اصول اولیه طراحی بازی: چگونه ساخت یک بازی را شروع کنیم

ساختن یک بازی ویدئویی در گذشته نیازمند مقدار مشخصی تخصص فنی بود، اما تکنولوژی امروز این کار را برای ما ساده‌تر از همیشه کرده است. گفته می‌شود چیزی که می‌تواند تفاوت بین یک بازی خوب و یک بازی عالی را مشخص می‌کند داشتن یک فهم خوب از اصول اولیه طراحی بازی است. مراحل پیش رو اصولی هستند که در نظر گرفتن آنها کمک خوبی برای شروع بازی‌تان است.

قطعا شما سه مانیتور دارید!
قطعا شما سه مانیتور دارید!
نوشته شده توسط Nadia Stefyn، ترجمه از سایت CG Spectrum.

مراحل ساخت یک بازی ویدئویی

1. یک مفهوم جالب ایجاد کنید

اولین قدم این است که به یک طرح کلی جالب از بازی خود دست پیدا کنید. همچنین باید تصمیم بگیرید که خواستار ساخت چه سبک بازی (برای مثال مسابقه‌ای، تیراندازی، نقش‌آفرینی و ...) هستید. ممکن است ایده‌های خوبی درباره خط داستانی، ویژگی‌های مخصوص و سبک هنری داشته باشید. همه این ها باید در یک جا ثبت شوند، سند طراحی بازی شما.

Tom Clancy's Rainbow Six Vegas
Tom Clancy's Rainbow Six Vegas

زمانی که داشتم در Ubisoft بر روی Tom Clancy's Rainbow Six Vegas کار می‌کردم، طراح بازی و منتور Troy Dunniway با مشاوران نظامی همکاری کرد، تاکتیک های نیروهای ویژه، سلاح ها، طراحی لباس های نظامی، گفتگوی نیروهای ویژه و سیگنال های دستی را مطالعه کرد تا واقع گرایی بیشتری به بازی اضافه شود.

2. ساخت سند طراحی بازی(GDD)

سند طراحی بازی یک سند موجود است که شامل جنبه‌های مهم مختلف بازی شما می‌شود. اگر قرار بر این باشد که شما با دوستان یا همکاران‌تان بخواهید دورهم بر روی ساخت بازی کار کنید، سند طراحی بازی به همه کمک می‌کند با چشم‌انداز بهتری به کار خود ادامه بدهند. سند طراحی بازی همچنان می‌تواند در ارائه و تأمین مالی نیز به شما کمک کند (سرمایه‌گذاران خواستار این هستند که قبل از سرمایه گذاری یک برنامه مستحکم ببینند).

سند طراحی بازی باید شامل این موارد باشد:

⚫ ایده یا طرح کلی

⚫ سبک

⚫ داستان و شخصیت‌ها

⚫ مکانیک‌های اصلی بازی

⚫ گیمپلی

⚫ طراحی دنیا و مراحل

⚫ آرت و/یا طرح‌‌های اولیه

⚫ استراتژی درآمدزایی

یک سند طراحی بازی به شما کمک می‌کند سازمان یافته باشید، ریسک‌های بالقوه را شناسایی کنید و این امکان را به شما می‌دهد زودتر ببینید ممکن است نیازمند استخدام/برون‌سپاری چه کسانی باشید تا پروژه‌تان را زنده نگه دارید. ایده بازی شما ممکن است نسبتا سرراست به نظر بیاید، اما به محض اینکه آن را در یک سند طراحی بازی پیاده کردید، خیلی زود متوجه می‌شوید که پروژه شما چقدر بزرگ و پرخرج است.

3. آشنایی با اصول اولیه طراحی بازی

داشتن درکی مطمئن از اصول اولیه طراحی بازی به شما کمک خواهد کرد بازی بسازید که درگیر کننده و سرگرم کننده باشد. همانطور که سند طراحی بازی‌تان را جمع‌و‌جور می‌کنید، این سه اصول اولیه اصلی طراحی بازی را هم در ذهن داشته باشید:

⚫ به یک مکانیک اصلی بازی بچسبید

برای طراحی یک بازی خوب، تلاش کنید که روی یک مکانیک اصلی بازی تمرکز کنید. مکانیک اصلی بازی اقدامی است که بازیکن مکررا در طول بازی تکرار می‌کند.

دو مثال بازی و مکانیک اصلی بازی که استفاده کرده‌اند بازی Pacman و Clash of Clans است؛ در اولی بازیکنان باید همه نقطه‌ها را بخورند و دشمنان را شکست دهند و در دومی، برای بازیکنان ضروری‌ست که دیگر قبایل را غارت کنند و امپراطوری خود را گسترش دهند.

یک مکانیک بازی کسل کننده بسرعت علاقه بازیکن را از بین می‌برد. بازی‌های مورد علاقه خود را مطالعه کنید و ببینید اگر می‌توانید مکانیک اصلی بازی را تشخیص دهید.

⚫ بازی خود را قابل فهم بسازید

اگر می‌خواهید بازی‌تان به مخاطبین گسترده‌تری دست پیدا کند، مطمئن شوید که بازی‌تان قابل درک است. خیال نکنید که تجربه بازیکن شما به اندازه خودتان است. قوانین‌تان را ساده و یکی‌ پس‌ از دیگری به بازیکن معرفی کنید تا کمی برای درک بهتر و سریع‌تر بازی کمک کرده باشید. یادگیری فنون و مهارت‌های جدید را به اندازه کافی برای بازیکنان‌تان ساده کنید تا باموفقیت به چالش‌هایی که در بازی قرار داده‌اید غلبه کنند.

