20 کتاب فوق العاده در موضوعات متفاوت که در سال 99 مطالعه کردم



امروز قصد دارم 20 تا از کتاب هایی که در سال 1399خوندم رو باهاتون به اشتراک بذارم. این کتاب ها رو از بین کتاب های مورد علاقه ی خودم انتخاب کردم، کتاب هایی که روی زندگی من تاثیر گذاشتن و فکر می کنم روی زندگی شما هم تاثیر مثبت خواهند گذاشت.

کتاب ها رو توی دسته بندی های مختلفی قرار دادم تا راحت تر بتونین پیدا کنید. دسته بندی ها شامل کتاب های خودیاری و رشد فردی، کتاب های مربوط به پول و بهره وری، کتاب های مربوط به خلاقیت، کتاب های مربوط به معنویت و فراتر از اون میشه.


اول از همه با دسته ی خودیاری شروع می کنیم.

یکی از کتاب های مورد علاقه ی همیشگی من، "چهار میثاق" نوشته ی Miguel Ruiz هست. من این کتاب رو قبلا هم چندین بار پیشنهاد دادم چون کتاب فوق العاده ای برای شروع هست. خوندنش راحتِ، خیلی طولانی نیست و چهار تا پیمان اصلی داره که عبارتند از:

با کلامت بی عیب و نقص باش

هیچ چیز رو به خود نگیر

فرض نکن

همیشه بهترین خودت باش

توی این کتاب به طور عمیق در مورد این پیمان ها و اهمیتشون صحبت می کنه و چون فقط چهار تا هستن، به راحتی به یاد می مونن و مثل یه جور شعارِ زندگی می شن.


دومین کتابی که باید بخونین، "زمینی نو" نوشته ی Eckhart Tolle هست. این کتاب کمی خوندش سخت هست ولی فکر می کنم خیلی مهمه چون بهتون یاد می ده چطور خودِ واقعیتون رو بشناسین و نسبت به خواسته های نفس خودتون آگاه باشین. نفس شما همون بخشی از وجودتونه که مدام خواهانِ بیشتره، بخشی که هیچ وقت راضی نمیشه، بخشی که تسلیم ترس میشه و تمام چیزایی که بهتون کمکی نمی کنن. این کتاب بهتون یاد می ده چطور اون نفس رو بشناسین و چطور قربانیِ اون نشین.


کتاب سوم، "عادت های اتمی" نوشته ی James Clear هست. این کتابیِ که باید بخونین اگه می خواین امسال با عادت هاتون سازگار باشین. توی این کتاب در مورد اینکه عادت ها چطور شکل می گیرن و چرا شکل می گیرن صحبت شده و اینکه چطور از این اطلاعات برای ایجاد یا شکستن هر عادتی که می خواین استفاده کنین.


کتاب بعدی، "طرز فکر: روانشناسی نوین موفقیت" نوشته ی Carol Dweck هست. این کتاب در مورد طرز فکرِ رشدی صحبت می کنه، اینکه طرز فکر رشدی چیه و با طرز فکرِ ثابت چه فرقی داره و چرا باید طرز فکر رشدی داشته باشین. اینکه چطور طرز فکر بهتون کمک می کنه تا در زندگی پیشرفت کنین و موفق بشین. خیلی از آدمایی که موفق می شن و از بقیه جلو می زنن به خاطر اینه که طرز فکرشون فرق داره. این کتاب به طور عمیق در مورد این صحبت می کنه که چه چیزی باعث ایجاد طرز فکر رشدی میشه.


کتاب بعدی که برای طرز فکر شما مفید خواهد بود، "اصول موفقیت" نوشته ی Jack Canfield هست. این کتاب پر از درس ها، ارزش ها و تمثیل هایی در مورد اینه که چرا آدما موفق می شن. پر از داستان های موفقیت هست و یکی از اولین کتاب های خودیاری ای بود که خوندم و کتاب فوق العاده ایه که می تونه پایه و اساس درستی برای طرز فکر و عادت های شما در آینده باشه.


