چرا باید مردان از زنان خواستگاری کنن؟! 🤨

سلام:)

چند وقتیه که کتاب نظام حقوق زن در اسلام رو از شهید متفکر استاد مرتضی مطهری مطالعه میکنم و نمیتونید تصور کنید که چقدر دیدگاه هام رو نسبت به زن تغییر داده و البته شک و شبهه هایی که قبلا داشتم رو تا حد زیادی اصلاح کرده.

کتاب نظام حقوق زن در اسلام حقوق زنان در جنبه های مختلف اجتماعی اقتصادی خانوادگی و... رو به صورت کامل بررسی کرده و دیدگاه های مختلفی که وجود داره و البته تاحدودی عاقبت انواع مختلف دیدگاه هارو به نمایش گذاشته.


وقتی این کتاب رو مطالعه کردم با خودم فکر کردم که چرا باید توی کشور ما فقط معدود افرادی مانند شهید مطهری وجود داشته باشه تا بتونه به این خوبی و زیبایی مسائل مختلف دین اسلام رو شرح بده و گره های ذهنی جوانان رو باز کنه.

از سال 54 یعنی دوران قبل از انقلاب تا به الان پرچمدار تمامی این کتاب های برتر افرادی مانند شهید مطهری شهید بهشتی و.. بودن.

به نظرم اگه کتاب های جدیدی تالیف بشه یا افرادی که دارای سواد کافی در این زمینه هستن یخورده آستین بالا بزنن و حرکتی جالب از خودشون نشون بدن بد نیست.

بخش ابتدایی کتاب با طرح مسئله حقوق زنان در کشور های غربی و انقلابی که تحت عنوان برابری زن و مرد آغاز شد صحبت کرده.

چیزی که در غرب اتفاق افتاد نه ارزش دادن به زن و بالا بردن حقوق اون بلکه پایین آوردن ارزش و البته نابرابری شدیدی هست که به اسم برابری حقوق زن و مرد اتفاق افتاد.

چیزی که در غرب اتفاق افتاد مسئله یکسان پنداری برابری با تشابه بود درواقع در غرب زن بودن یک زن فراموش شد و تمامی ویژگی های او با مردا یکی دونسته شد.

یعنی چی؟

خب مسلما کلمه برابری با تشابه یکی نیست اما در غرب و البته در ذهن برخی افرادی که امروزه خودشون رو طرفدار حقوق زنان معرفی میکنن زن بودن یه زن اصلا مطرح نیست.

شما در جایگاه انسان هیچ تفاوتی باهم ندارید همونطوری ک خداوند هم در قرآن گفته ما شما رو از زن و مرد آفریدیم و البته بهترین شما باتقواترین شماست بنابراین مهم نیست که جنسیت شما چی باشه برای بهترین بودن باید تلاش کنید با تقواترین باشید و از لحاظ انسان بودن در یک سطحید و کسی از کسی برتر نیست اما آیا این به معنای یکسان بودن ویژگی های زن و مرده؟

این یعنی چون آقایون با کامیونشون میتونن کار کنن و جاهای مختلف سفر کنن خب خانوما هم برای برابری حقوق خودشون باید چنین کاری انجام بدن؟(در صورتی که تمایلی به این کار نداشته باشن)

یا اینکه چون خانما روحیه لطیفی دارن و عشق و محبتی که نثار فرزندانشون میکنن جنس متفاوتی نسبت به این عشق در مردان داره پس حالا باید برای برابری حقوقشون بچه داری ومحبت به فرزندان رو کنار بزارن و از این به بعد مردا بچه داری کنن؟

این مسائل که تماما به ضرر زنا تموم میشه.

اصلا من این حقوقی که امروزه برام مطرح میشه رو نمیخوام.

من نمیخوام 24 ساعت شبانه روز داخل یه کارخونه در کنار مردا کار کنم درحالی که وضعیت جسمانی من کاملا با اونا متفاوته من نمیخوام خرج زندگی و بچه هام کاملا برعهده خودم باشه نمیخوام وقتی با همسرم بیرون میرم برای نشون دادن حقوق خودم تمامی پول خرج و خوراکم رو من بپردازم.

دوست ندارم کارهای مردانه ای انجام بدم که از توان من خارجه.


با اومدن نظام سرمایه داری کارخونه ها و شرکت های مختلف نیازمند نیروی کاری بودن که با حقوق کمتری براشون کار بکنه خب پس چه بهتر که خانما رو از دل خونه بکشونن به سمت کارخونه ها و به همون اندازه ای که مردا کار میکنن در همون مقیاس برای نظام سرمایه داری با حقوق کمتر کار کنن؟!

