تصمیمات بزرگ!

همه ما هر روز با تصمیمات مختلفی مواجه هستیم و گاهی این تصمیمات می‌تونه مسیر زندگی و آینده ما را تغییر بده! از اونجایی که خودم هم درگیر تعدادی از این تصمیمات بزرگ هستم عنوان این اپیزود از پادکست All in mind توجه من رو به خودش جلب کرد. در ادامه برداشت خودم رو از اپیزود Making big Decisions رو در اینجا می‌نویسم.

معمولا بعد از قرار گرفتن در این موقعیت مرزی مسیر زندگی در دو طرف مرز متفاوت است!
معمولا بعد از قرار گرفتن در این موقعیت مرزی مسیر زندگی در دو طرف مرز متفاوت است!


تصمیمات بزرگ چطور ساخته می‌شوند و چطور به زندگی ما شکل می‌دهند؟

به تصمیمات بزرگ و تاثیرات اون در زندگیم که فکر می‌کنم یاد فیلم Mr. Nobody می‌افتم که چطور هر تصمیم می‌تونه یک مسیر کاملا متفاوت رو برای ما رقم بزنه. مثلا اگر به جای خوندن رشته مهندسی صنایع در بابل، رشته مهندسی پزشکی که دانشگاه آزاد قزوین قبول شده بودم رو می‌خوندم احتمالا الان دوست‌های دیگه‌ای داشتم، تجربه زندگی در شهر متفاوت، دوره تحصیلی متفاوت، شغل متفاوت و حتی شاید طرز فکر و یا سبک زندگی متفاوت...

به نظرم یه لحظه برگردید یه دونه از این نقطه‌هارو پیدا کنید و راجع به نتیجه‌ی محتمل دیگه فکر کنید!

بسیاری از ما در طول زندگی خودمون با انتخاب‌های دشواری روبرو میشیم، از تصمیمات مرتبط با خانواده گرفته تا تصمیمات مربوط به تحصیل، شغل، محل زندگی، مهاجرت، ازدواج، فرزنددار شدن، سلامت و ... این تصمیمات زندگی رویدادهای نادری هستند که به منابع زمانی و مالی مشخصی نیاز دارند و معمولا پس گرفتن آن‌ها دشوار است. مانند فرزنددار شدن.


یکی از مهمانان این گفتگو دکتر Adrian Camilleri است که تحقیقاتی در خصوص 10 تصمیم بزرگ صدها نفر جمع آوری کرده تا رایج‌ترین و مهم‌ترین تصمیمات را شناسایی کند. بر اساس تحقیقات متداول‌ترین تصمیمات بزرگ زندگی، شروع به کار جدید، ازدواج، ادامه تحصیل، داشتن فرزند و خرید خانه است.

تحقیقات نشان داده تصمیماتی که در راستای توسعه فردی گرفته میشه از نظر افراد تصمیمات مثبتی ارزیابی میشه. همچنین تصمیماتی که افراد قبل از تعهد، درباره‌ی آنها بیشتر فکر می‌کنند، در برابر تصمیماتی که افراد خیلی سریع می‌گرفتند (که عموما تمایل به آن تصمیمات خود تخریبی بود، مانند ارتکاب جرم) تمایل داشتند که منفی‌تر ارزیابی بشه. بنابراین یک راه حل ساده اینه که، صرف زمان بیشتر برای انعکاس یک تصمیم و فکر کردن در مورد نتایج بالقوه قبل از اینکه واقعاً ماشه را بکشید و تصمیم بگیرید، رویکردی است که حداقل بعداً منجر به ارزیابی مثبت می‌شود.


چه زمانی با تصمیمات بزرگ مواجه می‌شیم؟

تصمیمات بزرگ زمانی اتفاق می‌افتد که چیزهای زیادی در زندگی شما در جریان است! عموما این تصمیمات یکی از نقاطی است که حس قوی از صدای خودتون و تصمیم خودتون دارید. "می‌دانستم دقیقاً چه کاری می‌خواهم انجام دهم و انتخابم چه می‌شود." جمله بالا بخشی از گفته‌های مگان، یکی از مهمانان پادکست بود که به واسطه ابتلا به سرطان سینه در نقطه تصمیم‌گیری برای انتخاب نوع جراحی قرار گرفته بود.


