روزنامهنگار و پژوهشگر مطالعات فرهنگی، علاقهمند به سینما، ادبیات، عکاسی، فلسفه، جامعهشناسی و کارآفرینی
ماه پشت ابر نمیماند (نگاهی به سریال جاده؛ یک تراژدی)
سریال جاده؛ یک تراژدی محصول سال ۲۰۲۱ شبکه tvN در کرهجنوبی است. این سریال، روایتی از خیانت و رازهای پنهان طبقهای خاص از جامعه است. جاده؛ یک تراژدی (더 로드: 1의 비극) داستان یک گوینده خبر است که برای برنامهاش درباره اخبار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تحقیق میکند. این گوینده خبر، قصد دارد با نمایش حقایق در قاب تلویزیون، مردم را نسبت به مسائلی که در جامعه میگذرد آگاه کند. این گوینده خبر که بک سو هیان نام دارد، معتقد است که هیچ چیزی نمیتواند راه رسیدن به حقیقت و بازگویی آن را برای او مسدود کند.
بک سو هیان که نقش او را جی جین هی بازی میکند، رازهای زیادی را در زندگی شخصیاش پنهان کرده و برای مخفی ماندن این رازها هر کاری میکند.
سکوت «بک سو هیان» سبب شده دوستانش را از دست بدهد و زندگیاش با اضطراب، بیخوابی و وحشت گره بخورد. در ابتدای سریال این سوال برای تماشاگر پیش میآید که این خبرنگار چه رازی دارد که نمیتواند خوب بخوابد؟
کمکم با کشته شدن یک پسر بچه، جریان سریال تغییراتی میکند و پروندهی دیگری به پروندههای «بک سو هیان» اضافه میشود.
این سریال مانند پنتهاوس و دیگر سریالهای کرهای، به طبقهی خاصی از جامعه اشاره میکند و نشاندهنده وضعیت زندگی افرادی است که از موقعیت اجتماعی یا اقتصادی خاصی برخوردارند.
از مین جانگ هو تا بک سو هیان، مسیر بازیگری جی جین هی
هر وقت در فیلم یا سریالی جی جین هی (Ji Jin-hee) را میبینیم، ناخودآگاه یاد نقش او در سریال جواهری در قصر میافتیم. این بازیگر پنجاه ساله، برای ما ایرانیها بیش از دیگر بازیگران کرهای شناخته شده است. دلیل آشنایی مردم ایران با این بازیگر نه تنها نقش «افسر مین جانگ هو» در سریال جواهری در قصر است، بلکه او نقش پادشاه را در سریال «دونگ ای» بازی کرده بود.
کارنامه کاری جی جین هی، در ۲۰ سال گذشته به قدری متنوع است که طرفداران این بازیگر میتوانند او را در فیلمهای چینی، هنگکنگی و کرهای، همچنین سریالهایی که از شبکههای مختلف پخش شده تماشا کنند.
جاده، آخرین سریال پخش شده این بازیگر اهل کرهجنوبی است که مثل ۵ سریال آخری که جی جین هی بازی کرده به موضوع حقایق و رازها میپردازد.
پنهانکاری آغاز یک تراژدی
پنهان کردن حقایق هر چقدر هم محافظهکارانه یا عاقلانه به نظر برسد، در نهایت عواقب خاص خود را به همراه دارد. خجالت، ترس و نگرانیهای شخصی «بک سو هیان»، او را از دوستان صمیمیاش دور کرد و این مسئله سبب شد تنهاییهایش بزرگ و بزرگتر شود.
سو هیان توانایی حل پروندههای جنایی را داشت و به قول یکی از دوستان سابقش، به جای آنکه خبرنگاری را انتخاب کند، میتوانست پلیسی شایسته شود. با اینکه بک سو هیان در حل معادلات پیچیده خبره بود، نمیخواست از وقایعی که در زندگی روزمرهاش رخ میدهد باخبر شود. به عبارت بهتر «بک سو هیان» برای حفظ خانه و خانوادهاش دست به هر کاری میزد، بدون آنکه وقایع پیرامونش را بپذیرد.
رازهای این گویندهی خبر همچون زنجیری به گردنش آویخته شده و او را به سمت مسیرهای مختلفی هدایت میکند.