نقشه خوبی به نظر میرسه مگه نه؟

یسری افراد دیگه هم که خودشون رو طرفدار حقوق زنان معرفی میکنن از بالا داد میزنن که زنا باید با مردا برابر باشن و این درحالیه که روی میز گرون قیمتشون لم دادن و با حقوق های آنچنانی برای آزادی زنا میجنگن درحالی که در قشر پایینتر و ضعیف تر جامعه این زنا هستن که قربانی چنین دیدگاهی خواهند شد و باید مسئولیت های مردانه ای رو به دوش بکشن که اصلا در نظام خلقت و طبیعت براشون در نظر گرفته نشده و از پسش هم برنمیان.


با اومدن اسلام وضع زنا خیلی خیلی بهتر شد حداقل کسایی که اسلام ستیزن یا به هربهانه ای به مخالفت با مسائل اسلام برمیخیزن روی این قضیه اتفاق نظر دارن که با اومدن دین اسلام تاحد زیادی در جامعه جاهل عرب که دخترا رو دفن و زنده به گور میکردن ارزش زن به قدری بالا رفت که برای ازدواج با مردی مسئله مهریه و نفقه مطرح شد.


پیشرفت غرب در زمینه های مختلف اقتصادی و یا ساخت و ساز و.. بر کسی پوشیده نیست چنین مسائلی به علت قدرت مدیریتی و البته نظم و انسجامی که در کار غربی ها وجود داره اتفاق میفته و قابل الگو برداری هست اما آیا تقلید کورکورانه از غرب در هر زمینه ای باید اتفاق بیفته؟!

مسلما خیر

چرا باید خودمون رو در منجلابی بندازیم که الان جامعه اروپایی بهش درگیر شده و داد روشن فکرا و فرزانگان غربی رو هم درآورده؟!

تقریبا از تمامی تحولاتی که در طول قرن نوزدهم تا قرن بیستم اتفاق افتاد چیزی که از همه نمایان تره تغییر وضعیت زنان و البته نظام خانوادگی و اجتماعی در جامعس.

در جامعه غرب تقریبا چیزی به نام خانواده دیگه حتی وجود نداره.

از ده فیلم سینمایی که من تماشا میکنم به ندرت میشه خانواده ای سالم رو پیدا کرد که شامل پدر مادر و فرزندان باشه که در کنار هم زندگی میکنن...

در اغلب موارد یه روز پدره از خواب بیدار میشه و فکر تاسیس یه شعبه دیگه در جایی دیگه رو میکنه چون هیچ مسئولیتی در قبال این شعبه ای که تازه باز کرده نداره چون نه قانونی هست نه تعهدی و نه مسئولیتی حالا دیگه بقیش دست خانمس که بچش رو بزرگ کنه خداحافط ما که رفتیم.



حالا چرا باید مردان از زنان خواستگاری کنن؟!

آیا این به معنای مالک بودن مرد و مملوک بودن زن نیست؟

اصلا مگه زنان کالا هستن که بخوان عرضه بشن و از طرفی تقاضا براشون اتفاق بیفته؟

در جواب سوال اول شهید مطهری مسئله طبیعت زن و مرد رو بیان میکنه.

مردا مظهر نیاز و زنان مظهر ناز هستن این مردا هستن که به صورت غریزی از کشیدن ناز زنان لذت میبرن اما اگه یه خانم دائما دنبال یه مرد بیوفته و نازش رو بکشه و با بی اعتنایی مرد مواجه بشه خب حتی تصورش هم دردناکه.


توی شعرای مختلف زنا شمع هستن و مردا پروانه برای مرد مشکلی نیست که یه زن بهش جواب رد بده خب میتونه از نفر بعدی خواستگاری کنه این براش قابل تحمله هرچند میتونه دردناک باشه اما مسلما به اندازه ای دردناک نیست که یه زن از یه مرد خواستگاری کنه جواب رد بشنوه و حالا بره سراغ یه مرد دیگه.

زنان تمایل دارن خودشون رو زیبا کنن تا مورد توجه محبوب قرار بگیرن لذتی که زنان از عشق ورزیدن میبرن به انداره لذت مردا نیست همونطوری که لذتی که مردا از مورد عشق واقع شدن میبرن به اندازه لذت زنان نیست.

