راهنمای جامع مطالعه کتاب های الکترونیک

سلام درسته که خوندن کتاب فیزیکی لذت بخش تره اما واقیت اینکه ما بیشتر تایم امون با گجت ها مختلف کار میکنیم و خوندن کتاب الکترونیکی و صوتی میتونه انتخاب بهتری برامون باشه ، توی این متن قراره مفصل راجب ایبوک و اپ های که نیاز دارید صحبت کنیم ،چند نمونه فرمت رایج ایبوک ها فرمت epub ،mobi ، cbr ,cbz اشاره کرد که این دو تا آخری مخصوص کمیک هستن و بهشون اشاره میکنیم.

نحوه باز کردن ایبوک ها

تا الان احتمالا با epub مطالعه داشتید اکثر ایبوک ریدر از این فرمت استفاده می کنند و به خاطر امکانات زیادی و سبک بودنی که نسبت به pdf داره خیلی مورد استفاده قرار می گیره ،فرمت mobi هم اگر در جای دیدید در واقع فرمت مخصوص کیندل آمازون هست که فقط روی ایبوک ریدر های آمازون قابل اجرا هست (بعدا میگم چجوری باید این فایل ها خوند!)

شما می توانید برای باز کردن ایبوک ها از برنامه های ایبوک ریدر استفاده کنید در اینجا چند برنامه که خودم استفاده میکنم بهتون معرفی میکنم اکثر ما از adobe rader استفاده میکنم با اینکه ادوبی همیشه برام جذاب بود اما ادوبی از فرمت کتاب های الکترونیک پشتیبانی نمیکنه پس بهتره به دنبال گزینه های دیگری بگردیم.

calibre

یکی از مورد استفاده ترین برنامه ایبوک ریدر که به صورت رایگان و اوپن سورس منتشر شده است از calibre می توان در همه پلتفرم ها استفاده کرد و حتی نسخه پروتابل هم داره در این برنامه شما هر فرمتی می توانید بخونید از epub ،mobi،pdf و حتی فرمت های کمیک بوک پشتیبانی می کند ریدر جذاب با قابلیت دارک مورد و تنظیم فونت که تجربه جالبی در حین خواندن کتاب می سازد از قابلیت های جالب این برنامه تبدیل فرمت ایبوک هست کافی است شما کتاب خود در برنامه اضافه کنید تا بتوانید به راحتی به هر فرمتی که خواستید آن را تغییر دهید در ابتدا وقتی کتاب را انتخاب و بعد روی بخش convert بروید .

تبدیل فرمت کتاب
تبدیل فرمت کتاب

وقتی وارد بخش convert شدید با دو بخش روبرو میشوید در بخش اول فرمت کتاب انتخاب شده و فقط کافی است شما فرمت نهای را انتخاب کنید اگر نیاز به تغییرات بیشتر از جمله فهرست بندی کتاب یا تغییر فونت دارید می توانید از همینجا انجام دهید.

پیشنهاد میشه تنظیمات را تغییر ندهید!
پیشنهاد میشه تنظیمات را تغییر ندهید!

و بعد از انتخاب فایل شما در بخش بعدی من قصد داشتم فرمت pdf خروجی بگیرم پس فرمت نهای pdf و نیازی به تغییر سایر اطلاعات نداریم.

همچنین یک افزونه رایگان برای کروم هم هست که به راحتی می توانید فایل با پسوند epub داخل مرورگر اتون مطالعه کنید اگر به استفاده از کروم علاقه ندارید میتونید از سایر مرورگر های کرومیوم افرونه های کروم نصب کنید.

دانلود و استفاده از کمیک بوک ها

خوب رسیدم به بخش جذاب این مطلب ، من خودم همیشه با دانلود کمیک مشکل داشتم پس از دانلود کمیک شما با چند فرمت متدوال روبرو میشوید.

فرمت های متدوال کمیک cbr ،cbz هست که البته فرمت های دیگه ای هم هست که زیاد مهم نیستن و اشاره نمی کنم حالا اگه تونستید کمیک یا graphic novel را دانلود کنید یکی از بهترین شیوه ها برای مطالعه گرفتن خروجی عکس ها است کافی است شما با یک برنامه فشرده ساز که پیشنهاد من 7zip است کمیک خود انتخاب کنید.

