چرا بازی‌ساز بشم؟

اگر اهل بازی باشید یا حداقل علاقه مند به آن باشید احتمالا تا به‌حال به این فکر کرده‌اید که آیا میتوانید خودتان هم بازی بسازید؟ در سال ۲۰۲۰ بازی های ویدیویی ۳ میلیارد مخاطب داشته اند و پیش‌بینی میشود درآمد این صنعت تا سال ۲۰۲۳ به ارزش ۲۰۴ میلیارد دلار برسد. توی این مقاله راجب به این صحبت خواهیم کرد که چرا بازی‌سازی ارزش وقت گذاشتن و یادگیری را دارد و آیا میشه با بازی‌سازی مثل شغل های دیگه کسب درآمد کرد یا خیر.

امروزه شاید دیگر مردم به بازی‌کردن به چشم وقت تلف کردن و صرفا سرگرمی نگاه نمیکنند و یا حداقل کمتر چراکه صنعت گیم در طول چند دهه اخیر با پشت سرگذاشتن صنعت سینما و موسیقی به پرسود ترین صنعت سرگرمی حال‌حاضر تبدیل شده است. و همچنین ساخت بازی نیز مثل گذشته کار فوق‌العاده سخت و پیچیده‌ای که فقط مهندسین کامپیوتر و نردها (nerd) از عهده ساخت آنها بر بیایند نیست. با پیشرفت تکنولوژی های بازی‌سازی طی دهه گذشته و پا به عرصه گذاشتن موتور های بازی سازی مناسب عموم این فرایند نسبت به سال‌های ابتدایی شکل گیری این صنعت بیش از هر زمان دیگری آسان شده.

تصویری از گیم انجین یونیتی که با زبان برنامه نویسی سی‌شارپ میتوانید با آن بازی بسازید
تصویری از گیم انجین یونیتی که با زبان برنامه نویسی سی‌شارپ میتوانید با آن بازی بسازید

قبل از اینکه بخوایم درباره چرایی اینکار صحبت کنیم، اجازه بدید تا بطور خلاصه فرآیند ساخت بازی را توضیح دهم. پایه های بازی‌سازی به‌طور کلی شامل طراحی و دیزاین، برنامه نویسی، طراحی هنری، موسیقی بازی و عرضه و انتشار آن هست. ساخت بازی به‌طور کلی فرآیندی تیمی هست، اما کم نیستند بازی های بسیار موفقی که توسط فقط یک نفر ساخته شده‌اند. بازی‌سازی را میشه به دوتا جریان اصلی تقسیم کرد، بازی‌سازی مستقل و بازی‌سازی شرکت های تریپل ای (AAA). در تیم های مستقل که معمولا اعضای کمی دارند (بین ۲ تا ۱۰ نفر)، اغلب هر عضو از تیم چند وظیفه مختلف را بر عهده دارد.

در ادامه به دلایلی اشاره خواهیم کرد که چرا بازی‌سازی ارزش یادگیری و وقت گذاشتن دارد:

بازی بسازید و برنامه‌نویسی یادبگیرید!

اگر تا به حال تجربه برنامه نویسی را نداشته‌اید، ساخت بازی یکی از جذاب ترین و بهترین راه‎ها برای یادگیری برنامه نویسی است. شما میتونید با زبان های برنامه نویسی مختلفی از جمله پایتون، سی ‌شارپ، جاوا، سی پلاس پلاس و... بازی بسازید. ساخت بازی نه‌تنها مشوق قوی برای شما است تا اصول پایه‌ای برنامه نویسی را یادبگیرید بلکه میتونه تمرین قوی برای به چالش کشیدن شما در این مهارت باشه، چراکه توسعه و برنامه‌نویسی یک بازی نسبت به برنامه‌نویسی اپلیکیشن ها میتونه بسیار گسترده تر باشه و همچنین از آنجا که بازی‌ها نیازمند پرفرومنس بالایی (Performance) برای اجرا هستند، لازم هست که با مباحث بنیادی‌تری همچون ارتباط کد با سخت افزار آشنایی داشته باشید که دانش شما را در زمینه علوم کامپیوتر نیز بالا میبره. با وجود موتور های بازی سازی‌ای مثل یونیتی (Unity برنامه‌نویسی با زبان سی شارپ) و یا آنریل انجین (Unreal Engine با زبان سی پلاس پلاس) نیازی نیست که هر دفعه برای ساخت هر بازی از ابتدا همه چیز را بنویسید و شما میتونید با تمرکز بر بخش های عملکری‌تر بازی مثل مکانیک های بازی دانش خودتون را در این زمینه ها بالا ببرید.

