید. نمره منفی دیگر این است که اپلیکیشن زمرد تجارت همان اپ همراه بانک نیست! در حقیقت یک اپ دیگر با نام همراه بانک تجارت را باید در کنار دو تا اپ زمرد تجارت و همراز نصب کنید تا بتوانید به تمام امکانات بانکی دسترسی داشته باشید! از اپ زمرد تجارت می‌توان برای کارت به کارت استفاه کرد. اصلن متوجه نمی‌شوم چطور مدیران تجارت خودشان این گسست سه اپلیکیشنی را قبول کرده‌اند! و آخرین نمره منفی هم به خاطر کارمزد زیاد 18 هزار تومانی افتتاح حساب غیرحضوری این بانک بود. اگر این سه نکته را برطرف کنند؛ بی‌تردید افتتاح حساب غیرحضوری زمرد بانک تجارت را به همه‌ی شما پیشنهاد می کنم.

نکته جالب این بود که کد شعبه را برای من 3310 زده بودن که شک کردم که نکند خودشان در نزدیک‌ترین بانک به آدرس من حساب باز کرده باشند؛ اما با جستجو در گوگل متوجه شدم این کد؛ شعبه زمرد نام دارد و آدرس آن به یک دفتر کاری متعلق به بانک تجارت تعلق دارد و بنابراین شعبه‌ای معمولی از بانک نیست.

اما نمره منفی بزرگ من به فعال نشدن رمز پویای پیامکی بود که بدون آن نمی‌توانید غیرحضوری نام کاربری و رمزعبور همراه بانک و اینترنت بانک را به دست بیاورید. برای این کار مجبورید که به یک خودپرداز بانک تجارت مراجعه کنید و در آن ابتدا رمز دوم کارت را فعال کرده و یک رمز تعیین کنید؛ سپس درخواست فعال‌سازی رمز دوم پویا را بزنید که بانک یک رسید چاپ کرده که باید آن را نگه دارید. روی آن رسید یک سریال چاپ شده. هم زمان یک پیامک هم برای شما می آید که یک رمز عبور پیچیده چندین کارکتری است. حالا باید اپ همراز را نصب کرده و مشخصات کارت‌تان را وارد کنید و آن سریال چاپ شده روی رسید چاپی و آن رمز توکن پیامک شده را وارد کنید تا رمز پویا برای‌تان فعال شود! این فرآیند انقدر پیچیده است که خودم بار اول نتوانستم! (حواس‌م نبود و رسید را دور انداختم و دیگر نشد دوباره امتحان کنم) مجبور شدم برای بار دوم بروم به خودپرداز بانک تجارت و رسید بگیرم تا بتوانم بالاخره و پس از گذشتن از هفت‌خوان رستم رمز پویای پیامکی را فعال کنم!

خلاصه بگویم اگر این گسست سه اپلیکیشن جداگانه نبود و رمز پویای پیامکی نیز با اپ فعال می‌شد و نیازی به رفتن به خودپرداز نبود؛ من رنگ بانک تجارت را در جدول سبز می‌کردم و به شما هم پیشنهاد می‌دادم.