کتاب بعدی که باید بخونین، یه کتاب کلاسیک به اسم "هفت عادت مردمان موثر" نوشته ی Stephen Covey هست. این کتابیِ که دهه هاست توی لیست پرفروش ها قرار داره و به همین خاطر هم میشه گفت که مورد علاقه ی خیلیاست. درس های این کتاب خیلی هوشمندانه هستن.


بعد از اون، کتاب"نیروی حال" نوشته ی Eckhart Tolle هست. این کتاب هم یه کتاب کلاسیک دیگه است و در مورد ذهن آگاهیِ لحظه‌ی حال صحبت می کنه. اینکه چرا این موضوع خیلی مهمه، اینکه چرا لحظه‌ی حال تنها چیزیِ که واقعا دارین و اینکه گذشته و آینده فقط توهماتی در ذهن شما هستن. خوندن و درک عمیق این مفهوم، استرس و نگرانی های زیادی رو از زندگی شما دور می کنه و بهتون کمک می کنه تا شادتر و خوشحال تر در لحظه‌ی حال زندگی کنین.


کتاب بعدی که خیلی دوست دارم بهتون پیشنهاد بدم، "برتری خفیف" نوشته ی Jeff Olson هست. من این کتاب رو خیلی دوست دارم و بارها به بقیه هم پیشنهادش دادم. این کتاب در مورد قدرتِ ترکیب و قدرتِ اثراتِ مرکب صحبت می کنه. اینکه اگه هر روز یه کارِ کوچیکِ مثبت انجام بدین، اثراتش به مرور زمان انباشته می شه و تغییرات بزرگی ایجاد می کنه. این یه درسِ فوق العاده قدرتمند و کلیدی برای موفقیته.


آخرین کتاب در این دسته بندی، "قدرتِ آسیب پذیری" نوشته ی Brené Brown هست. Brené Brown یه سخنرانی TED در مورد آسیب پذیری داره و بعد از اون کتاب های زیادی نوشته. این کتاب، "قدرتِ آسیب پذیری"، یکی از بهترین کتاب های اون هست. آسیب پذیری موضوعیه که آدما باید بیشتر در موردش صحبت کنن، چون وقتی متوجه می شین که آسیب پذیر بودن چقدر مهمه، می تونین روابطِ بهتری در زندگی خودتون ایجاد کنین، اعتماد به نفسِ بیشتری برای بیان خودتون پیدا کنین و در ریسک پذیری و شجاع بودن هم بهتر عمل می کنین. این ها چیزایی هستن که برای موفقیت و رشد در زندگی بهشون نیاز دارین.


خب، بریم سراغ دسته ی بعدی: کتاب های مربوط به پول و بهره وری.


اولین کتابی که می خوام پیشنهاد بدم، "ثروتمندترین مرد بابل" هست. این کتاب خیلی قدیمیه، شاید حتی صد سال قدمت داشته باشه، ولی داستان ها و تمثیل هایی داره که بهتون یاد می ده چطور طرز فکرِ مثبتی نسبت به پول داشته باشین، سواد مالی خودتون رو بالا ببرین و پول رو به یه شکلِ سالم تر ببینین.


کتاب بعدی که می تونه به طرز فکرِ شما در مورد پول کمک کنه، "تو یه آدمِ شاخ در پولسازی هستی" نوشته ی Jen Sincero هست. این کتاب خیلی کمک می کنه تا باورهای محدود کننده ی خودتون در مورد پول رو بازنویسی کنین. بعد از خوندن این کتاب حس می کنم طرز فکرِ من در مورد پول خیلی تغییر کرد و به نظرم این کتابیه که همه باید بخوننش. هممون باید از نظر مالی باسوادتر باشیم و طرز فکرِ سالم تری نسبت به پول داشته باشیم.


کتاب بعدی "به سرانجام رساندن کارها" نوشته ی David Allen هست. این کتاب برای کساییِ که به کمک نیاز دارن تا کارهاشون رو نظم بدن. اگه کارهای زیادی دارین که باید انجام بدین ولی نمی دونین از کجا شروع کنین، چطور وظایفتون رو سازماندهی کنین و چطور یه سیستم برای انجام کارها داشته باشین، این کتاب بهتون کمک می کنه. این کتاب به من کمک کرد تا اولویت بندی کنم و چیزهای زیادی در مورد نحوه ی انجام کارها به من یاد داد. حتی اگه آدمِ منظمی هم باشین، باز هم چیزهای زیادی از این کتاب یاد می گیرین.


