جهنم و مکافات!

همه ما از بچگی با جهنم و بهشت آشنایی داشتیم. اینکه میگفتن کارای خوب کنی میری بهشت و کارای بد کنی خدا میبرتت جهنم. یه تعریفایی از هر دو هم برامون کردن که مثلا جهنم قراره تو آتیش بسوزونن آدمارو، اگر تشنه‌ت بشه بهت خون کثیف میدن! و امثالهم.

و جالب اینکه فکر میکردم هیشکی واقعا نمیدونه جهنم چه شکلیه، همه برای اینکه مردم از گناه کردن بترسن اون رو بد و ترسناک جلوه میدن و یه چیزایی از تصورات خودشون ساختن! اما بعد که سرچ کردم با حقایقِ میخکوب کننده ای مواجه شدم!

تازه یه بار هم شنیده بودم خدا بعد از اینکه تو جهنم عذابمون رو کشیدیم همه مون رو میبره بهشت! یا فکر میکردم اگر اون لحظه از خدا طلب بخشش کنم خدا انقدر رئوف و مهربونه که میبخشتم و نمیفرستم بهشت! اما خب همه چیز به این آسونی‌هاام نیست:)

در محیط جهنم، همه شرایط در جهت سختی و عذاب تنظیم شده است.

۱_غذا

(إن شجره الزقوم ٭ طعام الأثیم ٭ کالمهل یغلی فی‌ البطون ٭ کغلی الحمیم)  دخان/ 45- 42

بی‌شک درخت زقوم غذای هر گناهکار است. مانند آتش‌ جوشان در شکم‌ها می‌جوشد، چون جوشیدن آب جوش.

آری خدای رحمان در برابر آزار پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله) توسط مشرکان می‌فرماید:
(و ذرنی و المکذبین اولی النعمه و مهلهم قلیلا ٭ إن لدینا انکالاً و جحیما ٭ و طعاما ذا غصه و عذابا الیما)مزمل/ 13-11
و کار این کافران مغرورِ به نعمت و مال را به من واگذار و اندک زمانی به آنان مهلت و فرصت ده. که البته در نزد ما، غل و زنجیر و آتش دوزخ مهیا است. و طعامی که از فرط غصه و اندوه، گلوگیر آن‌ها می‌شود و [نیز] عذابی دردناک.

(إن الذین کفروا بایاتنا سوف نصلیهم نارا کلما نضجت جلودهم بدلناهم جلودا غیرها لیذوقوا العذاب إن الله کان عزیزاً حکیما) نسا/ 56
آنان که به آیات ما کافر شوند، زود باشد که با آتش جهنم مواجهشان کنیم. هرچه پوست تن آن‌ها پخته شود، پوست دیگری جایگزین آن کنیم، تا سختی عذاب را بچشند. همانا خداوند مقتدر و حکیم است.


۲_آشامیدنی

(... إنا اعتدنا للظالمین نارا أحاط بهم سرادقها و إن یستغیثوا یغاثوا بماء کالمهل یشوی الوجوه بئس الشراب و ساءت مرتفقا) کهف/ 29
ما برای کافران ستمکار، آتشی مهیا ساخته‌ایم که همچون سراپرده، بر سر آنان احاطه دارد و اگر از تفت گرما و شدت عطش، آب درخواست کنند، آبی غلیظ و جوشان بدان‌ها دهند که چهره‌هایشان را کباب کند. چه بد نوشابه‌ای و چه بد آبشخور و آسایشگاهی.

در آیه‌ای دیگر، آمده است:
(... لهم شراب من حمیم و عذاب ألیم بما کانوا یکفرون) انعام/ 70
آری آنان که دین خود را لهو و لعب گرفته‌اند ... برای آنان نوشابه داغ و جوشان با عذاب دردناک مهیاست.


۳_سایه ای از دود

(و أصحاب الشمال ما أصحاب الشمال ٭ فی سموم و حمیم ٭ و ظل من یحموم ٭ لا بارد و لاکریم ٭ إنهم کانوا قبل ذلک مترفین ٭ و کانوا یصرون علی الحنث العظیم) واقعه/ 46- 41
و یاران چپ؛ کدام‌اند یاران چپ؟ در [میان] باد گرم و آب داغ. و سایه‌ای از دود تار. نَه خنک و نَه خوش. اینان بودند که پیش از این نازپروردگان بودند و بر گناه بزرگ پافشاری می‌کردند.

۴_تنگی مکان

از مشکلات جهنم تنگی جا و انبوهی جهنمیان است.
(و إذا القوا منها مکانا ضیقا مقرنین دعوا هنالک ثبورا) فرقان/ 13
و چون بدان‌جا در مکانی تنگ چسبیده به یکدیگر افکنده شوند، فریاد برآورند و مرگ خود را خواهان شوند.


۵_محدودیت

جهنمیان در جایگاه خود محصور و محدودند و اجازه تغییر مکان ندارند:
(کلما أرادوا أن یخرجوا منها أعیدوا فیها و قیل لهم ذوقوا عذاب النار الذی کنتم به تکذبون) سجده/20، ر. ک: حج/ 22
هرگاه که درصدد برآیند که از آتش ذوزخ دور شوند، دوباره آنان را به جایگاه اول باز می‌گردانند و به آن‌ها گفته می‌شود: «عذاب آتشی را که تکذیب می‌کردید، اینک بچشید.»