تجربه افتتاح غیرحضوری حساب بانک صادرات: ضعف پیشخوان شمس

ابتدا از اپلیکیشن صاپ تلاش کردم افتتاح حساب کنم. گزینه ای که گذاشته بود را امتحان کردم. سه هزار تومان دریافت کرد و من را تعیین هویت کرد. بعدش برای من مشخص نشد چه اتفاقی افتاد. یعنی با تپ روی آن گزینه دیگر جز یک صفحه خالی چیزی برای من نمی‌آورد. از پیشخوان شمس داخل اپلیکیشن صاپ چند بار اقدام کردم و هر بار هم به مشکل خورد. سرانجام متوجه شدم که پیشخوان شمس از طریق وب سایت بانک هم قابل دسترس است و اتفافن آنجا باگ کمتری دارد! در واقع اپلیکیشن صاپ؛ پیشخوان شمس را از روی همان سایت بارگذاری می‌کند و داخل اپ خیلی راحت نمی‌توانید از آن استفاده کنید و روی وب سایت خیلی راحت‌تر و کم‌دردسرتر است! سرانجام از روی سایت توانستم از طریق پیشخوان شمس ثبت نام کنم. حدود 8 هزار تومان کارمزد بود و باید حداقل 50 هزار تومان به حساب واریز می‌کردم تا فرآیند تکمیل شود.فکر کنم 48 ساعت طول کشید تا پیامک موفقیت آمیز بودن افتتاح حساب را دریافت کنم. دوباره به پیشخوان شمس مراجعه کردم که ببینم می‌توان غیرحضوری کارت بانکی دریافت کرد که متوجه شدم خیر. خواندن یک جمله هم نگران‌م کرد. گویا پس از افتتاح حساب در شمس و دریافت پیامک موفقیت آمیز بودن افتتاح حساب؛ حدود یک هفته فرصت دارید تا به شعبه‌ای که انتخاب کرده‌اید مراجعه کرده و حساب‌تان را تایید کنید وگرنه معلق می‌شود! به هر حال من که مجبور بودم تا برای گرفتن کارت بانکی و نام کاربری و رمز عبور همراه بانک به شعبه بروم. به ناچار زودتر رفتم! وقتی برای دریافت کارت بانکی به شعبه‌ام رفتم؛ 4400 تومان اضافه بر کارمزد مذکور بالا برای صدور کارت از حساب‌م کم کرد و 15000 تومان نیز برای پیامک کسر کرد. یعنی در کل به بانک صادرات برای افتتاح حساب مبلغ 30400 تومان کارمزد پرداختم که رقم قابل توجهی بود.

به طور خلاصه خیلی راضی نیستم؛ چون هم کارمزد بالایی پرداختم و هم به شعبه مجبور بودم مراجعه کنم.