طراح بازی عالی‌رتبه و سازنده دوره طراحی بازی Troy Dunniway ،CG Spectrum می‌گوید:

"اگر شما در یک آن چیزهای زیادی روی سر کسی بریزید آن‌ها بیاد نمی‌آورند که چکار کنند. شما تنها می‌توانید چیزهای محدودی را در یک زمان بخاطر بسپارید. پس ما کاری را انجام می‌دهیم که به آن "تکه کردن" می‌گویند. معمولا حافظه شما بهتر می‌تواند چیزها را در تکه‌های کوچک‌تر بخاطر بسپارد .... مثلا همانگونه که شماره تلفن‌ها را بجای ردیف متوالی اعداد در تکه‌های سه‌تایی تا پنج‌تایی بخش‌بندی کرده‌اند. اگر ما تلاش کنیم که به بازیکن در یک آن یاد دهیم بدود، بپرد، تیراندازی کند، بنشیند، یک داستان جدید فراگیرد و سرود ملی بخواند، او را زده می‌کنیم. این برای پردازش زیاد است!"

⚫ جوایز را در فواصل معینی معرفی کنید

برای کمک به انگیزه بازیکنان به آنها جایزه بدهید. انسان‌ها عاشق قدردانی هستند و اضافه کردن پاداش‌های منحصربفرد در سراسر مراحل بازی‌تان می‌تواند به افزایش انگیزه آنان برای ادامه و رسیدن به مرحله بعد کمک کند.

طراح بازی حرفه‌ای و منتور Heath Smith ،CG Spectrum میگوید:

"بعنوان یک طراح بازی شما تنها برای خودتان طراحی نمی‌کنید، شما برای یک مخاطب طراحی می‌کنید. شما باید به ذهن بازیکن وارد شوید، محرک‌های انگیزشی‌شان را درک کنید، بفهمید چه چیزی توجه‌شان را جلب می‌کن و بازی را برایشان طراحی کنید."

4. نرم‌افزارها و مهارت‌های لازم را مشخص کنید

در استودیوهای بازی‌سازی بزرگ تیم‌های طراحان بازی و برنامه‌نویسان در کنار هم کار می‌کنند تا بازی بسازند (نگاهی به تفاوت بین برنامه‌نویس و طراح بیاندازید)، اما کارکنان استودیو‌های کوچک‌تر شاید لازم باشد مقداری از هرچیزی را انجام دهند. این برای بازی که به تنهایی می‌سازید نیز صدق می‌کند. اگر بودجه برون‌سپاری (یا دوستانی که توانایی کمک به شما در جنبه‌های فنی ساخت بازی ویدئویی را دارند) نداشته باشید، نیاز خواهید داشت که طراحی و برنامه‌نویسی فراگیرید.

برانداز کردن منابع موجود و مجموعه مهارت‌های‌تان به شما کمک می‌کند که تصمیم بگیرید از کدام نرم‌افزارها برای ساخت بازی خود استفاده کنید. بعضی از موتورهای بازی مهارت‌های برنامه‌نویسی بیشتری از مابقی لازم دارند.

بسیاری از موتورهای بازی تا وقتی از بازی‌تان پولی حاصل نکردید رایگان هستند. اگر بدنبال ساخت بازی حرفه‌ای هستید، سعی کنید موتورهای بازی استاندارد صنعت را فراگیرید که اکثر استودیو‌های در حال استفاده از آن‌ها هستند، مانند Unreal Engine و Unity 3D.

ساخت یک بازی ساده با مهارت‌های پایه‌ای برنامه‌نویسی ممکن است. بازی‌های گرافیکی نیازمند درک عمیق‌تری از زبان‌های برنامه‌نویسی هستند. اگر برنامه دارید که بازی پر زرق‌وبرق‌تری بسازید، ممکن است نیاز داشته باشید زمان بیشتری برای یادگیری برنامه‌نویسی قرار دهید.

5. ساختن را شروع کنید!

این هم قسمت جذاب! ساختن بازی‌تان نیازمند آزمون و خطا‌های بسیار است، و شاید پی ببرید که چیزهایی که در آغاز فکر می‌کردید ایده‌های عالی هستند درواقع به خوبی کار نمی‌کنند. مطمئن شوید که دوستان و خانواده‌تان نمونه‌‌ اولیه‌تان را تست کنند و به بازخوردهای‌شان گوش دهید.

از یاد نبرید، خوب است اگر بخواهید یک بازی ویدئویی عالی برای خود بسازید. اما اگر می‌خواهید از بازی‌تان کسب درآمد کنید، باید درباره مخاطب خود فکر کنید. چه چیزی توجه‌شان را جلب می‌کند؟ محرک‌های انگیزشی‌شان چیست؟ آنها چطور دوست دارند یاد بگیرند؟ این پژوهش و تست کردن را به روند طراحی بازی‌تان بیامیزید، و در نتیجه آن شانس شما برای ساخت یک بازی موفق‌ بسیار بهتر می‌شود!

منتور Heath Smith پیشنهاد می‌کند که از کوچک شروع کنید، مخصوصا اگر بازی اول‌تان است: "شما نیاز ندارید با ساختن یک بازی غول که همیشه درباره‌ش خیال‌بافی می‌کردید شروع کنید. با یک بازی کوچک و قابل دسترس شروع کنید."