لیدر سابق طراحی تجربهٔ کاربر در دیوار
ما چطور طراحان دیوار را مصاحبه و استخدام میکنیم؟
اپلایکردن برای یک شغل و طیکردن مراحل مصاحبه و استخدام برای طراحان تجربهی کاربر میتونه همراه ابهام و تردیدهای زیادی باشه. چون هم خود شغل طیف گستردهای از دانش و مهارتها رو شامل میشه و هم تعریف این نقش و نیازمندیهای استخدامش به ازای هر شرکت متفاوته. در این مطلب از فرآیند مصاحبه، ارزیابی و استخدام طراحان تجربهی کاربر در دیوار صحبت میکنم.
چرا این متن میتونه به همهی طراحان تجربهی کاربر کمک کنه؟
این مطلب میتونه به کسانی که قصد اپلایکردن برای نقش طراح تجربهی کاربر در دیوار رو دارن کمک کنه که بدونن دقیقاً وارد چه فرآیندی میشن، ما چه تعاریف و انتظاراتی از نقش طراحان در محصول داریم و چطور میتونن نقاط قوتشون رو در راستای این انتظارات نشون بدن.
اما بهطور کلی هم خوندن دربارهی این فرآیند میتونه به شفافشدن مسیر شغلی طراحان و آشنا شدن با ارزیابی ساختاریافتهی کار خودشون کمک کنه. ما باور داریم که این شفافیت و بیانِ باز مطالب باعث شکلگیری بحث، رشد خودمون و جامعهی طراحان میشه.
نکات مهم قبل از اپلای
- استخدامشدن نیازمند اینه که هم کاندیدا شرکت مورد نظر رو بپسنده و هم شرکت کاندیدا رو. برای آشنایی اولیه با شرکت، صفحهی اینستاگرام داستانهای دیوار، بلاگ فنی دیوار و بلاگ دیزاین در دیوار که مدت کوتاهیه نوشتنش رو آغاز کردیم رو پیشنهاد میکنیم.
- رزومههای صادقانهای که دستاوردها و اثرگذاری ما رو نشون میدن و از شخصیت ما و ارزشهایی که به دنبال خلقشون هستیم حرف میزنن، راهشون رو بیشتر به دل فرآیند مصاحبه باز میکنند.
- اگر قبلاً اپلای کردید و به هر دلیلی رد شدید، از Cover Letter کمک جدی بگیرید. لطفاً خلاصه و مستقیم برامون بنویسید که تغییرات شما از دفعهی قبلی که اپلای کردید چی بوده یا اگر بازخوردی همراه با معرفی منابع بهتون داده شده، چطور در برطرفکردن نقاط ضعف شناساییشده ازشون کمک گرفتید.
فرآیند و مراحل مصاحبه
به محض اینکه اپلای میکنید، ایمیلی دریافت میکنید که بهتون میگه ما رزومهی شما رو بررسی میکنیم و اگر طی ده روز کاری تماسی از ما دریافت نکردید، معنیش اینه که به فرآیند راه پیدا نکردید. اما اگر به فرآیند راه پیدا کرده باشید در کمتر از ده روز کاری از طرف دیوار با شما تماس گرفته میشه تا جلسهی مصاحبهی اول با شما هماهنگ بشه.
نکتهی کرونایی: دیوار از ابتدای شیوع کرونا امکان دورکاری رو برای همهی کارمندانش فراهم کرد. این امکان طبق آخرین اعلام تا پایان بهار ۱۴۰۰ ادامه داره و بنا به شرایط جدید در موردش تصمیمگیری میشه. بنابراین ما تمام فرآیند مصاحبه رو بهصورت آنلاین پیش میبریم.
به طور کلی فرآیند مصاحبه شامل ۳ مرحله است: بررسی نمونهکارها، انجام تسک و جلسهی دفاع از تسک. هدف ما اینه که طی این ۳ مرحله شما رو با معیارهای مورد انتظارمون از یک طراح تجربهی کاربر در دیوار ارزیابی کنیم. در انتهای مطلب در مورد این معیارها و روش سنجششون توضیح میدم. ارزیابها طی تمام مراحل مصاحبه، طراحان تجربهی کاربر دیوار هستند.