تجربه افتتاح غیرحضوری حساب بانک پارسیان: پشتیبانی ضعیف

با بانک پارسیان هم همه‌چی داشت خوب پیش می‌رفت. ثبت‌نام به خوبی انجام شد و کارت برای من ارسال شد. اما مشکل از اینجا شروع شد که من ثبت‌نام کردم اما نام کاربری و رمز عبوری برای استفاده از همراه بانک پارسیان به من داده نشد! سعی کردم با پشتیبانی چت کنم و ازش بخواهم راهنمایی‌م کند. متاسفانه خیلی دیر جواب می‌داد و جواب‌هاش هم به هیچ وجه راهنمایی کننده نبود. تمام کارها را انجام دادم و سرآخر از قسمت فراموشی رمز عبور سعی کردم استفاده کنم تا شاید متوجه شوم نام کاربری و رمز عبور من چیست. نیاز به رمز دوم ثابت داشت و باید می‌رفتم تا خودپرداز و رمز دوم تعیین می‌کردم و دوباره فرآیند را طی می‌کردم. دو بار به خودپرداز رفتم و هم رمز دوم تعیین کردم و هم رمز پویا را فعال کردم. اما هر بار به در بسته خوردم! همه چیز خوب پیش می‌رفت اما در مرحله‌ی آخر خطای نمی‌دانم چه سامانه‌های کاسپین می‌داد! به وضوح مشخص بود که مشکل از طرف من نیست و احتمال زیاد حساب من از طرف بانک بانک وریفای نشده. گرچه بانک پارسیان سر کوچه‌ام شعبه داشت ولی از آنجا که می‌خواستم قبل رفتن به شعبه تمام راه‌ها را امتحان کنم که نمره منفی رفتن به شعبه را به این بانک ندهم اما انگار خودشان چندان علاقه نداشتن جزو بانک‌های با نمره خوب باشند. سرآخر رفتم شعبه و ازشان نام کاربری و رمزعبور همراه بانک و اینترنت بانک را گرفتم. از مسئول باجه دلیل عدم امکان ثبت نام همراه بانک و اینترنت بانک را پرسیدم و گفت دلیل این است که مراجعه حضوری نکرده‌ام!
البته این را بگویم که کارت بانکی من از زمان رسیدن به دست‌م فعال بود و تراکنش داشتم؛ اما خب همراه بانک را نمی‌توانستم بدون رمز عبور و نام کاربری استفاده کنم. دو نکته منفی بزرگ مراجعه اجباری به خودپرداز برای فعال‌سازی رمز پویا و همچنین مراجعه به شعبه برای گرفتن نام کاربری و رمز عبور همراه بانک و اینترنت بانک تمام نکات مثبت قضیه را تحت تاثیر قرارداد و بانک پارسیان را از گرفتن رنگ سبز پیشنهادی محروم کرد. نکته‌ی منفی دیگر که به آن اشاره هم کرده بودم این است که دو اپ جدا وجود دارد: اپ همراه بانک پارسیان و اپ بانکیار پارسیان. توضیح دادم که اپ بانکیار خیلی بهتر و کاربردی‌تر از همراه بانک است و انتخاب من بانکیار خواهد بود. ضمن این‌که باید اشاره کنم که پیامک تراکنش‌ها را باید از طریق اپ همراه بانک (در منو گزینه‌اش موجود است) فعال کنید وگرنه هیچ پیامکی برای تراکنش‌های‌تان دریافت نمی‌کنید. اما با انتخاب این گزینه در منوی همراه بانک باید توجه داشته باشید که بدون پرسیدن هیچ سوال دیگری بلافاصله 15 هزار تومان برای هزینه پیامک‌ها از حساب شما کسر می‌شود.


تجربه افتتاح غیرحضوری حساب بانک گردشگری: کاش اپ بهتری داشت

من تنها یک نقطعه ضعف برای تجربه‌ام در بانک گردشگری قائل‌م و آن هم ضعف‌های طراحی و تجربه کاربری بد اپلیکیشن گردش‌پی است. کاش با یک مرجع متخصص مشورت کنند و یا حداقل از بانک مهر و بانکیو و بلوبانک کمی تقلید کنند و در آپدیت نسخه‌های آینده ضعف‌های طراحی اپ را برطرف سازند.

یک نکته مثبت بانک گردشگری این بود که به محض واریز حداقل مبلغ 50 هزار تومان برای فعال شدن کارت بانکی بلافاصله کارت را در اپ به من نشان داد و می‌توانستم تا قبل از آن‌که پست آن را به من برساند ازش استفاده کنم. تنها بلوبانک و گردش‌پی این امکان را برای من فراهم کرده بودن و در سایر موارد باید منتظر می‌ماندم تا کارت به دستم برسد تا مشخصات کامل آن را داشته باشم و آن را فعال کنم و سپس قابل استفاده باشد. البته شماره کارت را برخی از بانک‌ها در پیامک به من فرستاده بودن ولی خب CVV و تاریخ انقضا نداشتم و اصلن خود کارت هم فعال نبود که قابل استفاده باشد. هم بلوبانک و هم کارت گردشگری را قبل از آن‌که کارت فیزیکی از طریق پست به دست‌م برسد داشتم استفاده می‌کردم.


دلیل این‌که بانک پاسارگاد در این فهرست وجود ندارد هم این‌ست که وی‌پاد تنها یک حساب مجازی است و حساب حقیقی در بانک پاسارگاد باز نمی‌کند. اصولن شما برای استفاده از وی‌پاد باید از قبل حساب پاسارگاد داشته باشید.

