مراحل توسعه بازی های ویدئویی - 6 مرحله شروع طراحی بازی های ویدئویی برای تازه کاران

حال ابزار ها و منابع برای طراحی و توسعه بازی های ویدئویی بسیار بیشتر از گذشته شده است. این به این معنی است که حال توسعه دهندگان بازی میتوانند بازی هایی بسازند که در گذشته اصلا امکان طراحی و توسعه انها ممکن نبود. البته وجود ابزار های مختلف بسیار ممکن است تازه کاران را سردرگم کند.

در این مقاله به مراحل توسعه بازی های ویدئویی و 6 مرحله اصلی شروع طراحی بازی های ویدیویی میپردازیم.

برای اینکه از سردرگمی خلاص شوید و در مسیر درست قرار بگیرید من توضیحات و کار هایی که برای من مفید بوده اند را برایتان توضیح میدهم. همچنین نحوه انتخاب ابزار های مناسب مانند موتور بازی سازی را شرح میدهم.

6 مرحله شروع طراحی بازی های ویدئویی

1. یک ایده(هرچند کوچک) پیدا کنید

بازی ساز های تازکار اغلب به دنبال ساخت بازی های مشابه به بازی هایی که به انها علاقه دارند میروند. برای مثال ممکن است اگر شما به بازی Civilization یا Stardew Valley علاقه داشته باشید همان اول کار به دنبال ساخت یک بازی مشابه به ان بازی بروید.

متاسفانه شما برای چنین پروژه بزرگ و پیچیده ای اماده نیستید. توسعه بازی های ویدئویی یک مهارت دشوار است و با تمرین رشد میکند. مانند نوازندن پیانو؛ شما باید اول از زدن اهنگ های ساده شروع کنید و سپس سعی به زدن اهگ های پیچیده و سخت تر کنید.

بهترین راه شروع پیدا کردن ایده بازی های کوچک و توسعه انها است که به ویژگی های اصلی بازی محدود هستند. برای مثال میخواهید یک بازی پلتفرمر بسازید؟ از ابتدا لازم نیست دشمن و یا مکانیزم هایی مانند مکانیزم شلیک بازیکن را طراحی کنید. تنها نیاز است راه رفتن کاراکتر، پریدن و شرط برد بازی را طراحی کنید.

این روش بهترین راه حرفه ای شدن در طراحی و توسعه بازی های ویدیویی است. اگر شما یک بازی کامل طراحی کنید، هرچقدر ساده هم باشد امید و انگیزه شما برای یادگیری بیشتر میشود.

2. یک فریم ورک و یا موتور بازی سازی انتخاب کنید

در این مرحله باید یک موتور بازی سازی و یا فریم ورک انتخاب کنید.

موتور های بازی سازی مانند Unreal Engine و Unity دارای رابط گرافیکی کاربری یا همان UI هستند.

فریم ورک ها تنها کد های اماده ای هستند که احتمالا در ساخت باز های ویدیویی به انها احتیاج پیدا خواهید کرد. اکثر فریم ورک ها ازادی بیشتری نسبت به موتور های بازی سازی به شما میدهند و سبک تر هستند.

احتمال سردرگم شدن هنگام انتخاب موتور بازی سازی یا فریمورک بسیار است. راه صحیح انتخاب این است که بر روی هدف و بازی خود تمرکز کنید و مناسب ترین ابزار را انتخاب کنید


غیر برنامه نویسان

اگر تجربه زیادی از برنامه نویسی ندارید پیشنهاد میکنم از موتور های بازی سازی استفاده کنید. برای مثال موتور بازی سازی Godot Engine و Unity با استفاده از UI نیاز به برنامه نویسی را کمتر کرده اند.  البته شما باز هم باید یک زبان برنامه نویسی را بیاموزید؛ اما با استفاده از موتور بازی سازی برنامه نویسی را برایتان اسان تر میشوند.

برنامه نویسان

اگر تجربه زیادی از برنامه نویسی دارید و بر یک زبان برنامه نویسی مناسب برای بازی سازی تسلط دارید میتوانید از فریم ورک ها نیز استفاده کنید.

من به افرادی که از فریم ورک ها استفاده میکنند پیشنهاد میکنم که حداقل یک بازی را با موتور بازی سازی بسازند تا سطح شیرین بودن و جذابیت این کار را درک کنند.