مرحلهی اول: بررسی نمونهکارها
در تماس اولی که باهاتون میگیریم زمان این مصاحبه رو باهاتون هماهنگ میکنیم. معمولاً بین تماس و این جلسه کمتر از یک هفته فاصله است. بعد از تماس یک ایمیل شامل دستورالعمل این جلسه برای شما ارسال میشه. لازمه که ارائهای برای این جلسه آماده کنید که شامل یک یا دو تا از پروژههای شماست. در جلسهی مصاحبه حداکثر ۴۵ دقیقه برای این ارائه زمان دارید.
ما فقط به دنبال دیدن خروجیهای بصری طراحی در ارائه نیستیم. بلکه میخوایم بدونیم بهعنوان یک طراح تجربهی کاربر، چطور مسائل رو شناسایی میکنید یا تحویل میگیرید؟ چه فرآیندی رو برای تعریف و حل مسئله طی میکنید؟ اجزاء مسئله رو چطور ساختاربندی و اولویتبندی میکنید؟ برای گرفتن تصیمیمهای محصولی با کدام اعضای تیم تعامل کردید؟ خروجیای که به تیم یا توسعهدهندگان تحویل دادید چی بوده؟ چطور موفقیتتون رو در حل مسئله ارزیابی و اندازهگیری میکنید؟
مرحلهی دوم: انجام تسک
ما معتقدیم که بررسی نمونهکارهای قبلی شما و بحثکردن در مورد فرآیند و تصمیماتتون در یک تیم محصول، دید خوبی از عملکرد شما در شرایط واقعی به ما میده. با وجود این ممکنه محدودیتها و موانعی در پروژهها یا شرکتهای قبلی که کار کردید وجود داشته باشه که نتونسته باشید دانش و توانایی واقعیتون رو به نمایش بگذارید. همینطور ممکنه ذات پروژههایی که انجام دادید با چیزی که در محصول دیوار مورد انتظار ماست متفاوت باشه. به همین دلیل در صورتی که مصاحبهی مرحلهی یک رو پشت سر بگذارید، به این مرحله یعنی انجام تسک وارد میشید.
موضوع تسک هیچ ارتباطی با محصول دیوار نداره. اطلاعات لازم همراه با زمان نهایی تحویل در ایمیل براتون ارسال میشه. با توجه به اینکه ممکنه کارمند تماموقت باشید یا در فشار زمانی خاصی قرار داشته باشید، زمان ارسال تسک از قبل باهاتون هماهنگ میشه.
مرحلهی سوم: جلسهی دفاع از تسک
اگر نتیجهی تسکی که برامون ارسال میکنید حداقل انتظارات رو برآورده کرده باشه، به جلسهی دفاع دعوت میشید. در این جلسه مشابه مصاحبهی مرحلهی یک در مورد فرآیندی که طی کردید و تصمیماتی که گرفتید سؤال میپرسیم تا ارزیابی دقیقتری از دانش و تواناییهای شما به دست بیاریم.
مرحلهی چهارم: جلسهی پیشنهاد همکاری
در تمام مراحل مصاحبه، مصاحبهکنندگان نظراتشون دربارهی جلسه و ارزیابیشون از کاندیدا رو ثبت میکنن. این نظرات در کمیتهی استخدام طراحی تجربهی کاربر به بحث گذاشته میشه تا تصمیمگیری کنیم. در صورتی که بعد از هر مصاحبه تصمیم بگیریم با کاندیدا ادامه ندیم، در کمتر از ۷ روز کاری از طریق ایمیل اطلاعرسانی میکنیم.
اگر کاندیدا تمام مراحل رو پشت سر بگذاره و نظر کمیته نسبت به استخدام کاندیدا مثبت باشه، به جلسهی پیشنهاد همکاری دعوت خواهد شد.
