براستی آزادی چیست ؟ آزاد بودن یعنی چه ؟



نامه نوزدهم: آزادی ضد آزادی

۳۸۶- شاید هیچ معنا و ارزشی چون #آزادی برای آدمی اهمیت حیاتی و بلکه فوق حیاتی نداشته باشد . همه ارزشهای دیگر دارای کیفیتی حیاتی و حیات بخش هستند الا آزادی که در مقامی برتر از زندگی قرار دارد و بلکه مقدم بر آن و مقصود آن است و لذا آدمی فقط برای یک ارزش است که حاضر است از جانش بگذرد و آن آزادی است . پس آزادی برتر از جان است

۳۸۷- براستی آزادی چیست ؟ آزاد بودن یعنی چه ؟

۳۸۸- آزادی برای عامه مردمان چیزی جز امکان فعالیت بی حد و حصر نیست . ولی برای فرزانگان آزادی بمعنای رهائی روح از تن و اسارت ماده است . در حالیکه برای عوام آزادی بمعنای آزادی هر نوع فعالیت دلخواه در عالم ماده است جهت به تصرف درآوردن ماده.

۳۸۹- پس در اینجا شاهد دو معنای کاملاً متضاد درباره آزادی هستیم : آزادی از ماده و آزادی در ماده . آزادی نوع اول منجر به معنویت و اخلاق و #سیر_و_سلوک روحانی می شود . و آزادی نوع دوم منجر به سلطه گری و فساد و اشرافیت و دنیاپرستی می شود : آزادی معنوی و آزادی مادی !

۳۹۰- انسان روحی اسیر ماده است . و این است علت العلل احساس اسارت انسان در جهان و اراده به آزادیخواهی .

۳۹۱- اکثر مردم می پندارند که از طریق فعالیت و جنب و جوش بیشتر در عالم ماده این اسارت کاهش می یابد و یا از بین می رود در حالیکه فعالیتهای مادی علت احساس اسارت است . مثل کسی که در غل و زنجیر است و هر چه که بیشتر دست و پا بزند و این غل و زنجیر را بجنباند بیشتر احساس اسارت و زجر می کند .

۳۹۲- در نقطه مقابل آزادیخواهی عملی و مادی که آزادیخواهی کافرانه است امر به تسلیم و رضاست که آزادیخواهی مؤمنانه و عارفانه است . یعنی جنبیدن و دست و پا زدن در غل و زنجیر و یا آرام و تسلیم ماندن

۳۹۳- آزاد شدن در بیرون و آزاد شدن در درون : این دو اراده و بینش از آزادی منشأ دو راه و روش از زندگی انسان است که موسوم به کفر و ایمان است.

۳۹۴- انسان حیوانی اسیر در غل و زنجیر تن خویش است. زیرا موجودی صاحب روح است و لذا تمام فعالیتهای مادی و معنوی انسان بر اساس اراده به آزاد شدن از این زندان است . پس آزادی آن معنا و انگیزه ذاتی همه اعمال و امیال و افکار انسان است . و آزادی ام المعانی و ام المسائل بشر است و مقصود انسان از زیستن .

۳۹۵- تن آدمی درب بین دنیا و آخرت ، ماده و معنا و عالم طبیعت و ماورای طبیعت است که در بیرون آن دنیا و ماده و طبیعت است و درون آن هم معنا و آخرت و ماورای طبیعت است . اکثر آدمها آزادی خود را در بیرون رفتن از این درب می دانند که کافرانند و اندکی هم آزادی را در اندرون می جویند که مؤمنان و عارفانند .

۳۹۶- گوئی که روح آدمی در لای این درب تن گیر کرده است که می خواهد خود را برهاند . اکثرا بیرون می روند و در دام اشیاء به اسارتی مهلکتر دچار می شوند و اندکی هم به درون می روند و به عالم معنا و حیات روحانی و ماورای طبیعی ملحق می شوند و رستگار می گردند .

۳۹۷- آنکه به درون خویشتن می رود به باطن و معنویت و روح جهان هستی وارد می شود یعنی روح بر عالم روح وارد می شود و از اسارت ماده می رهد.

۳۹۸- هرگز بشر در طول تاریخ همچون امروز دارای آزادی عمل در جهان ماده نبوده است و هر چه که این آزادیش بیشتر می شود آزادیخواهی اش هم شدیدتر می شود یعنی احساس اسارتش بیشتر می شود و این بدان معناست که آزادی در بیرون یک دام است و فریب #شیطان است که وعده به آزادی می دهد و روح انسان را به اسارت اشیاء و اجساد انسانها در می آورد . ولی آنکه به درون می رود با روح جهان و انسانها مربوط می شود و اینست رستگاری .


#کتاب_نامه_های_عرفانی نامه نوزدهم

#استاد_علی_اکبر_خانجانی
بیش از 170جلدکتاب صوتی و رایگان از همین مولف در لینک های زیر:

https://drive.google.com/file/d/1zXuKPJ1PuKONLewyXIe0huzfIxfU_GmT/view?usp=sharing

https://up.20script.ir/do.php?filename=c861-ketab1401.rar