بنابراین شما ممکنه یه آقا پسری رو ببیند که 20 تا خواستگای رفته با جواب رد مواجه شده و باز هم برای شماره 21 امید داره و اقدام میکنه. اما اگه یه خانم از 3 مرد تقاضای ازدواج کرده باشه و جواب رد شنیده باشه خب به عنوان یه خانم نمیتونم حتی حالش رو تصور کنم چه برسه به اینکه بخوام خودم رو به جای اون بزارم.


بنابراین سنت خواستگاری و طلب مردا از زنا برای وصال نه مملوک بودن زن و نه کالا انگاری اونه

درواقع ارزش نهادن و اهمیت و توجه زیاد دین اسلام به زنان رو نشون میده.

این موجود به اندازه ای ارزشمند هست که مردان باید برای به دست آوردنش بجنگن این فقط درمورد انسان ها صدق نمیکنه در نظام طبیعت و خلقت این موجودات نر هستن که به دنیال ماده ها راه میفتن و باید حفاظت از اونارو هم بر عهده بگیرن.



اما درباره تقاضای مرد از زن آیا این به معنای کالا بودن زنه؟

خب ایا وقتی یه دانشجویی به دنبال علمه این به معنای کالا بودن علمه؟

یا انسانی که به دنبال آرامش و معنویت بیشتری در زندگی خودش هست یعنی معنویت و احساس آرامش یه کالای بی ارزشه که داره تقاضا میشه؟

مسلما خیر مردی هم که از زنی تقاضای ازدواج و یا وصال میکنه در واقع برای هدفی والا و برتر و البته دوطرفه چنین درخواستی رو خواهد کرد ضمن اینکه ارزش و جایگاه زن تنزل پیدا نمیکنه و این مرد هست که بایدبرای رسیدن به زن بجنگه.


بیشترین و اصلی ترین دلیلی که شهید مطهری در این باره ارائه داده بود درباره روحیه زنان بود اینکه روحیه زن و مرد متفاوته و با توجه به طبیعشتون باید مردا از زنان خواستگاری کنن و نه بالعکسش.

وقتی با خودم فکر کردم دیدم که دقیقا همینطوره من به عنوان یک دختر خانم تا حدی ظرفیت خواستگاری از مردا رو دارم یعنی دیگه فوقش از دو نفر تقاضای ازدواج کنم راستش اگه برای بار سوم از کسی تقاضا و درخواست کنم و اون جواب رد بده به طور کلی قید ازدواج رو میزنم🥺😂


به علاوه من به عنوان یک زن تمایل دارم که تمام عشقم رو نثار یک فرد بکنم فردی که بهم توجه میکنه و او ابتدا برای رسیدن به من پا پیش میزاره و ابراز علاقه میکنه بنابراین ترجیح میدم ازم خواستگاری بشه تا اینکه با روحیه لطیف زنانه ای که دارم در قلبم رو ابتدا به روی هر مردی باز کنم و بعدش با جواب نه شنیدن تمام قلبم فرو بریزه و احساساتم جریحه دار بشه.

اصلا حس طلبیده شدن حس خواسته شدن و البته این حس منحصر به فرد بودن به من احساس خیلی خوبی میده اینکه من اینقدر ارزش دارم که برای رسیدن بهم تلاش بشه و البته به قدری مهم هستم که باید برای رسیدن به من بجنگن و بهای رسیدن به من رو پرداخت کنن:)

حالا اگه عاشق شدیم و به قول امروزیا روی کسی کراش زدیم چیکار کنیم؟ بزاریم از دستمون بره؟:(

خب من فکر میکنم بهترین ایده این باشه که به صورت مستقیم به فردی پیشنهاد ارائه نشه

یعنی شما به عنوان دحتر حانم اگه از کسی خوشتون اومده بهتره به صورت غیر مستقیم از طرف یه واسطه یا به طریقی که فرد متوجه نشه به صورت مستقیم بهش پیشنهاد آشنایی دادید به اطلاع فرد برسونید که بابا من ازت خوشم امده😄

البته قبلش خوب فکر کنید و مطمئن بشید که این کراش مراشا فیک نباشن و تاثیر هورمونای یه دفعه بالا زده نباشن😁


خلاصه کلام اینکه خوشحال باشید که مسلمانید و از طرفی زن به نظر من زنای مسلمون به نسبت مردای مسلمون خیلی پوئن های مثبت بیشتری دارن:)


مراقب خودتون باشید.