در شرکت‌های بازی‌سازی استخدام شوید

پس از اینکه شروع به یادگیری بازی‌سازی کنید و مهارت و دانش‌تان را در آن در طول زمان افزایش دادید میتونید در شرکت های بازی‌سازی مختلف کار کنید. در استودیو های بازی‌سازی معمولا هر عضو از تیم مسئولیت هایی را در زمینه خاصی مثلا برنامه نویسی یا طراحی مراحل بازی بر عهده داره، اگر شما در یکی از این زمینه ها مهارت لازم را کسب کنید که معمولا بطور متوسط بین ۳ تا ۶ ماه زمان خواهد برد میتونید برای کار در استودیو های بازی سازی اقدام کنید که معمولا درآمد نسبتا بالایی هم دارد. در ابتدای کار از آنجایی که شما تجربه کاری زیادی ندارید بهتر است که اول به عنوان کارآموز در یکی از این شرکت‌ها کار کنید و با کسب تجربه وارد بازار کار شوید. درحال حاضر بازی‌سازی جزو شغل هایی است که تقاضا برای آن زیاد است و اگر در حیطه خودتان دانش و تجربه کافی را داشته باشید به راحتی میتوانید به استودیو های بازی سازی محبوبتان درخواست کار دهید و درصورت تایید شدن در آنجا مشغول به کار بشوید. نکته بسیار مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که سعی کنید در یکی از زمینه‌های بازی سازی مثلا طراحی هنری، کدنویسی و یا جلوه های صوتی، تمرکز کنید و سعی نکنید که همه آنها را یادبگیرید زیرا در این صورت زمان زیادی را صرف یادگیری مهارت های متعددی کرده‌اید که در هیچکدام از آنها در سطح عالی‌ای قرار ندارید.

کسب درآمد با ساخت بازی مستقل

بازی Super Meat Boy، از موفق ترین بازی های مستقل
بازی Super Meat Boy، از موفق ترین بازی های مستقل


اگر از آن دسته افرادی هستید که همیشه آرزو ساخت بازی خودتان را داشته‌اید، میتونید خودتان به تنهایی یا با همکاری یک یا چند نفر دیگر بازی بسازید و از فروش آن کسب درآمد کنید. ساخت بازی بصورت مستقل و یک نفره میتواند بسیار سخت و نفسگیر باشد و مسلماً زمان نسبتا زیادی که معمولا بین ۶ ماه تا ۲ سال است را از شما خواهد گرفت. معمولا بازی های مستقل نسبت به بازی های تریپل ای ساده بوده و هزینه و پیچیدگی ساخت آنها نیز به مراتب کمتر است. بازی های مستقل معمولا با تاکید بر یک یا دو ویژگی منحصر به‌فرد مانند مکانیک های نوآورانه گیم‌پلی یا طراحی هنری نسبتا ساده اما چشم‌نواز و یا استفاده از ایده های نوآورانه به شکلی سرگرم کننده موفق میشوند. اگر احساس میکنید که میتونید یک بازی را از ابتدا تا انتها بسازید و به آن علاقه دارید، بی شک تجربه‌ای مفید خواهید داشت حتی اگر بازی شما با موفقیت مالی زیادی نیز همراه نباشد، شما در این مسیر تجربه های زیادی کسب خواهید کرد. از جمله نمونه های موفق بازی‌های مستقل میتوان به بازی Minecraft که درآغاز توسط یک نفر، مارکوس پرسون ساخته شد و بعدا این بازی را در سال 2014 به شرکت مایکروسافت با قیمت باورنکردنی ۲.۵ میلیارد دلار فروخت و یا بازی Super Meat Boy که از معروف ترین بازی های مستقل است و توسط دونفر ساخته شده است و آن نیز حدود ۳۰ میلیون دلار فروش داشته است.

ساخت بازی، یک تجربه هنری!

بحث های زیادی درباره این موضوع که آیا بازی یک اثر هنری به حساب می‌آید یا خیر است اما از نظر شخصی من، اگر محصولی از نظر مخاطبان خود دارای زیبایی و وجه هنری باشد آن محصول برای همان مخاطبان یک اثر هنری به حساب می‌آید. بازی های زیادی هستند که میتوان آنها را واقعا یک اثر هنری دانست، همچون Monument Valley یا Journey که هم از لحاظ طراحی هنری و موسیقی واقعا میتوان آنها را شاهکار های هنری دانست. بازی ها معمولا نسبت به دیگر سرگرمی ها مخاطبان را بیشتر در جهان خود غرق میکنند از این رو شما نه‌تنها با ساخت بازی میتوانید امرار معاش کنید و به عنوان شغل آن را سال ها انجام دهید، بلکه میتوانید در تحت تاثیر قرار گرفتن تعداد زیادی از مخاطبان نقش داشته باشید و افتخار کنید که بخشی از آن هستید. خیلی از بازی‌ساز ها به شوق کار بر روی بازی مورد علاقه‌شان در استودیو‎ های بازی‌سازی معروف با بازی های که با آنها خاطره دارند و یا خود طرفدار آنها هستند تصمیم به کار درآنها میگیرند. این حس حتی میتواند برای بازی های مستقل پررنگ‌تر نیز باشد، از آنجاکه شما عضو بزرگی از تیم ساخت بازی هستید حس مالکیت بیشتری بر روی بازی‌ای که میسازید دارید و بازخورد های مخاطبان تاثیر بیشتری بر شما دارد.

در نهایت، خود شما باید مثبت ها و منفی های این کار را در کنار هم بگذارید و بر اساس شرایط و علایق خودتان تصمیم بگیرید که آیا بازی‌سازی شما را راضی خواهد کرد یا خیر. با این‌حال در این مقاله بیشتر به جنبه مثبت بازی‌سازی اشاره شد کما اینکه این پیشه نیز مثل بقیه نیاز به تلاش و پشتکار زیاد به همراه استواری نیاز دارد چراکه شکست ها و زمان های سخت زیادی را پیش روی خواهید داشت و فقط درصورتی ممکن است در این شرایط سخت نیز ادامه بدهید که از ته قلب به اینکار علاقه داشته باشید.