قمارباز



باید اعتراف کنم نوشتن از کتابی که خیلی باهاش حال نکردی، واقعا سخته. قبلا هم گفتم دوست دارم کتاب منو هیجان زده و کنجکاو کنه و بخش زیادی از جذابیت یک کتاب هم به همینه برام. از خوندن قمارباز لذت بردم اما از هیجان بالا و پایین نپریدم و هر قدم بعدی داستان برام قابل پیشبینی بود.
این کتاب شاید از نظر فرهنگی بار خیلی زیادی داشته باشه اما از نظر خط داستانی خیلی برام هیجان انگیز نبود.
شما کدوم کتاب داستایوفسکی رو بیشتر دوست دارین؟
?بریم سر معرفی و کمی اسپویل?
✅ کتاب قمارباز با ۹ تفسیر، یک کتاب حدودا پانصد صفحه ای هست. خود داستان جدا از مقدمه و ۹ تفسیرش، فقط ٢٨٠ صفحه هست.
✅گفته میشه داستایوفسکی این کتاب رو فقط در ٢۶ روز نوشته و از زندگی خودش و اعتیادش به قمار الهام گرفته.

?معرفی?
داستان کتاب از زبان الکسی ایوانویچ بیان میشه. الکسی معلم سرخانه بچه‌های یک ژنرال روس هست. ژنرال و خانواده‌اش در هتلی در رولتنبورگ اقامت دارن. اونا تمام دارایی خودشونو گرو گذاشتند و برای تغییر شرایط منتظر خبر فوت مادر بزرگ هستن. ژنرال بی‌صبرانه منتظر خبر فوت مادر بزرگه تا بعد از پرداخت بدهی خودش بتونه با دختر مورد علاقه اش «بلانش» ازدواج کنه.
در این بین این روابط عاشقانه و مالی پیچیده، شخصیت‌های کتاب باعث پیچیدگی هرچه بیشتر داستان میشه.
الکسی ایوانویچ که عاشق دختر خوانده ژنرال هست در تلاشه تا از این روابط سر دربیاره. اون سعی میکنه با قمار پولی به دست بیاره و به معشوقش کمک کنه.
داستایوفسکی در طول کتاب بارها افراد روس رو مورد حمله قرار میده و در کنارش به انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها از حملاتش در امان نمی‌مونن. یکی دیگه از موضوعاتی که خیلی به اون پرداخته در واقع درون‌مایه کتاب هست، ازدواج به خاطر پول هست.

بلانش به خاطر پول با ژنرال وارد رابطه شده، اما آیا خود ژنرال این رو میدونه؟
آیا آلکسی موفق میشه تو قمار پولی به دست بیاره؟
آیا آلکسی به معشوق خود میرسه ؟

این کتاب خیلی به من پیشنهاد شده بود، منم به شما پیشنهاد میکنم بخونید.
اگه این مدت کتابی خوندید که خیلی ازش لذت بردید
خوشحال میشم به من معرفیش کنید.

#قمارباز
#فیودور_داستایوفسکی
مترجم: حمید رضا آتش برآب
چاپ هفتم
انتشارات علمی و فرهنگی