مهارتهای مورد بررسی طی فرآیند مصاحبه
معیارهای ارزیابی کاندیداها برای ما، همون معیارهایی هستند که همهی طراحان تجربهی کاربر در دیوار رو باهاشون میسنجیم و یک طراح برای کار در تیمهای محصولی دیوار و بهعنوان عضوی از صنف تجربهی کاربر بهشون نیاز داره. فرآیند مصاحبه طوری طراحی شده که در هر مرحله جلوههایی از این مهارتهای کاندیدا خودشون رو نشون بدن.
نکتهی مهم: این چکلیستی از تمام دانش و تواناییهایی که باید داشته باشید تا برای این شغل پذیرفته بشید نیست. ما طراحان رو در سطوح مختلفی استخدام میکنیم و در هر سطح از دانش و تجربهای که پذیرفته بشن، با تعریف مسیر رشد مشخص کمک میکنیم تا پیشرفت کنند و دانش و تواناییهای مورد نیاز رو کسب کنند.
مهارتهای تعامل
اصلیترین مهارت یک طراح، مهارت تعامله. اگر در سایر مهارتها به اندازهی چندسال سابقهی کارمون تجربه داریم، در این مهارت تقریباً به اندازهی عمرمون تجربه داریم.
- ارتباط مؤثر: برای فهم مطلب سؤالهای درست بپرسه، بهدقت گوش بده و جواب سؤالها رو مستقیم و بهروشنی بده. در تعامل با دیگران، پیش از قضاوت یکجانبه سعی کنه محدودیتها و انگیزههای اونها رو درک کنه.
- مهارت ارائه: ارائه ساختار منظم و قابل فهم داشته باشه و بین بیان کلی فرآیند و پرداختن به جزئیات تعادل خوبی برقرار باشه.
- کار تیمی: توانایی پیشبردن مؤثر کارها بهصورت تیمی رو داشته باشه. جریان کاری تیم رو بشناسه، بتونه نقاط اصطکاک رو شناسایی کنه و براشون راهحل داشته باشه.
مهارتهای فردی
- مدیریت زمان: بتونه کارها رو اولویتبندی کنه و زمان مناسب رو بهشون اختصاص بده؛ مثل مدیریت زمان در ارائه یا مدیریت پرداختن به جنبههای مختلف تسک در زمان محدود.
- شناخت از تواناییهای خود: به نقاط قوت و ضعف خودش آگاه باشه و تصویری از مسیر رشد مطلوبش داشته باشه.
- دقت: دقیق بخونه، ببینه، گوش بده و انجام بده. برنامهریزی، نظم و توجه به جزئیات در کارش دیده بشه.
- مدیریت احساس: بتونه تأثیر احساس رو بر کار کنترل کنه؛ مثل کنترل اضطراب یا حفظ منطقی تعادل عملکرد در شرایط مختلف.
تعریف مسئله
- شناخت اهداف: ارتباط بین مسائل کاربران با اهداف بیزینس رو درک کنه. در شکلگیری اهداف تیم یا محصول اثرگذار باشه.
- کشف مسئله: از روشهای پژوهش مناسبی برای کشف مسئلهی اساسی استفاده کنه. پژوهش رو بهدرستی طراحی و اجرا کنه.
- تعریف مسئله: مسئله رو به اجزای خوشتعریفی تجزیه کنه و از چهارچوب مسئله بیرون نزنه. اهمیت و اولویت هر جزء از مسئله رو برای کاربر، با منطق یا با کاربرپژوهی مشخص کنه. هزینهی اقتصادی حل هر جزء از مسئله رو با تجزیه و تحلیل تخمین بزنه.
- تعریف سنجه: بتونه موفقیت خودش رو در حل مسئله با سنجههای مناسب ارزیابی کنه. اگر مسئله حل نشده بود، فرآیند طراحی رو تکرار کنه.
