نقش ها و بخش های تشکیل دهنده یک بازی

مقدمه

بازی سازی صنعتی رو به رشد در تمام دنیا است و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. به همین دلیل نیز روز به روز به افرادی که علاقه دارند تا وارد این حیطه شوند اضافه می شود. این مقاله که توضیح مختصری از نقش های فعال در ساخت بازی است برای کاربرانی که می خواهند به تازگی وارد صنعت بازی سازی شوند، می تواند مفید واقع شود. هر بازی به چندین بخش نیاز دارد تا ساخته شود؛ سه بخش اصلی مورد نیاز برای تکمیل یک بازی طراحی بازی ( Game Design)، برنامه نویسی وگرافیک ( Art) هستند. نقش های بازی سازی در تیم های بزرگ بر عهده چندین نفر است اما در تیم های کوچک یا به اصطلاح مستقل ( Indie) ممکن است چندین یا حتی تمام نقش ها توسط یک نفر انجام شود.

Programmer

برنامه نویس کسی است که باعث می شود یک بازی به دنیا بیاید. تمام کار هایی که در بازی انجام می شود، از جمله راه رفتن، تیر اندازی، پریدن، حرکت دوربین ها، تعامل با دنیا و ... توسط برنامه نویس پیاده سازی می شود.

Artist

بازی های ویدیویی یک اثر هنری هستند و برای خلق آن ها نیاز به آرتیست و گرافیست های ماهری است. معمولا در تیم های بزرگ مسولیت پیاده سازی گرافیک بازی در عناوین مختلفی تقسیم بندی می شود. این عناوین عبارت اند از:

  • Concept Artist: کسی که مسئول کشیدن طرح های مفهومی بازی است. با جست و جوی عبارت Concept Art متوجه می شوید که دقیقا چه چیزی توسط آن ها کشیده می شود.
  • 3d Modeler: طراحی تمام آبجکت ها و کاراکتر های سه بعدی که در بازی نیاز هستند با استفاده از نرم افزار های 3DSMax و Maya توسط این افراد انجام می شود.
  • Environmental Artist: طراحی محیط های بازی بر عهده این نقش از آرتیست ها است.
  • Texture Artist: بافتی که بر روی مدل ها قرار می گیرد توسط تکسچر آرتیست انجام می شود.
  • Visual Effect Artist: در این نقش فرد وظیفه طراحی افکت های تصویری بازی را دارد.
  • UI Artist: منو ها، Inventory، HUD و دیگر مواردی که نیاز به یوزر اینترفیس دارند باید توسط آرتیست UI شکل بگیرند.
  • Art director: کسی است که مسئولیت هماهنگی تمام نقش های بالا و حفظ یکپارچگی دید هنری بازی بر عهده ی اوست.

Game Designer

به صورت خلاصه طراح بازی وظیفه طراحی سیستم ها، قوانین و مکانیک های بازی را دارد. طراحی بازی است که تعیین می کند بدنه اصلی یک بازی چطور است و آن را در مسیر Fun بودن جلو می برد؛ به همین دلیل به جرات می توان گفت مهمترین نقش را در تیم بازی سازی دارد اما متاسفانه در ایران نقش گیم دیزاینر نادیده گرفته می شود و در نتیجه باعث آسیب دیدن کلیت بازی می شود. این نقش نیز در تیم های بزرگ به چند دسته تقسیم می شود:

  • Level designer: همانطور که از اسم آن معلوم است، طراحی مراحل بازی را انجام می دهد.
  • System designer:  وظیفه طراحی سیستم های موجود در بازی و حفظ یکپارچگی آن ها در تعامل با هم بر عهده این نقش است.
  • Combat designer: طراحی و بالانس نگه داشتن مبارزات بازی ها بر دوش combat designer است.
  • Creative director: طراح ارشد یا creative director همانند کارگردان هنری مسئولیت هماهنگی و حفظ یکپارچگی نقش های ذکر شده را بر عهده دارد. طراح ارشد به هنگام بروز اختلاف در مسائل طراحی بازی تصمیم نهایی را می گیرد.

Producer

تهیه کننده کار های مختلفی را برای ساخت بازی باید انجام دهد. معمولا این فرد جزو اولین کسانی هست که وارد تیم شده و آخرین فردی که از تیم خارج می شود. وظایف یک تهیه کننده معمولا به شرح زیر هستند:

  • استخدام افراد، تشکیل دادن تیم.
  • نوشتن قرار داد ها.
  • اظهار نظر در Game Design.
  • برنامه ریزی زمان،بودجه و دیگر برنامه ریزی های لازم.
  • حل کردن مشکلات و اختلاف نظر ها، ارتباط با ناشر و رسانه ها، هماهنگی تست های بازی.

نقش هایی که تهیه کننده انجام می دهد با توجه به اندازه و نوع تیم می تواند کم و زیاد شود.

Tester

از نقش های مهم دیگر در ساخت بازی تستر ها هستند، چرا که آن ها می توانند از دید یک مشتری به بازی نگاه کنند و مشکلاتش را ذکر کنند. هم چنین تستر های حرفه ای برای پیدا کردن باگ ها و مشکلات فنی نیز جزو نیروی های لازم در یک تیم بازی سازی هستند.

Composer and Sound designer

ساخت موسیقی متن بازی و افکت های صوتی می تواند توسط یک یا دو نقش مجزا انجام شود. یکی از عناصری که به صورت ناخود آگاه در رضایت گیمر از بازی تاثیر می گذارد افکت های صوتی و موسیقی مناسب هستند و به همین دلیل این نقش ها نیز باید جدی گرفته شوند.

Writer

بازی هایی که نیاز به روایت داستان دارند معمولا باید از یک نویسنده اسفاده کنند تا بتواند داستانی منسجم، دیالگو های منطقی و دیگر المان های لازم برای یک داستان خوب را ارایه دهد. گاهی اوقات از نویسنده های مشهور برای تبلیغ بازی نیز استفاده می شود که می توان به بازی های Tom Clancy اشاره کرد.

نتیجه گیری

قطعا همه بازی ها با یک فرمول معین ساخته نمی شوند، بعضی از بازی ها با یک ایده داستانی یا حتی گرافیکی شکل می گیرند اما بعضی دیگر اواسط کار صرفا داستان و گرافیک را به بازی اضافه می کنند. بازی هایی هستند که تمرکز زیادی بر روی گیم پلی ندارند و صرفا داستان درگیر کننده ای دارند و بازی هایی که اصلا داستانی ارایه نمی دهند. برای هر کدام از این موارد نیز بازی ها موفق و هم چنین پروژه های شکست خورده ای وجود دارند.

اما با توجه به سبک بازی و بودجه و زمان اجرای آن نقش های لازم برای ساخت بازی را می توان تعیین کرد و قبل از شروع کار تهیه کننده باید بتواند تیمی که بازی مورد نظر را می تواند بسازد در کنار هم جمع کند. در تیم های متسقل نه تنها یک فرد کار های متنوع مثل طراحی کانسپت و محیط را به تنهایی انجام می دهد بلکه حتی نقش های مختلف نیز ممکن است فقط توسط یک نفر انجام شود. برای مثال برنامه نویسی که خودش طراحی بازی را انجام می دهد و هر نمونه ترکیبی دیگر که بتوانید تصور کنید. اما مهمترین مساله این است که وظایف لازم برای ساخت بازی خودتان را بدانید و سعی کنید آن ها را از همان اول داشته باشید.