توسعه دهنده نِیتیوْ(Native) موبایل ( اندروید/آی او اس(کنارگذاشته شده)) Moeindeveloper.ir
مروری بر طراحی اِسْکِچ دیزاین در آی او اس
بعد از دوماه تجربه شیرین آی او اس، تصمیم گرفتم که بعضی از عناصر موجود برای طراحی یو آی(UI) در آی او اس را با اندروید به صورت کلی مقایسه کنم.
عناصر طراحی کلی اندروید و آی او اس:
عنصر آی او اس = معادل تقریبی در اندروید
اِستوریبُرد(StoryBoard) = لایه ایکس ام ال (XML Laout)
ویٌوکٌنتٌرِلِر(ViewController) = اَکْتیویتی (Activity)
سِگْوِی(Segue) = معادل تقریبی برای اجرای اکتیویتی دیگر از طریق اینتِنت(Intent)
اِستوریبٌرد(StoryBoard):
چیزی نیست جز یک نمایش دهنده طراحی کلی برنامه و روابط بین ویٌوکٌنتٌرٌلِر ها و سِگوِی هایی که با ایکس ام ال نوشته شده است! شما می توانید ویٌوکٌنتٌرٌلِر های خود را از طریق اِستوریبٌرد به یک دیگر ارتباط بدهید و از کٌد نویسی بیشتر برای اجرای صفحات اَپ خود خودداری کنید!
نمای کلی یک اِستوریبٌرد:
مزیت نسبت به اندروید: شما می توانید کل صفحات خود را در یک اِستوریبٌرد طراحی کنید و ارتباطات بین آن ها را نیز تعریف کنید بدون اینکه لازم باشد یک خط کٌد بنویسید! جالبه نه؟ اما انیمیشین بین صفحات را چگونه تعریف کنیم؟ جواب بسیار ساده است! درون اِستوریبٌرد به سادگی میتوان نوع انیمیشن را برای هر صفحه تعیین کرد و دیگر نگران کِرَش کردن اَپ خود هنگام اجرا نباشیم(خطاهای مربوط به اجرا نشدن بعضی از انیمیشن ها در نسخه های مختلف اندروید). در آینده نیز مطالبی در مورد اُتولایٌوت در آی او اس خواهم نوشت!
ویٌوکٌنتٌرٌلِر(ViewController):
یکی از اجزای اِستوریبٌرد می باشد که وظیفه نمایش اطلاعات و هَنْدِلِرْ برای حرکات کاربر روی صفحه مورد نظر می باشد. چیزی مانند اکتیویتی در اندروید. شما در هر اِستوریبٌرد می توانید n ویٌوکٌنتٌرٌلِر داشته باشید. همچنین می توانید برای هر ویٌوکٌنتٌرٌلِر یک فایل دیزاین مجزا داشته باشید درست مانند اندروید! ?
نمای کلی یک ویٌوکٌنتٌرٌلِر:
سِگوِی(segue):
یکی از اجزای اِستوریبٌرد و یک نشان دهنده جریان و ارتباطات بین صفحات هست که به سیستم مبدأ و مقصد را نشان می دهد و باعث می شود که شما نیازی به کٌدنویسی بیشتر برای اجرای نمایش صفحات نخواهید داشت!
نمای کلی یک سِگوِی بین دو ویٌوکٌنتٌرٌلِر:
نمای کلی یک اِستوریبٌرد با چندین ویٌوکٌنْتٌرٌلِر و چندین سِگوِی:
جمع بندی کلی:
برنامه نویسی آی او اس به مراتب از برنامه نویسی اندروید آسان تر و لذت بخش تر می باشد! در این آموزش سعی شد فقط عناصر اصلی را مورد بررسی قرار بدهیم و در آینده عناصر دیگر مانند NavigationController و TabBarController را نیز مورد بررسی قرار می دهیم!
پی نوشت: در این مقاله سعی شد از مفاهیم ساده برای توضیح عناصر استفاده شود اگر کمی و کاستی را در این مقاله مشاهده نمودید لطفا در بخش کامِنت ها بنده را مطلع بفرمایید!
مطلبی دیگر از این انتشارات
فواید استفاده از معماری در برنامه نویسی
مطلبی دیگر از این انتشارات
"اتصال به اینترنت برقرار نیست! تلاش مجدد" یک استراتژی کلی
مطلبی دیگر از این انتشارات
مجموعه تقلب مصاحبه شغلی برنامه نویس اندروید - قسمت دوازدهم