پس ار انتخاب عکس ها حتما اکسترکت را بزنید
پس ار انتخاب عکس ها حتما اکسترکت را بزنید

کافی هست در این مرحله اکسترکت بزنید و مخل ذخیره سازی عکس ها را مشخص کنید بهتر است یک پوشه برای تمامی کمیک های خود بگذارید تا راحت تر بتوانید آن ها را پیدا کنید.

در این مرحله پس از انجام اکسترکت عکس ها در محل ذخیره سازی قرار میگیرد و شما می توانید به مطالعه کتاب ادامه دهید.

معرفی چند برنامه برای خواندن کمیک

ممکنه شما دوست داشته باشید کمیک در یک برنامه کتابخوان بخوانید تا هم امکانات اپ های کتابخوان را داشته باشید هم دردسر کمتری نسبت به روش بالا داشته باشید در اینجا چند اپ کاربردی که خودم استفاده کردم را معرفی کردم.

CDisplay Ex

اگر در جمع کمیک بازها بروید و راجب اپ های که با آن به مطالعه کمیک می پردازند صحبت کنید احتمالا اسم این برنامه میشنوید این برنامه رایگان و اوپن سورس با امکانات جالبی که دارد تقریبا هر طرفدار کتاب های کمیک را راضی میکند، این برنامه از تمام فرمت ها از جمله cbr,cbz ,pdf , manga پشتیبانی میکند که دیگر کمتر به سراغ برنامه های دیگر بروید شاید تنها نکته منفی که حین مطالعه روبرو شدم نبود امکاناتی مثل بوکمارک کردن یا مشکل اسکرول در بعضی صفحات میشه اشاره کرد برای دانلود این برنامه میتوانید از این لینک و دانلود نسخه اندروید از این لینک استفاده کنید.

من در حال خواندن saga
من در حال خواندن saga


نرم افزارهای دیگری از جمله Sumatra PDF خوبی این برنامه این است که اگر مثل من اهل خواندن کمیک هستید مشکلی در لود کمیک ندارد و به خوبی فایل ها اجرا میکنه

نحوه تبدیل انواع فرمت ها

ممکن است شما دوست داشته باشید کتاب ها به شکل pdf داشته باشید تا بتوانید با راحتی بیشتری در گجت خود از آن استفاده کنید اگه هم یادت باشه با هم بحث کردیم که mobi فقط توی کیندل اجرا میشه با این روش این فرمت هم خیلی راحت میتونی تبدیل کنی ، برای تبدیل فایل های ایبوک همان طور که گفتم برنامه های مثل calibre امکان تغییر فرمت به راحتی میدهند اما خبر خوب اینکه سایت های هستند که میتوانند این تبدیل به راحتی برایتان انجام دهند.

zamzar

در این وبسایت هر چیزی را می توانید تبدیل کنید و این کار کاملا با امنیت بالا انجام میشود رابط کاربری خیلی ساده این برنامه دارد و می توانید با درگ دراپ هر فایلی در آن آپلود کنید و حتی نیازی نیست فرمت فایل را مانند بقیه سایت ها مشخص کنید خود سایت نوع محتوا فایل را تشخیص می دهد مهم ترین مزیت این سایت سرعت بالا که توی تبدیل فرمت ها داره اشاره با اینکه سایت های مختلفی تست کردم اما این واقعا با سرعت بالای این کار رو انجام میداد.

تبدیل کتاب خرده عادت ها
تبدیل کتاب خرده عادت ها

برای مثال من در اینجا فرمت mobi به epub تبدیل کردم که کمتر از ده ثانیه تمام و توانستم آن را دانلود کنم.

cloudconvert

این سایت هم همانند قبلی تقریبا تمام امکاناتی که برای تبدیل فایل نیاز دارید را یکجا در اختیار می گذارد من خودم این سایت همیشه توی مرورگر تب اش برام بازه ! به چند دلیل اول و اینکه امکان اتصال به سرویس های ابری همچون دراپ باکس را دارد که کار را برای مدیریت فایل ها ساده تر میکند در آخر رابط کاربری جذابی هم توی سایت داره من در اینجا قصد داشتم فرمت mobi به epub تبدیل کنم این کار با کتاب خرده عادت های اتمی انجام دادم.

امیدوارم این متن تونسته باشه بهتون کمک کرده باشه تا دغدغه کمتری برید سراغ کتاب خوندن و لذت مطالعه کتاب اورجینال را ببرید .