تجربه من در کار ریموت

امروز در توییتر از کار کردن به صورت ریموت نالیدم. منشن‌های خوبی گرفتم و بعضی از دوستان از تجربه‌های خودشون گفتن.

اول از همه بگم که این نوشته صرفاً تجربه شخصی من در کار کردن به صورت ریموت هستش، این تجربه بر می‌گرده به شرایط فردی و محیطی من که شاید بشه یه چیزهایی رو فهمید.

در این دنیا هیچ چیز بدون هزینه نیست، شما به عنوان یک کارمند فول‌تایم که صبح بیدار میشین و میرین سر کار یک سری هزینه‌هایی باید بدین مثل: ترافیک، دود، سروکله زدن با سایرین و چیزهای دیگه. در این سمت ریموت کار کردن یک قسمت زیادی از این بدی‌ها رو نداره ولی در عوض هزینه‌های دیگه‌ای رو برای شخص به همراه داره. در ادامه این هزینه‌ها رو در موارد زیر توضیح میدم.

محیط

عکس آرشیو - میز کار الان مرتب نبود ?
عکس آرشیو - میز کار الان مرتب نبود ?

می‌توان گفت محیط مهترین عامل در رضایت در کار ریموت هستش. اجازه بدین از محیط زندگی خودم بگم.

من در یک خانواده ۴ نفری خیلی صمیمی در یک آپارتمان ۱۶۰ متری مرکز اصفهان زندگی می‌کنم، اصولاً در اتاق خوابم کار می‌کنم، این محیط خیلی صمیمی به طرزی هستش که به غیر از صبح‌ها که فقط پدرم تنها صبحانه می‌خوره، بقیه وعده‌های غذایی و یا عصرانه در کنار هم هستیم، اغلب اوقات باهمدیگه فیلم می‌بینیم و حتی خیلی از شب‌ها درباره مسائل مختلف اجتماعی، دینی، عرفانی، سیاسی و تکنولوژی تا ساعت ۲ بامداد بحث می‌کنیم. مثلاً جالب هست که بدانید مادر من تفاوت بک‌اند و فرانت‌اند رو به خوبی درک می‌کنه! ?

در این محیط خیلی سخته که شما در ساعات غیر کاری ( ۷صبح - ۵ عصر ) و یا روزهای تعطیل کار کنید، چون کل خانواده در حال استراحت هستند و تو توی اتاق نشتی و باید تسک‌ها رو تمام کنی. از آن طرف باز چون صبح‌ها هیچ نیروی محرکه‌ای نیست که از خواب بیدارت کنه خیلی سخت می‌توانی از خواب عزیز دست بکشی. در کل براتون بگم که اگه در خانه تنها نیستید کار ریموت چالش‌ها زیادی داره. ?

تیپ شخصیتی

من آدم برون گرایی هستم، تاحالا تست روانشناسی ندادم ولی خیلی راحت میشه این رو فهمید از آن جایی که انرژیم رو از بقیه میگیرم، همیشه دوست دارم حرف بزنم، بیرون برم و مردم رو ببینم. یعنی وقتی با همکارم صحبت می‌کنم تا چند ساعت شارژ هستم ?

به نظرم کار ریموت بیشتر واسه آدم‌هایی خوبه که تنهایی رو دوست دارند و یه جورایی بیشتر درون‌گرا هستند.

مدیریت ساعات کاری

من از تکنیک Pomodoro استفاده می‌کنم و اصولاً تایم ۲۵ دقیقه‌ای اون رو بدون حواس پرتی رعایت می‌کنم ولی وقتی تایم استراحت میشه بیشتر مواقع به دلیل حواس پرتی‌های زیاد در بیرون اتاق زمان استراحت بیشتر از ۵ دقیقه طول خواهد کشید، یک ساعت کار رو دو تا ۲۵ دقیقه حساب می‌کنم که بدون هیچ گونه کار دیگه‌ای باشه! یعنی در هر ساعت ۱۰ دقیقه استراحت میشه و ۵۰ دقیقه فیکس تمرکز روی کار، توی این شرایط شما باید خیلی تلاش بکنی تا بتوانی ۱۲ تا Pomodoro ثبت کنی تا بشه ۶ ساعت کار. این که این روش آیا درست هست یا نه بحث دیگه‌ای هستش، به شخصه جور دیگه‌ای نمی‌توانم عمل کنم چون هر زمانی ممکنه یک کاری پیش بیاد مثلاً باید بری بیرون فلان چیز رو بخری یا کاری پیش میاد که باید بهش رسیدگی کنی.

در چنین شرایطی اگه شما از نظر ذهنی در مد خوبی نباشید کار نمی‌کنید چون تمرکز وجود نداره، ولی در شرایط کار معمولی و حضوری شخص اگه در مد خوبی نباشه کارایی آن روزش پایین می‌آید ولی حقوق آن روز را دارد. ?

در کل مدیریت و بالانس بین ساعات کاری و استراحت خیلی سخته، یعنی واقعاً شخصی که می‌توانه چنین مدیریتی رو انجام بده قابل ستودن هستش.

راه‌حل‌هایی که ارائه میشه

یک سری راه‌حل واسه این موضوع وجود داره، بعضی از دوستانم با بودجه شخصی خودشان یک دفتر کار کرایه کرده‌اند و هر روز صبح دقیق مثل کارمند‌های معمولی میرن سرکار. دو تا مسئله وجود داره یکی اینکه باید پول اضافه‌تری پرداخت کنید، دوم اینکه باز در آن‌ جا تنها هستید و فقط بحث مدیریت ساعات کاری و حواس‌پرتی برطرف میشه. یک مشکل دیگه اینکه سخته همیشه بخواهیم با یک لپ‌تاپ کار کنیم، مانیتور اضافه و کیبورد و موس در آن دفتر باید داشته باشیم تا بتوانیم راحت کد بزنیم.

بعضی از دوستان میگن خیلی خوبه بریم به coworking space ها، آنجا هم مشکلات خودش رو دارد، تنها نیستید ولی در عوض حسابی حواستون پرت میشه، بحث تجهیزات اضافه هم کاملاً منتفی میشه.

در پایان اینکه هیچ چیز در این دنیا بدون هزینه نیست، ولی خودم به شخصه کار تمام وقت حضوری رو به ریموت ترجیح میدم. همه‌چیز بستگی به شرایط فرد و محیط داره، نمیتوان یک نسخه برای همه پیچید.