رویال هیل؛ جامعهای کوچک اما پر رمز و راز
در سریال «جاده؛ یک تراژدی» با مردمی مواجه هستیم که یک منطقه مسکونی به نام رویال هیل زندگی میکنند. رویال هیل و جادهای که در آن وجود دارد، مکانی برای اتفاقات گوناگونی هستند که در سریال میافتند. این منطقه نشانهای از یک جامعه کوچک از افرادی است که به نوعی جایگاه اجتماعی خوبی دارند. کسانی که در رویال هیل زندگی میکنند، سیاستمداران، تاجران یا سلبریتیهایی هستند که پشت ظاهر آرام و موقرشان، رازهای کثیفی را پنهان میکنند.
سه شخصیت؛ سه راه
در پوسترهای سریال جاده؛ یک تراژدی تصویری از سه شخصیت اصلی فیلم به همراه یک متن در کنارش خودنمایی میکرد. پوسترها به گونهای بودند که تنها بخشی از چهرهی فرد دیده میشد و بیشتر از نصف صورت افراد با سایه پوشیده شده بود. سایههایی که نشان از رازها و پنهانکاری است.
شخصیت اول سریال بک سو هیان است، در کنار تصویر او عبارت «راه گم کرده» را میبینیم.
پس از بک سو هیان، نوبت به شخصیت سا اون سو میرسد که نقشش را یون سه اَ بازی کرده. سا اون سو، در سریال همسر بک سو هیان و دختر یک فرد بانفوذ سیاسی است. اون سو، همچنین یک هنرمند است. در پوستر مربوط به شخصیت «سا اون سو» عبارت «ایستاده در انتهای مسیر» را میبینم.
سومین شخصیت کلیدی که در پوستر سریال دیده میشود، چَ سا یانگ است. نقش این کاراکتر که مانند «بک سو هیان» خبرنگار و گوینده خبر در تلویزیون است را «کیم هه اون» بازی میکند. در پوستر سریال کنار نام « چَ سا یانگ» عبارت «از راه منحرف شده» را میبینم.
رد پای نویسندگان ژاپنی در سریالهای کرهای
ژاپنیها و کرهایها در سالهای گذشته همکاریهای زیادی را در زمینه فیلم و سریال داشتهاند. این همکاریها، باور استعمار کره توسط ژاپن را سخت میکند و نشان از فراموشی یا کمرنگ شدن تاریخ سیاه این دو کشور است. از آنجایی که فرهنگ کشورهای شرق آسیا مانند ژاپن، کره و چین تا حدود زیادی به یکدیگر نزدیک است، همکاریهایشان در زمینه فیلم و سریال به گسترش این فرهنگها کمک میکند.
در چند سال اخیر، فیلمسازان و تولیدکنندگان سریال در کرهجنوبی از رمانها یا داستان کوتاههای ژاپنی برای ساخت محصولات فرهنگیشان استفاده میکنند. برای ساخت سریال جاده؛ یک تراژدی نیز از رمان یک نویسنده ژاپنی استفاده شده است.
کتاب «یک تراژدی» از رینتارو نوریزوکی (Rintaro Norizuki) الهامبخش سریال جاده؛ یک تراژدی بوده است. لازم به ذکر است که این نویسنده ۵۶ ساله ژاپنی، مدیر گروهی به نام نویسندگان معمایی هونکاکوست و جوایز زیادی را در زمینه داستانهای جنایی دریافت کرده است.
پایان یک تراژدی
در کانالهای تلگرامی و زیرنویسهای سریال جاده؛ یک تراژدی نام این سریال را تولد یک فاجعه نیز مینویسند. این سریال با موضوع پیچیده و گرههای داستانیاش، به نظر می رسید یکی از سریالهای خوب کرهای در سال ۲۰۲۱ باشد. اما شتاب در برخی قسمتهای سریال و کش آمدن در بخشهای دیگر آن، سریال را از فرم خارج کرد.
طرفداران سریالهای جنایی و معمایی ممکن است خیلی زود از سریال جاده خسته شوند. با این همه، تعلیق و غافلگیری که در قسمت پایانی سریال وجود داشت، نشان از انتخابهای هوشمندانه سازندگان جاده داشت.
نقطه قوت این سریال را میتوان بازی حساب شده تکتک بازیگران و طبیعی بودن آنها دانست. هرچند بعضی از آنها در صحنههایی اغراق شده بازی کرده بودند، اما به طور کلی سریال به جای تکیه بر داستانی استوار روی فیلمبرداری و بازیگری تاکید داشت.
مطلبی دیگر از این انتشارات
بُکش و خوشگلم کن (نگاهی به سریال زیبای حقیقی)
مطلبی دیگر از این انتشارات
عاشقانه پدر دختری در بالیوود
مطلبی دیگر از این انتشارات
تجارت الکترونیک، کابوس کسبوکارهای سنتی (نگاهی به سریال چیزی درست شبیه به این)