طراحی اینتراکشن
- رویکرد سیستمی: سیستم، مسئلهای که تعیین شده رو بهطور منطقی حل کنه. مؤلفههای سیستم در کنارِ هم بهخوبی کار کنن. مؤلفههای جدید با سیستمِ موجود همخوانی داشته باشن.
- راهبری و سهولت تعامل: محصول، راهبری واضح و مناسبی داشته باشه. اندازهی اجزاء اینتراکتیو طبق استاندارد باشه. در زمان مناسب، بازخورد مناسبی به کاربر داده باشه.
- آموختنیبودن: از الگوهای اینتراکشن ناآشنا با احتیاط استفاده شده باشه. راهنماهای طراحی Material و Human Interface Guidelines رو بشناسه و ازشون استفاده کنه.
طراحی بصری
- یکپارچگی بصری: تایپوگرافی واضح، خوانا و یکدست باشه. آیکونها قابل تشخیص، ساده و یکپارچه باشن.
- سادگی و معناداری: آگاهانه از رنگ برای شفافسازی اهمیت و انتقال معنا استفاده کنه. از اجزایی که تنها جنبهی تزئینی دارن، بدونِ دلیلِ منطقی استفاده نکنه.
- طراحی تطابقپذیر: چیدمان و اجزای صفحه تطابقپذیر باشن.
پروتوتایپ و فنی
- طراحی فلو: همهی سناریوهای فلوی کاربر در محصول در نظر گرفته شده باشه و طراح با استفاده از روشهای بهینه، هزینهی تعامل با توسعهدهنده رو کاهش بده.
- تکرارپذیری: مشخصه، عناصر و مؤلفههایی که در طرح استفاده میکنه، قابلیت استفادهی چندباره داشته باشن.
- آشنایی با هزینههای پیادهسازی: هزینهی اقتصادی پیادهسازی طرح رو با تجزیه و تحلیل تخمین بزنه. برای استفاده از اجزای شخصیسازیشده دلیل منطقی داشته باشه.
منابعی برای شناخت و تقویت مهارتهای طراحی
منابع زیر هم به خودمون در این مسیر کمک کردن و هم به همهی طراحان پیشنهادشون میکنیم:
- آشنایی با نقش طراح محصول: کتاب Principles of Product Design
- فرآیند تعریف و حل مسئله: دورههای رایگان آموزشی تفکر طراحی سازمانی IBM، دورهی Google UX Design (با درخواست financial Aid از Coursera میتونید رایگان بگذرونید.)
- شناخت ساختار ارائه یا مطالعهی موردی طراحی (Case Study): این ویدئو، این سری مطلب و این سری مطلب
- کاربرپژوهی: کتاب Just Enough Research
- آشنایی کلی با متریکها و تحلیل داده در وب: آکادمی Google Analytics
- طراحی بصری و اینتراکشنها: مقالات NN/group، راهنمای طراحی Material و HIG
همچنین برای آشنایی با دیزاین سیستم دیوار به نام سنّت، که طراحان تجربهی کاربر دیوار طراحی و مستندش کردن هم میتونید به وبسایت sonnat.design مراجعه کنید.
سخن آخر :)
اگر محتوایی که توی این مطلب خوندید براتون جذابه و دوست دارید عضوی از صنف تجربهی دیوار باشید، حتماً اپلای کنید تا باهم بیشتر آشنا بشیم.
خوشحال میشیم انتشارات دیزاین در دیوار رو دنبال کنید، نظراتتون رو باهامون به اشتراک بذارید و اگر سؤالی دربارهی مطالب دارید بپرسید تا باهم بیشتر دربارهشون صحبت کنیم.
مطلبی دیگر از این انتشارات
شفافسازی سؤال پژوهش: سؤالِ خوب چه سؤالیست؟
مطلبی دیگر از این انتشارات
مطالعهٔ موردی تفکیک آگهیهای کالا - قسمت اول: پژوهش
مطلبی دیگر از این انتشارات
افزایش نرخ پاسخدهی به پرسشنامه: چرا و چگونه؟