در کار کلام
دوره بازترجمه اصول فلسفه حق: بندهای 23 و 24
صدا: سپیده کاظمی (ایلشاد)
بند 23
تنها در این آزادی است که اراده، بهطور کامل، با خود است، چرا که آن [اراده] به غیر از خود، معطوف به هیچ چیز دیگری نیست، و بنابراین هر رابطهای که حاکی از وابستگی به چیزِ دیگری غیر از خود باشد، منحل شده است. – آن اراده، صادق و حقیقی است، و یا به عبارت دیگر، مصداق و حقیقتِ [اراده] است، چرا که تعیّن [و تقدیرِ] اراده در این است که در موجودیتِ خود – یعنی، بهمنزله چیزی که در تقابل با خودِ اراده قرار دارد – همان چیزی باشد که بنا به مفهوم، آن است؛ یعنی، مفهومِ محض خود را بهمنزله غایت و واقعیتِ خود شهود میکند.
بند 24
این [اراده] عمومی است، چرا که هر محدودیت و تفرّدِ مشخّصی درون آن حفظ و رفع شده است. چرا که اینها [یعنی، محدودیتها و تفردِ مشخص] صرفاً ریشه در غیریتِ میانِ مفهوم و مقصود [gegenstand] یا محتوای آن دارند، یا به عبارت دیگر، در غیریتِ میانِ وجود لنفسه و ذهنیِ اراده و وجود فینفسهِ آن، و یا میان تفرّدِ طارِد و مصمّمِ اراده و عمومیتِ آن.
یادداشت هگل:
در منطق، تعیّناتِ گوناگونِ «عمومیت» ارائه شدهاند[1](به دایرهالمعارف علوم فلسفی، بندهای 118 تا 126 بنگرید). اولین برداشتی که قوه خیال از اصطلاحِ «عمومیت» دارد، عمومیتی انتزاعی و خارجی است؛ اما آن عمومیتی که بهنحو فینفسهِ لنفسه وجود دارد (یعنی همین عمومیتی که خود را در اینجا [این کتاب] معیّن ساخته است) نه عمومیتی است که از طریقِ تأمّل به دست میآید (یعنی، اشتراک یا تمامیت) و نه عمومیتِ انتزاعی که خارج از و در تقابل با امر متفرّد میایستد (یعنی، اینهمانیِ انتزاعیِ فهم). عمومیتِ فوقالذکر در درونِ خود انضمامی است و متعاقباً از وجود لنفسه برخوردار است. این عمومیت جوهر، جنسِ درونماندگار و مثالِ درونماندگار خودآگاهی است؛ این مفهومِ ارادهِ آزاد است که در مقام امرِ عمومی، با رفتن به ورای خود و چنگانداختن بر متعلَّق و مقصودش و با ازسرگذراندن تعیناش، در این تعین با خود اینهمان میشود. امر عمومی که از وجودِ فینفسهِ لنفسه برخوردار است، بهطور کلی، چیزی است که معقول نامیده میشود، و آن را تنها میتوان به این شیوهِ نظری درک کرد.
[1] میتوان چنین ترجمه کرد: در منطق، تعینات گوناگونی که عمومیت به خود میگیرد، از پی یکدیگر میآیند.
مطلبی دیگر از این انتشارات
دربارهی معنی زندگی
مطلبی دیگر از این انتشارات
یادداشت شماره (۳)
مطلبی دیگر از این انتشارات
کتاب زیبا صدایم کن: کتابی که زیباست!