محمد رضا هستم. برنامه نویس اندروید و یک بازی ساز مستقل !
چجوری یک بازی 2 بعدی بسازیم ؟
این روزها با به وجود اومدن انجین های قویه بازی سازی دیگه میشه گفت هر کسی میتونه شروع کنه به یادگیری برنامه نویسی و یک بازی خوب بسازه ! البته هنوز هم ساخت بازی های 3 بعدی AAA هزینه بالایی داره و خب کاری نیست که یک تیم بازی سازی کوچک بتونه انجام بده. اما ساخت یک بازی دو بعدی خوب اصلا دور از دسترس نیست و همین باعث شده که تیم های بازی سازی مستقل زیادی این روز ها بتونن فعالیت کنن و موفق باشن.
من در این پست سعی می کنم یه راهنمایی کوچیک بهتون بکنم و بگم برای ساخت یه بازی 2 بعدی به چه چیزهایی نیاز دارین و اصلا باید از کجا شروع بکنین !
مسیری که باید طی کنید
1- باید برنامه نویسی بلد باشین
حداقل چیزی که برای ساخت یک بازی دو بعدی نیاز دارین، یک انجین بازی سازی خوب، گرافیک و البته دانش برنامه نویسی هست، پس اگر تا الان برنامه نوسی کار نکردین بهتر همین الان شروع کنین و اون رو یاد بگیرین ( با یک زبان ساده مثل پایتون) . در صورتی که برنامه نویسی رو در حد پایه یاد گرفتین نوبت میرسه به انتخاب یک انجین مناسب برای ساخت اولین بازی !
2- یک انجین بازی سازی مناسب انتخاب کنین
وقتی کار به انتخاب انجین میرسه شما با کلی انتخاب روبرو میشین و با یه سرچ ساده کلی اسم می پیدا می کنین :
- Game Maker
- Godot Engine
- Unity
- Unreal Engine
- ...
از اونجایی که قرار هست یه بازی دو بعدی بسازیم. پس انتخاب هامون رو محدود می کنیم به انجین هایی که توی این کار بهتر هستن که البته باز هم با کلی انجین روبرو میشیم. بذارید سه تا رو انتخاب کنیم و با هم بررسیشون کنیم.
گیم میکر (Game Maker)
گیم میکر استودیو (Game Maker Studio) یک انجین بازی سازی کراس پلتفرم ( برای مک، ویندوز و پلتفرم های لینوکسی) هست که توسط YOYO Games درست شده. در وبسایت رسمی YOYO Games این انجین اینطوری تعریف شده :
گیم میکر هر چیزی که نیاز دارین تا ایده هاتون رو به بازی تبدیل بکنین داره. دانش خاصی هم واسه شروع کار باهاش لازم ندارین و بهتون قدرت کارآییی بالایی میده. GameMaker Studio 2 یک محیط فوق العاده برای ساخت بازی 2 بعدی هست !
که خب واقعا مبالغه ای هم در کار نیست و کار کردن با این انجین راحت هست. مخصوصا برای کسایی که چندان داشن خاصی از برنامه نویسی ندارن.
نکات مثبت :
- برای اونهایی که به تازگی برنامه نویسی رو شروع کردن کار باهاش راحت هست.
- محیط برنامه خیلی کاربر پسند هست.
- لازم نیست چندان فیزیک و ریاضی بلد باشین ( برای کار با بردارها و ... )
نکات منفی :
- قیمت پایه ی این انجین از 39 دلار در سال شروع میشه (برای هر نفر)
- برای بازی های که فیزیک پیچیده ای دارن چندان مناسب نیست.
- برای کار کردن باید با زبان اختصاصی خود این انجین برنامه نویسی کنین (GML) که عملا به این معنی هست که که یک زبان اضافه دارید یاد میگیرین که فقط تو همین انجین کاربرد داره.( هر چند کار کردن باهاش راحته)
بازیهای معروفی که با این انجین ساخته شده:
- HOTLINE MIAMI
- THE RED STRING CLUB
- ALONE WITH YOU
گادو انجین (Godot Engine)
گادو (/ˈɡɒdoʊ/ GOD-oh) یک انجین بازی سازی 2بعدی و 3بعدی کراس پلتفرم هست ( ویندوز، مک و پلتفرم های لینوکسی) . این انجین متن باز تحت مجوز MIT منتشر شده به این معنی که شما برای هر گونه استفاده ای از این موتور لازم نیست هزینه ای پرداخت کنید و سورس پروژتون کاملا به خودتون تعلق داره.