۶_چهره نازیبا

(تلفح وجوههم النار و هم فیها کالحون) مؤمنون/ 104
آتش دوزخ صورت‌هایشان را می‌سوزاند و در جهنم زشت‌رو خواهند بود.


۷_لباس

(و تری المجرمین یومئذ مقرنین فی الأصفاد٭ سرابیلهم من قطران و تغشی وجوههم النار) ابراهیم/50- 49
در روز قیامت تبهکاران را خواهی دید که در زنجیرها با هم دربند شده‌‌اند. جامه‌هایشان از قیر و زفت1 است و آتش، چهره آن‌ها را پنهان ساخته است.

در آیه‌ای دیگر آمده است:
(فالذین کفروا قطعت لهم ثیاب من نار) حج/ 19
کافران را لباسی از آتش بر اندامشان بریده و دوخته شود.


از جمله عذاب های روحی و روانی که مختصرا بهش میپردازم هم:

۱_ذلت و تحقیر

۲_برخورد منفی و شدید فرشتگان؛ به شکلی که جهنم ها بهشون میگن شما از پروردگارتون بخواید که عذاب ما رو آسون تر کنه. اما فرشتگان میگن مگر پیامبران شما با دلایل روشن نزد شما نیامدند؟ پس اینک هرچه می‌خواهید، دعا کنید و فریاد بزنید که دعای کافران جز در بیراهه نخواهد بود

۳_تخفیف نداشتن عذاب

۴_درگیری جهنمیان با یکدیگر

۵_درگیری با شیاطین؛ شیطان می‌گوید: «خدا به شما وعده داد؛ وعده‌ای که راست و بر حق بود و من هم به شما وعده‌‌هایی دادم و با شما خلف وعده کردم. من بر شما مسلط نبودم که شما را اجبار کنم. من فقط شما را فراخواندم و شما خود دعوت مرا اجابت کردید. اینک مرا ملامت نکنید، بلکه خودتان را ملامت کنید که فریب مرا خوردید. امروز من نمی‌توانم به داد شما برسم و شما هم نمی‌توانید به داد من برسید. پیش از آنکه شما شرک بورزید و مرا اطاعت کنید، من به آیین شرک کافر بودم. بی‌شک عذاب دردناک دوزخ برای ستمکاران آماده خواهد بود.»

۶_حجاب پروردگار؛ وای به حال کافران تکذیب‌کننده! در آن روز آنان که روز جزا را تکذیب می‌کنند، در صورتی که جز متجاوزان زورگو کسی قیامت را تکذیب نمی‌کند که چون آیات ما بر آن‌ها تلاوت شود، می‌گویند: «این سخنان افسانه‌های پیشینیان است.» چنین نیست، بلکه از حاصل کردارشان زنگاری بر دل‌هایشان بسته است. چنین نیست؛ اینان در آن روز از پروردگارشان محجوب و محروم‌اند.

چطور خدا که این قدر بخشنده هست اونجا رو از بنده اش برمیگردونه و به دادش نمیرسه؟ چون خدا وقتی تو این دنیا بودی بهت گفتنی ها رو گفت، گفت غیبت نکن، نماز بخون، مال حروم نخور، با نامحرم رفتارت چطور باشه، پوشش‌ت چطور باشه...چقدر به ما فرصت داد؟ پس خدا با ما این کار رو نکرده خودمون با خودمون کردیم.

ولی خدا تا لحظه آخر راه بازگشت رو برای بنده ش باز نگه میداره. هر زمانی که توبه کنه و بخواد دیگه اعمال خوب انجام بده خدا ازش استقبال میکنه. خب این به این معنیه که حالا حالاها هرکار دلم خواست بکنم دیگه خسته شدم توبه میکنم و خدا هم که میبخشه دیگع؟

نخیر...شما از کجا میدونی کی میخوای بمیری؟ اومدیم و قبل از توبه کردن و بنده صالح شدنت مردی، اون موقع میخوای چیکار کنی؟ در ضمن ما سزای تک تک اعمالمون رو میبینیم، به قول روان نویس حتی اندازه پوست خرما هم یه کار خوب یا بد کرده باشی جواب اون بهت داده میشه.

فمن یعمل مثقال ذرّة خیراً یره و من یعمل مثقال ذرّة شرّاً یره)

ترجمه: هرکس ذره ای کار خیر یا شر انجام دهد، آن را خواهد دید.

پس اگر خدا میگه هروقت برگردی من میپذیرمت، به این معنیه که فکر نکن اگر در گناه غرق شدی و خیلی کارای بد کردی و حالا پشیمونی دیگه فایده نداره، دیگه خدا دوستت نداره، دیگه نمیتونی آدم خوبی بشی؛ نه آغوش خدا همیشه به روت باز هست:) و میتونی همونقدر که کار بد کردی کار خوب کنی تا کارای خوبت نجاتت بدن:)




نکته آخر اینکه جهنم درجات مختلفی داره برای افراد. مثلا اینجوری نیست همه رو ببرن یه جا و یه اندازه عذاب بدن. مثلا عذاب یزید با عذاب یه آدم کمتر گناه کرده فرق میکنه. بعد حساب رسی به اعمالمون درهای جهنم باز میشن و خزانه‌دارها جهنمیان رو راهنمایی میکنن به جایگاه خودشون.

در ضمن، تا آخر عمر هم قراره همونجا بمونن جهنمیان. یعنی این ادعا که بعد از کشیدن عذاب ها میرن بهشت هم رد هست.


منبع