کتاب بعدی، یه کتابِ مورد علاقه ی دیگه ی من هست: "دگرگونی زندگی با جادوی نظم" نوشته ی Marie Kondo. این کتاب باعث شد تا من به طور کامل به مینیمالیسم و نظم دهی روی بیارم و یاد بگیرم که فقط چیزایی رو نگه دارم که "شادیِ" من رو برمی انگیزن. چیزایی که دیگه بهشون نیاز ندارم رو رها کنم و باهاشون خداحافظی کنم. این کتاب فقط برای چیزهای فیزیکی کاربرد نداره، بلکه می تونین ازش برای چیزهای غیر فیزیکی در زندگی خودتون هم استفاده کنین. به نظرم نظم دهی به فضای زندگیتون باعث می شه تا در کارهاتون هم نظم بیشتری داشته باشین و آدمِ شادتری بشین.


حالا می رسیم به دسته ی کتاب های مربوط به خلاقیت.

اولین کتابی که می خوام پیشنهاد بدم، "هنر جنگ" نوشته ی Steven Pressfield هست. Pressfield در این کتاب در مورد جنگی که ما به عنوان انسان های خلاق با "مقاومت" داریم صحبت می کنه. مقاومت، تنبلی، اهمال کاری و هر چیزی که ما رو از انجام کار و خلق کردن باز می داره. این کتاب بهتون کمک می کنه تا طرز فکرِ قوی تری در کار و حرفه ی خودتون و در خلق کردن داشته باشین.


کتاب بعدی در مورد خلاقیتِ که بیشتر الهام بخش و انگیزه دهنده است، "جادوی بزرگ" نوشته ی Elizabeth Gilbert هست. این کتاب باعث می شه تا خلاقیت رو از یه دیدگاهِ جادویی ببینین و به نظرم این کتاب برای همه مفیده، نه فقط کسایی که خلاقیت شغلشون هست. چون همه ی انسان ها خلاق هستن و Gilbert در مورد خلاقیت به عنوان یه سرگرمی صحبت می کنه که بهتون شادی می ده و زندگیتون رو ارتقا می ده. این کتاب یه کتابِ فوق العاده است.


آخرین کتاب در این دسته بندی، "راه هنرمند" نوشته ی Julia Cameron هست. این کتاب یه کتابِ عملی تر هست که بهتون کمک می کنه تا به اعماق خلاقیت خودتون نفوذ کنین. این کتاب شامل تمریناتِ ژورنالینگ، خلاقیت و یه برنامه ی 12 هفته ای هست. در واقع، ایده ی "صفحات صبحگاهی" از این کتاب نشأت گرفته. Julia Cameron ایده ی نوشتن سه صفحه ی دست نویس و بدون سانسور به عنوان اولین کارِ هر روز صبح رو مطرح کرد تا به خلاقیت شما کمک کنه. این کتاب یه سیستمِ فوق العاده است که اگه می خواین خلاقیت خودتون رو بیشتر شکوفا کنین، می تونین ازش استفاده کنین.


و در نهایت، می رسیم به دسته ی کتاب های مربوط به معنویت و فراتر از اون.

اولین کتابی که می خوام پیشنهاد بدم، "روحِ رها" نوشته ی Michael A. Singer هست. این کتاب در مورد روح و روان شما صحبت می کنه و بهتون کمک می کنه تا خودِ واقعیتون رو بشناسین، همون خودِ درونیِ شما، و جدا از ظاهر و سطحی ترین لایه ی خودتون. این کتاب یکی از کتاب های معنوی ای بود که خیلی دوستش داشتم.


