مدیر و همبنیان گذار NEORAX.com و ارنست ای اسپرت
مروری بر بازار جهانی بازی های موبایل در 2020
سال 2020 یکی دیگه از سال های بسیار مهم برای صنعت گوشی های موبایل بود و بازی ها یکی از دلایل اصلی این پیشرفت بودند. با وقوع همه گیری کرونا و قرنطینه های پی در پی و طولانی بازی های موبایل و کامپیوتری یکی از موارد ضروری کاربران بود که به آنها امکان گذراندن و پر کردن وقت و داشتن روابط اجتماعی با دوستان و آشنایان می داد. با توجه به در دسترس بودن، موبابل به یکی از درگاه های اصلی بازی های رایانه ای تبدیل شد، و کلود گیمینگ (کنسول بازی ابری) هم باعث شده تا بازیکن ها بتونن تجربه بازی و کنسول را روی موبایل خود داشته باشند.
افزایش نا آرامی های سیاسی در سال گذشته باعث شد تا چشم انداز این صنعت در نقاط مختلف جهان شکل بگیرد. دعوا های سیاسی بین چین و هند باعث شد در سپتامبر سال 2020 بازی ساخته شده توسط Tencent یعنی PUBG Mobile به همراه 118 اپلیکیشن چینی توسط هند ممنوع بشه. دولت هند دلیل این ممنوعیت را وجود مسائل امنیتی اعلام کرد. در پاسخ به این مسئله PUBG اعلام کرد که در تلاش است تا انتشار بازی را خودش مدیریت کند. شایعاتی مشابه این برای Activision وجود داشت که ممکن است این کمپانی با استدیو TiMi که زیر مجموعهی Tencent است برای ساخت بازی Call Of Duty : Mobile همکاری داشته باشد، ظاهراً این نگرانی ها به دلیل دستور اجرایی ترامپ در ماه آگوست علیه شرکت هایی است که متعلق به Tencent هستند.
جدا از بازی ها و نرم افزار ها، تنش های سیاسی بین چین و غرب توسعهی تکنولوژی 5G را در منطقه کمی نا معلوم گزاشته. با این وجود دولت های آسیایی در حال حمایت از این تکنولوژی هستند که در حال حاظر یکی از هیجان انگیزترین تحولات صنعت موبایل است. این یک تکنولوژ نو ظهور است، در حال جذب مشتریان اولیه و علاقه مندان به گوشی های هوشمند است و حداقل چهار سال دیگر زمان لازم دارد تا به عنوان تکنولوژی قالب شناخته شود یعنی بیش از 50 درصد از کاربراین گوشی های هوشمند از آن استفاده کنند، با این حال آگاهی کاربران روز به روز نسبت به اولین مورد استفادهی این تکنولوژی بیشتر و بیشتر میشه یعنی اپلیکیشن های کلود گیمینگ. شرکت های بزرگ سازنده ی گوشی های هوشمند مثل Samsung پتانسیل این صنعت را درک کرده اند و با شرکت های کلود گیمینگ در حال مذاکره و عقد قرارداد هستند تا قدرت بازاریابی خودشون رو تقویت کنند. در نهایت هم میرسیم به لوازم جانبی موبایل که با توجه به اشتهای گیمر ها نسبت به بازی روی موبایل میشود به برندی مثل Razor اشاره کرد که با هدف گرفتن کلود گیمرها برای آنها دسته های بازی مخصوص موبایل طراحی و تولید کرده است.
در صنعت بازی های موبایل، 2018 و 2019 سال بازی های Hyper-casual (بازی هایی که یادگرفتن و بازی کردن آنها بسیار آسان و ساده است) بود ولی سال 2020 این Hybrid-
Casual ها (بازی هایی که علاوه بر سادگی hyper-casual دارای امکانات ارتقای شخصیت ها و صلاح ها و مانند این ها هم هستند) بودند که تاج را بر سر گذاشتند. تب و تاب بازی های Hyper-casual به عنوان انتخاب اول بازیکن ها به مرور زمان رشد کرد و این علاقه به سمت خواسته ای جدی تر و هدفمند تر پیش رفت یعنی حس رقابت. هجوم بیش از حد ناشران باعث شد تا این بازار اشباع شود و چالش حفظ کاربران را برای این شرکت ها به وجود آورد. از طرفی هم Apple اعلام کرده بود که سیستم IDFA یا identifier for advertisers که یک شناسه برای ردیابی کاربران بدون این در خطر افتادن حریم خصوصی است را باطل خواهد کرد و این امر تاثیر مستقیم روی درآمد حاصل از تبلیغات در بازی های Hyper-casual داشت، در این نقطه این بازی ها به یک نوآوری درآمد زا نیاز داشتند که به بازی های Hybrid- Casual خطم شد. این بازی ها در اوج سادگی دارای گیم پلی های درگیر کننده و درآمد زا هستند. عناوینی که از پول واقعی برای جایزه استفاده میکنند در حال افزایش هستند تا با استفاده از حس رقابت بین بازیکن ها تعامل آنها را با بازی ها افزایش دهند.
عرضه اولیه سهام Skillz (یک پلتفرم رقابت ورزش های الکترونیک برای بازی های موبایل) نشان دهنده این است که صنعت بازی های موبایل هنوز دارای نوآوری و مدل های درآمدی جدید و مختلفی است. در بخش سخت افزار، تعداد گوشی های مخصوص بازی در حال افزایش است و برند های مطرح پرچم داران خود را با تکنولوژی 5G و صفحه نمایش های 144 هرتز که صفحه نمایش محبوب بازیکن های بازی های رایانهای، روانه بازار کردند. البته همه کاربر ها صاحب آخرین مدل این سخت افزار ها نیستند پس این امر باعث ایجاد شکاف بین کاربر ها خواهد بود. ناشران بازی های موبایل برای برطرف کردن این محدودیت ها از نسخه های مختلف بازی برای سیستم های سخت افزاری مختلف استفاده میکنند و یا به بازیکن ها امکان تنظیم کردن کیفیت بازی ها را متناسب با سخت افزار خود میدهند.
سال 2020 سال پر از چالشی برای همه ما بوده. صنعت بازی های موبایل هم از این معرکه به دور نبوده با تمام مشکلات حریم خصوصی ای که ایجاد شد و تمام تنش های سیاسی که وجود داشت، رشد تکنولوژی و جمعیت بازیکن های بازی های موبایلی مثل همیشه به نوآوری و پیشرفت در این صنعت کمک خواهند کرد.
مطلبی دیگر از این انتشارات
نگاهی به مراسم گیم آواردز ۲۰۱۸ The Game Awards
مطلبی دیگر از این انتشارات
اندر مصائب یک بازیباز قسمت سوم
مطلبی دیگر از این انتشارات
شروع !!!