تجربه افتتاح غیرحضوری حساب بانک مهر: بهترین تجربه مستقیم بانکی

یک ضعف بانک مهر این بود که تا زمانی که کارت بانکی از طریق پست به دست من نرسیده بود فرآیند افتتاح حساب من تکمیل نشده و نمی‌توانستم از حساب و کارت‌م استفاده کنم. در بالا نوشتم که بلوبانک و گردشگری این امکان را دادند که قبل رسیدن کارت فیزیکی به دستم؛ بتوانم از کارتم و حسابم استفاده کنم. این تنها ضعف بانک مهر ایران بود اما اپ آن با فاصله بسیار زیاد طراحی و تجربه کاربری بهتری نسبت به اپ گردش‌پی دارد اما به وضوح به پای بانکیو و بلوبانک نمی‌رسد. در نظر من بهترین تجربه بانکی را از این اپ داشتم. دقت کنید که بانکیو و بلوبانک را من استارتاپ در نظر می‌گیرم و بانک حساب نمی‌کنم. چون خودم سال‌ها پیش در فناپ و با بانک پاسارگاد کار کرده‌ام؛ به خوبی از تفاوت فضای کاری و تفکر مدیران بانکی و استارتاپی آشنایی دارم و دلیل این‌که بانک پاسارگاد در این فهرست وجود ندارد هم این‌ست که وی‌پاد تنها یک حساب مجازی است و حساب حقیقی در بانک پاسارگاد باز نمی‌کند. اصولن شما برای استفاده از وی‌پاد باید از قبل حساب پاسارگاد داشته باشید. خودم خیلی از ده سال پیش از مدیران بانکی شاکی‌ام که اجازه نمی‌دادند که خلاقیت استارتاپی در زمینه‌های کاری آنها ورود کند. بانک پاسارگاد خیلی در این زمینه از رقبا عقب افتاده است.


تجربه افتتاح غیرحضوری حساب بانک سامان: بلوبانک - بهترین تجربه

بلوبانک اولین اپی بود که من با آن حساب غیرحضوری باز کردم؛ تجربه‌ی خوبی هم بود که باعث شد انتظار من از رقبا بالا برود و همین باعث شد که جز بانکیو هیچ یک نتوانند تجربه‌ای هم‌سطح به من ارائه کرده و نمره‌ی بالایی کسب کنند. طراحی و تجربه‌ی کاربری بلوبانک از تمام اپ‌های همراه بانک بالاتر است و اگر بلوبانک یک همراه بانک سامان بود و تمام امکانات بانکی نیز در دسترس بود به طور قطع به یقین بهترین گزینه‌ی کاربران می‌توانست باشد. البته در نظر داشته باشید که نود درصد مردم تمام کارهای‌شان را با بلوبانک می‌توانند انجام دهند. زیرا نود درصد مردم پرداختی‌های‌شان یا کارت به کارت است و یا انتقال به شماره شبا که هر دو در بلوبانک قابل انجام است. منظور من به استفاده‌های حرفه‌ای‌تر که مناسب کسب‌وکارها و تجار و بازاری‌هاست بوده و جز همراه بانک‌ها اپ دیگری امکانات مورد نیاز را پشتیبانی نمی‌کند؛ نظیر: کارهای مرتبط با مدیریت چک و ثبت و پرداختی‌های آن؛ پرداخت‌های ساتنا و پایا؛ حواله‌های منظم و... سقف پرداخت‌های بلوبانک نیز 10 میلیون تومان است درحالی‌که با اپ همراه بانک می‌توان تا صد میلیون پرداخت انجام داد. البته که می‌دانم بلوبانک برای کاربران معمولی ساخته شده و به بهترین شکل نیز کارهایش را انجام می‌دهد؛ ولی خب کاش یک نسخه حرفه‌ای برای کاربران حرفه‌ای‌تر نیز وجود داشت. بزرگترین مشکل بلوبانک قطعی‌های گاه و بی‌گاه آن است.