کتاب بعدی ، "هفت قانون معنویِ موفقیت" نوشته ی Deepak Chopra هست. من به طور کلی تمام کتاب های Deepak Chopra رو دوست دارم و ترجیح می دم به جای خوندن، به کتاب های صوتیِ اون گوش بدم چون حس می کنم یه آدمِ خیلی عاقل و باهوشه و لحنِ صحبتش خیلی آرامش بخشه.


کتاب بعدی ، "شفای زندگی" نوشته ی Louise Hay هست. یه کتاب دیگه که می تونین به جای این کتاب بخونین، "آناتومیِ روح" نوشته ی Carolyn Myss هست. این دو تا کتاب در مورد این صحبت می کنن که خیلی از بیماری های مزمن، به خصوص بیماری های جسمی که با علم پزشکی قابل توضیح نیستن، ریشه در دردها و آسیب های روحی و عاطفی دارن. این موضوعیِ که خیلی جالبه چون هنوز چیزهای زیادی هست که در مورد علم و پزشکی و سلامتی نمی دونیم.


و در نهایت، آخرین کتابی که می خوام بهتون پیشنهاد بدم، "The Inner Sky یا آسمانِ درونی " نوشته ی Stephen Forrest هست. این کتاب یکی از کتاب های خوب در مورد ستاره شناسی هست. این کتاب به ما کمک میکنه تا بیشتر در مورد ستاره ها، سیارات و طالع بینی بفهمیم. این کتاب بیشتر یه کتابِ تخصصی هست، ولی اگه به ستاره شناسی علاقه دارین، خوندنش رو بهتون پیشنهاد می کنم.


خب، این ها 20 تا از کتاب های مورد علاقه ی من بودن که توی سال 1399خوندم.

علاوه بر کتاب های چاپی، کتاب های صوتی هم هست. در این نوشته فرصت نشد در مورد کتاب های صوتی مورد علاقه ی خودم صحبت کنم، ولی می خوام 3 تا از اون ها رو بهتون معرفی کنم.

کتاب صوتی "سخت بخند" از Kevin Hart

کتاب صوتی "داستان Trevor" نوشته ی Trevor Noah

کتاب صوتی "قلب های شجاع" نوشته ی Jonathan Van Ness

گوش دادن به کتاب های صوتی، مخصوصا موقع رانندگی، واقعا عالیه.

امیدوارم این لیست بتونه نقطه ی شروعی برای شما باشه و بهتون کمک کنه تا کتاب های جدیدی رو کشف کنین و زندگیتون رو تغییر بدین.

مهم ترین چیز اینه که به طور مداوم مطالعه کنین، چه هر روز و چه هر هفته، مهم تداوم هست.


برای زندگیتون آرزوی عشق، نور و سعادت دارم.

ادامه دارد…

ارادتمندم

محمدصادق محمدی

تلگرام


لیست 20 کتاب معرفی شده:

کتاب‌های خودیاری و رشد فردی:

1. چهار میثاق اثر دون میگوئل روئیز

2. نیروی حال اثر اکهارت تول

3. زمین نو اثر اکهارت تول

4. عادت‌های اتمی اثر جیمز کلیر

5. طرز فکر: روانشناسی نوین موفقیت اثر کارول اس. دوک

6. اصول موفقیت اثر جک کنفیلد

7. هفت عادت مردمان مؤثر اثر استیون آر. کووی


کتاب‌های مربوط به پول و بهره‌وری:

8. ثروتمندترین مرد بابل اثر جورج اس. کلاسون

9. تو یه آدم شاخ در پولسازی هستی اثر جن سینسرو

10. به انجام رساندن کارها اثر دیوید آلن

11. جادوی نظم اثر ماری کوندو


کتاب‌های مربوط به خلاقیت:

12. هنر جنگ اثر استیون پرسفیلد

13. جادوی بزرگ اثر الیزابت گیلبرت

14. راه هنرمند اثر جولیا کامرون


کتاب‌های مربوط به معنویت :

15. روح رها اثر مایکل ای. سینگر

16. هفت قانون معنوی موفقیت اثر دیپاک چوپرا

17. شفای زندگی اثر لوییز هی

18. آناتومی روح اثر کارولین میس

19. آسمانِ درونی اثر استیون فارست

20.؟؟؟ 🤔😀