من قاتل پسرتان هستم!

? من قاتل پسرتان هستم مجموعه‌ای از ده داستان کوتاه است که روایت همگی مربوط به دوران جنگ ایران و عراق و وقایع پس از آن روزگار تیره و تار است.
احمد دهقان داستان‌نویسی است که خود به جبهه رفته و در داستان‌هایش خاطرات و درد جنگ را زنده کرده است. شخصیت‌های این داستان‌ها و سرنوشت‌شان به نوعی به جنگ و خرابی‌هایش گره خورده است.
?️مادری به دنبال پسر نیامده‌اش، جنازه‌ی رفیقی جاگذاشته در خاکریزها، جانباز‌هایی که با زشتی‌های پس از جنگ بیشتر زخم می‌خورند، داستان جوان‌هایی که هنوز عاشق نشده، دست و پاهایشان و گاه چشم‌هایشان را جا گذاشتند. نسل‌های سوخته‌ای که نمی‌دانند تاوان چه چیز را پس می‌دهند.
?️همه‌ی داستان‌ها، روایت مردمی است که پس از جنگ هم در جنگ‌زدگی می‌مانند. در فقر و سیاهی‌ای که نسل‌های بعدشان را هم درگیر می‌کند.
?من قاتل پسرتان هستم، تأثیرگذارترین داستان این مجموعه است. داستان غواصان و فرمانده‌‌ای که برای لو نرفتن عملیات، صدای خر‌خر گلوی جوانِ غواص را با کمک دوست و هم‌رزم او خفه می‌کند!
این مجموعه، داستانِ جان‌هایی است که گرفته شدند و عده‌ای به راحتی روی خون‌هایشان راه رفتند و تنها از نام‌شان سوءاستفاده کردند.
داستان پری رویایی و بن‌بست هم دوست داشتم.
?️فیلم سینمایی‌ای هم به نام "پاداش سکوت" براساس یکی از داستان‌های این کتاب ساخته شده است که ندیدمش اما قسمت تأسف‌بار اینجاست که نامی از نویسنده و کتابش آورده نشده است. که البته چیز عجیبی نیست سال‌هاست که هنوز در وضعیت جنگی هستیم و کسی اهمیتی به نویسنده و حقوق مؤلف نمی‌دهد!

#مریم_جعفری_تفرشی

?کپی با ذکر منبع✅️