تجربه افتتاح غیرحضوری حساب بانک خاورمیانه: بانکیو - بهترین تجربه

بعد از بلوبانک تنها اپی که توانست هم‌سطح آن امکانات و تجربه‌ی کاربری ارائه کند؛ بانکیو بود. بانکیو متعلق به بانک خاورمیانه است. بانکی که تعداد شعبه‌های‌ش کمتر از انگشتان دو دست بوده و مدل کسب و کارش نیز متفاوت با بیشتر بانک‌هایی است که می‌شناسیم. من نمی‌توانم از نظر امکانات و طراحی و تجربه‌ی کاربری بین بانکیو و بلوبانک با قطعیت یکی را انتخاب کنم. در واقع در بلند مدت باید دید کدام یک تجربه کاربری بلند مدت بهتری را ارائه می‌کنند. هر یک از اپ‌ها نقطه ضعف‌ها و قوت‌های خاص خودشان را دارند.

بانکیو امکان پرداخت‌های پایا تا سقف پنجاه میلیون تومان و ساتنا تا سقف صد میلیون تومان و انتقال بین سپرده‌های داخلی بانک بدون سقف را فراهم کرده و از این نظر بهتر از بلوبانک برای کاربران حرفه‌ای است ولی از آنجا که چنین امکانی برای کاربران معمولی -که فقط کارت به کارت می‌کنند- شاید هیچ اهمیتی نداشته باشد؛ بنابراین نمی‌توان آن را با قطعیت ویژگی برنده دانست.

یک ویژگی عجیب بانکیو کیف پول آن است که وقتی بخواهید مبلغ آن را افزایش دهید؛ از حساب خود بانکیو به طور مستقیم امکان‌پذیر نیست! در واقع بلافاصله پس از درخواست افزایش وجه کیف پول؛ شما به صفحه پرداخت شاپرک روی کروم (داخل اپ انجام نمی‌شود!) منتقل می‌شوید تا با استفاده از یک کارت بانکی پرداخت را انجام دهید! انقدر برایم عجیب بود این قضیه که می‌خواستم آن را نمره منفی لحاظ کنم اما بعد متوجه شدم این مشکل به خاطر قوانین بانک مرکزی است. در واقع افزایش موجودی کیف پول باید از واسطه‌ی شاپرک انجام شود. البته بانکیو می‌توانست مثل سرویس پرداخت مستقیم آپ یک بار مجوز برداشت مستقیم از حساب را تا سقف معین از ما بگیرد تا دیگر مجبور نباشیم لقمه را دور دهان بچرخانیم. به هر حال این ضعف بزرگ تیم طراحی و محصول آنهاست و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. در ضمن امکان پرداخت/دریافت از طریق QR کد کیف پول نیز مدتی طولانی‌ست برای من پس از یک آپدیت غیرفعال شده و نمی‌دانم دلیل آن چیست!


این مطلب خیلی طولانی شد و من سعی می‌کنم تجربه طولانی مدت کار با اپ‌ها و امکانات بانک‌ها را در مقالاتی جداگانه و به طور تخصصی بررسی کنم و لینک آن مطالب را در آینده به این مقاله اضافه کنم تا هر کس علاقمند بود که مطلب کامل‌تر و با جزییات بیشتری بخواند و همچنین تجربه بلندمدت کار کردن با این اپ‌های بانک‌ها و تجربه کاربری‌شان را بداند به سراغ آن مقاله‌ها برود.

مدیران و مسئولان این پروژه‌های بانک‌های بالا در صورتی‌که اصلاحی در رویه‌های تجربه شده‌ی من اعمال کرده‌اند و فکر می‌کنند که می‌توانند حالا نظر مثبت مرا جلب کنند؛ به راحتی می‌توانند مرا پیدا کرده و تغییرات را به اطلاع من برسانند. سعی می‌کنم تغییرات را با ذکر "آپدیت" به این مطلب اضافه کنم.