نکاتی که قبل از شروع فیلمنامه نویسی بهتر است بدانیم ، سری سه

در سری سه نکات فیلمنامه نویسی به بررسی خلاصه نویسی ، جایگاه زمان و تعلیق و سکانس می پردازم

خلاصه نویسی نقشه راه فیلم نامه نویسی است قبل از شروع نوشتن داستان باید خلاصه ای از آن را بنویسید این باعث می شود کیفیت و سرعت کار  افزایش یابد و کمک می کند که عناصر اصلی داستان را بشناسید و شخصیت های و روابط و اهداف آنها را شناسایی کنید و برآورد روشنی از روند حرکتی داستان داشته باشید و زواید کار را خارج کنید .

قبل از ورود به مرحله نهایی نگارش باید طرح کلی داستان را به روی کاغذ بیاورید این کار علاوه بر تاثیری که در شروع فیلمنامه دارد در زمانی که قصد دارید فیلمنامه را به شوراهای فرهنگی برای بررسی ارائه دهید به کارتان می آید اگر خلاصه ای گیرا ، مناسب و تاثیرگذار داشته باشید آنها علاقمند به خواندن اصل فیلم نامه می گردند .

در خلاصه نویسی باید توجه بیشتر به صحنه های کلیدی و جنبه های عاطفی شخصیت ها باشد و کمتر به جزییات بپردازید برای شخصیت های داستان مختصر زندگی نامه ای بنویسید و از جریانات مهم زندگی آنها مانند تحصیلات ، خانواده ، کار و ازدواج بگویید وقتی در مورد شخصیت ها اطلاعات داشته باشید اعمال و رفتار آنها باور پذیر تر می گردد و برای هر عمل شخصیت ها پاسخی روشن تر خواهید یافت .

از دیگر فاکتور های فیلمنامه اهمیت استفاده از زمان است سه نوع زمان داریم زمان جاری ، دراماتیک و فیزیکی و از هریک می توان برای گستردگی داستان استفاده کرد زمان جاری از ابتدا تا انتهاء فیلمنامه را در بر می گیرد می تواند از یک تا چند ساعت یا از دوره باستان تا عصر حاضر باشد . زمان دراماتیک مدت زمانی است که برای نشان دادن اتفاقات مشخص می گردد می توان زمان را متوقف کرد یا آن را کش داد  مثلا نشان دادن روشن کردن سیگار و پک زدن و خاموش کردن آن ، زمان فیزیکی وقت را در فیلم نامه مشخص می کند ساعت مهم نیست فرضا شب است یا روز .

از طریق ایجاد تعلیق و انتظار در فیلمنامه می توان داستان را جذاب تر کرد ، ایجاد صحنه های دلهره و انتظار ، تعقیب و گریزها ، رویارویی  شخصیت قهرمان و ضد قهرمان همه باعث شکل گیری و ایجاد صحنه های عجیب و غریب می گردد و در هر صحنه ای کاربرد دارد و تماشاگر را آنقدر به هیجان می آورد که دوست دارد به کمک قهرمان داستان بشتابد استفاده از تعلیق و سوسپانس برای فیلم های گیشه کاربرد بسیاری دارد و مخاطب را به سینما می کشاند و باعث ایجاد کشش در داستان می گردد.

داستان فیلمنامه باید پیش رونده باشد از اول تا آخر باید حوادث مختلف اتفاق بیفتد و درهر لحظه شرایط سخت تر بشود و رمز و رازهای بیشتری روی بدهد تا مخاطب را تا انتهاء با خود بیاورد داستان در کنار گسترش یافتگی تکامل می یابد این رشد و پیش روندگی باید در شخصیت های فیلم نامه نیز روی دهد تصمیمات جدید بگیرند و به دیدگاه های خاص دست پیدا کنند تا ضمن همراهی مخاطب در پایان به تکامل برسند .

برای دست یافتن به ساختاری خوب و جذاب باید روند حرکتی داستان به خوبی حفظ شود تا مانع از تضعیف کلیت داستان گردد روند کند و تکرار حرفها و کارهای شخصیتها و اتفاقات برای طولانی شدن فیلمنامه باعث خستگی مخاطب شده و تاثیرگذاری خوبی نخواهد داشت و در نهایت شکست فیلم را به دنبال دارد .

ساده و روان بنویسید تا در کمترین زمان ممکن منظور خود را به مخاطب منتقل کنید در چند صحنه کوتاه به واضح ترین شکل ممکن علایق و توانمندی های شخصیتهای داستان را معرفی کنید که مخاطب با دیدن یک صحنه بتواند جایگاه آنها را در داستان تشخیص دهد و سپس به سرعت به قصه اصلی بپردازید .

مخاطب را در یک وضعیت طولانی نگه ندارید فرض کنید صحنه تعقیب و گریز نیم ساعت از فیلم را بگیرد قطعا کسل کننده خواهد بود اگر قرار است که صحنه ای در داستان طولانی باشد نباید آنرا یک نواخت اجرا کنید به بهانه ای آن را قطع کنید و مجال تنفس به مخاطب بدهید

جایگاه سکانس در فیلمنامه اهمیت ویژه ای دارد سکانس یعنی  زنجیره ای از صحنه ها بدون دیالوگ و گفتگو ،  اول وسط و پایان دارد زمان و مکان مشخصی ندارد فکر و موضوع به آن وقت می بخشد قبل از اینکه دیالوگ بنویسد خلاصه سکانس ها را بنویسید  اینطوری مشخص میشه که صحنه ها کجا روی می دهند آدمهای آن چه کسانی هستند و ماجرا چیست .

هر صحنه ای باید روایتگر داستان باشد و اطلاعات مهمی بدهد دارای تنش و کشمکش باشد چه فیزیکی و چه درونی ، صحنه بدون روایت زائد و اضافی است برای گسترش صحنه باید در مسیر شخصیت ها مانع ایجاد کرد تا شخصیت ها برای رسیدن به هدف تلاش بیشتری بکنند و هر صحنه از بعدی جذاب تر گردد .

این مقاله تا تکمیل مراحل آموزش فیلمنامه نویسی ادامه دارد از همراهی شما سپاسگزارم.

آموزش فیلمنامه نویسی سری دو