از زبان وبسایت گادو، این انجین اینجوری تعریف شده:
گادو بسیاری از ابزار های معمول بازی سازی رو داره و شما به راحتی می تونین رو بازیتون تمرکز کنین بدون اینکه نیازی باشه چیزی رو خودتون از اول بسازین.
گادو کاملا رایگان و متن باز تحت مجوز MIT هست. هیچ گونه قانون اضافه ای هم نداره و شما بازیی که می سازید تا خط آخر کدتون برای خودتون هست و لازم نیست مبلغی رو به کسی پرداخت کنین.
نکات مثبت:
- این انجین علاوه بر اینکه زبان مخصوص به خودش رو داره و کار باهاش هم خیلی ساده هست ( سینتکس شبه پایتون داره )، امکان این رو هم داره که بتونین با زبان های C++ و C# هم بنویسید.
- کاملا رایگان و متن باز هست.
- خیلی خوب و فعال درحال توسعه هست.
نکات منفی:
- نسبتا جدید هست و هنوز آموزش های خیلی زیادی نمیتونید پیدا کنید.
بازیهای معروفی که با این انجین ساخته شده:
یونیتی (Unity2d)
یونیتی توسط Unity Technologies توسعه داده شده. برای اولین در سال 2005 به عنوان یک انجین اختصاصی برای سیستم عامل OSX ( سیستم عامل Apple ) معرفی شد.اما در حال حاضر قابل استفاده برروی مک، ویندوز و پلتفرم های لینوکسی هست. با این انجین میشه برای 27 پلتفرم بازی ساخت. تعریف این موتور بازی سازی از وبسایت یونیتی :
برای ساخت نیمی از بازی های جهان از یونیتی استفاده شده. ابزار های انعطاف پذیر ما موقعیت های فوق العاده ای رو برای بازی سازها فراهم آورده.
نکات مثبت:
- با زبان های قدرتمند C# و Js میتونین باهاش برنامه نویسی کنین.
- کامیونیتی و انجمن های زیادی داره و تقریبا میشه گفت به هر مشکلی در ابتدای کار برخورد کنین میتونین جوابش رو به راحتی گوگل کنین.
- آموزش های زیاد
- امکان استفاده از نسخه ی رایگان انجین برای انتشار بازی
- امکانات فراوان و پایدار انجین
نکات منفی:
- برای تازه کار ها و یا افرادی که توی برنامه نویسی حرفه ای نیستن ممکن هست در ابتدا کار باهاش سخت باشه.
بازیهای معروفی که با این انجین ساخته شده:
- Ori and the Blind Forest
- Hollow Knight
- Inside
- Cuphead
3- گرافیک و صدا
بازی شما اگر گرافیک و موسیقی خوبی داشته باشه شانس خیلی بالایی برای موفق شدن داره. اینجاست که داشتن افراد خلاق و هنرمند توی تیمتون خیلی میتونه نقش تایین کننده ای داشته باشه. اگر امکان کار کردن با افراردی با این توانایی ها رو ندارید نگران نباشین. میتونین از گرافیک های ساده برای بازیتون استفاده کنین و برای موسیقی بازی میتونین از sound track های مجانی استفاده کنین. به هر حال قرار نیست بازی اولی که میسازین بهترین بازی دنیا بشه!
این یه راهنمایی خیلی خیلی خلاصه بود برای اینکه بدونین برای ساخت یه بازی دو بعدی قراره با چه چیز هایی روبرو بشین. آموزش ها و کتاب های خوبی برای بازی ساز های مستقل وجود داره که می تونین گوگل کنین. برای مثال کتاب The Indie Game Developer Handbook که یه راهنمای جامع هست برای بازی سازهای مستقلی که تاره کارشون رو شروع کردن.
مطلبی دیگر از این انتشارات
تجربه ی راهکارهای چابک در یک تیم بازی سازی - تخمین
مطلبی دیگر از این انتشارات
استفاده از معماری در داستانگویی محیطی
مطلبی دیگر از این انتشارات
وقتی از بازی ویدیویی حرف می زنیم، از چه می گوییم؟