در ادامه تحقیقات در خصوص بزرگترین تصمیمات، دکتر Adrian Camilleri و تیمش به پرسیدن سوالاتی در خصوص بزرگترین پشیمانی‌های افراد در طول زندگی پرداختند. انفعال و عدم عمل‌گرایی مسئله‌ای بود که در پشیمانی‌های افراد مختلف به آن اشاره شده بود.

پشیمانی

معمولا در سنین پایین‌تر کمتر به پشیمانی‌ها فکر می‌کنیم و در واقع فکر می‌کنیم همیشه وقت هست!
معمولا در سنین پایین‌تر کمتر به پشیمانی‌ها فکر می‌کنیم و در واقع فکر می‌کنیم همیشه وقت هست!


تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده نشان میده که متداول‌ترین پشیمانی‌ها شامل جملات زیر می‌شوند:

- ای کاش جسارت این را داشتم که یک زندگی صادقانه برای خودم داشته باشم و نه زندگی که دیگران از من انتظار دارند.

- کاش اینقدر سخت کار نمی کردم.

- کاش جسارت بیان احساساتم را داشتم.

- کاش با دوستانم در ارتباط بودم.

- کاش به خودم اجازه می دادم شادتر باشم.

تصمیم خوب؟

اکثر ما در ارزیابی یک تصمیم به نتیجه فکر می‌کنیم. یک تصمیم اگر به چیزهای خوب منجر بشه رضایت بخشه اما نباید از جنبه‌های دیگه تصمیم‌گیری هم غافل بشیم. یک؛ روند اجرای تصمیم مهم است. در صورتی که براساس اهداف و ارزش‌هامون انتخاب کنیم در مسیر اجرا با چالش‌های کمتری مواجه می‌شیم. در نتیجه همون‌طور که در ابتدای متن هم گفته شد بهتر قبل از تصمیم‌گیری وقت بگذاریم و تا آنجا که ممکن است اطلاعات جمع آوری کنیم، همچنین می‌تونیم از کسانی که قبلاً تصمیمات مشابه‌ای گرفتند مشاوره بگیریم.

سومین جنبه از یک تصمیم خوب، به حداقل رساندن پشیمانی پس از نتیجه تصمیم است. بهترین راه برای به حداقل رساندن احساس پشیمانی در مسیر، استفاده از یک فرآیند خوب است. چون حتی اگر اوضاع بد پیش برود، همیشه می‌توانیم به خود بگوییم، خب، بر اساس آنچه در آن زمان می‌دونستم و بر اساس ارزش‌هام، اهدافم در آن زمان ، بهترین تصمیم را گرفتم. البته درسته که نتیجه نداد اما واقعاً در حال حاضر چیزی برای پشیمانی ندارم.


تصمیمات در نقاط مختلف زندگی ما حضور پیدا می‌کنند و گاها جاهایی باهاشون مواجه میشیم که اگر از قبل ابزارهای لازم برای انتخاب از میان آن‌هارو فراهم نکرده باشیم احتمالا در انتخاب‌هامون دچار مشکل می‌شیم. برای همین خوبه که تصمیم‌گیری رو در زندگی‌مون تمرین کنیم. برای خودم همیشه اینکار خیلی خیلی سخت هست و شدیدا درگیرش میشم و تا مدت‌ها بعد از تصمیم بهش فکر می‌کنم که آیا درست عمل کردم یا نه، برای همین موضوعاتی از جنس موضوع این پادکست توجه من رو به خودش جلب می‌کنه. اگر شما هم منبع خوبی در این زمینه سراغ دارید خوشحال میشم که بشنوم.

در پایان؛ شما فکر می‌کنید چندتا از 10 تصمیم بزرگ زندگی‌تون رو گرفتید؟ اثر این تصمیمات در زندگی‌تون چطور بوده؟ شما چه پشیمانی‌هایی دارید؟ اگر دوست داشتید از این‌ها هم بگید تا از هم یاد بگیریم.