سه بعدی یا دو بعدی

اگر هدف شما ساخت بازی های سه بعدی هم باشد بهتر است که با ساخت بازی های دو بعدی شروع کنید زیرا ساخت بازی های دو بعدی اسان تر است و روند شروع یادگیری و کسب تجربه برای شما اسان تر میشود.

به صورت کلی هدف شما یادگیری است. اگر با بازی های دو بعدی شروع کنید و کمی تجربه کسب کنید روند انتقال شما به ساخت بازی های سه بعدی اسان تر میشود.

تصویری از یک بازی ساخته شده توسط نویسنده
تصویری از یک بازی ساخته شده توسط نویسنده

3. یک نمونه اولیه طراحی کنید

حال نوبت ان رسیده که به صورت عملی شروع به ساخت و توسعه بازی خود کنید. هدف شما ساخت بازی خود با حداقل ویژگی ها و مکانیزم ها است. منظور این است که فقط مکانیزم و بخش های اصلی بازی را طراحی کنید.

نگران صدا ها و گرافیک بازی نباشید. برای هر چیز در بازی مانند کاراکتر اصلی از یک مربع ساده استفاده کنید. صدا ها را نیز در اینده به بازی اضافه خواهید کرد.

این کار به شما کمک میکند تا در ابتدا بازی خود را محدود کنید و بر روی مکانیزم های اصلی تمرکز کنید. برای مثال اگر درحال ساخت یک بازی پلتفرمر هستید تنها نیاز دارید که مکانیزم هایی مانند راه رفتن و پریدن را طراحی کنید و چیز های مختلفی را مانند سرعت راه رفتن و... را تست کنید.

مکانیزم های اصلی بازی همیشه تاثیر گذار ترین بخش بازی هستند. هرچقدر هم که یک بازی بزرگ و پر جزئیات باشد این ویژگی ها نمیتوانند جای مکانیزم های اصلی را پر کنند. پس هنگام ساخت نمونه اولیه مکانیزم های اصلی را طراحی کنید و ان ها را تست کنید.

4. Assets  ها را پیدا کنید

حال نوبت ان رسیده است که صدا های بازی و طراحی های گرافیکی را به ان اضافه کنید. اگر به صدا برداری و طراحی گرافیکی علاقه دارید میتوانید ان ها را خودتان طراحی کنید؛ در غیر این صورت میتوانید ان ها را از سایت هایی مانند itch.io و opengameart.org پیدا کنید.

صدا های مختلف را تست کنید تا متوجه شوید چقدر بر جذابیت بازی تاثیر دارد.

یکی از بهترین منابع پیدا کردن صدا رایگان برای بازی و انیمیشن وبسایت Free Sound است.

تصویری از یک بازی ساخته شده توسط نویسنده
تصویری از یک بازی ساخته شده توسط نویسنده

5. بازی خود را کامل کنید

منظور از کامل کردن بازی ایجاد یک حلقه از برد، باخت و شروع دوباره است. البته در همه بازی های ویدیویی نیاز نیست مکانیزم برد را طراحی کنید. برای مثال فرض کنید در بعضی بازی های سروایوال هرچقدر بیشتر زنده بمانید امتیاز بیشتری میگیرید و بردی وجود ندارد.

زمانی که یک بازی را کامل کنید ارزش واقعی ان را درک میکنید. یکی عمده ترین مشکل بازی سازان تازه ساز این است که هرگز یاد نمیگیرند که یک بازی را کامل کنند. و زمانی به خودشان میایند که میبینند تعداد بسیاری پروژه هرچند جذاب اما غیر کامل دارند.

6. دوباره شروع کنید!

تبریک میگم شما اولین بازی خود را ساختین؛ نه تنها ان را ساختین بلکه ان را کامل هم کردید. حال شما بسیار جلو تر از بسیاری از افرادی که میخواهند توسعه بازی های ویدیویی را یاد بگیرند پیش رفته اید.

حالا ادامه بده! بهترین راه یادگیری طراحی بازی ساخت و کامل کردن پروژه های هرچند ساده و کوچک است. چیز هایی که قبلا تست نکرده اید را تست کنید و به بازی خود اضافه کنید.

منبع