محمد علی هستم، متولد سال ۸۳. عاشق هنر،گیم، تکنولوژی، فیزیک و ریاضیات
چرا مارول افت کرده است!؟
عملا به پایان فاز چهارم نزدیک شده ایم. در طول سه فاز گذشته، مارول فیلم های ضعیفی داشته اما در کنارش فیلم هایی هم بوده است که مخاطب را راضی کند و حتی فراتر از انتظار عمل کند. اما از بعد کرونا که عملا فاز 4 مارول شروع شد ضعف شدیدی در 90% کار های این استودیو شاهد هستیم. به طوری که حتی صدای طرفداران تعصبی هم درآمده است و نمیتوانند این حجم از بی برنامه بودن کار های مارول را تحمل کنند. با من همراه باشید تا علت این ضعف های به وجود آمده را بررسی کنیم.
ضعیف ترین عملکرد با بهترین بازیگران و کارگردانان!
سال 2019 بود که مارول طی یک مراسم (کامیک کان) از برنامه 4 سال بعد خودش رونمایی کرد و برخی از بازیگران و کارگردان های جدید آثارش را معرفی کرد. در آن زمان تنها کلمه ای که میتوانستیم به زبان بیارویم این بود «مارول بهترین عوامل رو در اختیار داره». واقعا مارول در جذب عوامل خودش به خوبی عمل کرده بود، البته که به دلیل فروش بالا و محبوبیت آثار مارول، کمتر بازیگری پیدا میشود که آرزوی حضور در مارول را نداشته باشد. بیایید نگاهی بیندازیم که چه بازیگران خفنی در طول این چهار سال با مارول همکاری کرده اند. اسکارلت جوهانسون، فلورانس پیو و دیوید هاربر (برای فیلم بلک ویدو) ریچارد مدن، کیت هرینگتون و آنجلینا جولی (برای فیلم ایترنالز) بندیکت کمبربچ، توبی مگوایر، اندرو گارفیلد، جیمی فاکس و ویلیام دفو (برای فیلم اسپایدرمن 3) ناتالی پورتمن و کریستین بیل (برای فیلم ثور 4). حداقل 90 درصد این بازیگران برنده یا نامزد یک جایزه مهم شده اند اما عجیب اینجا است که فیلم های مارول هیچ کدام به عنوان یکی از فیلم های خوب آنها محسوب نمیشود. انگار هر چقدر هم خود بازیگران تلاش کنند، فیلم های مارول این قابلیت را ندارند تا از بخش مهم هنر بازیگری آنها استفاده شود. از آن طرف شاهد سه کارگردان فوق العاده برای مارول هستیم. کلویی ژاو، سم ریمی و تایکا وایتیتی. این سه کارگردان واقعا نقش چندانی در خوب بودن فیلم ندارند و با توجه به سیاست های مارول عملا دست آنها برای تولید فیلم با لحن و سلیقه خودشان امکان پذیر نیست. برای همین مارول دقیقا در حال ادامه دادن به فرمول های گذشته خودش است و نهایتا افرادی همچون سه کارگردانی که گفتم، تنها کمی بتوانند فضای فیلم را عوض کنند.
نجات کل دنیا، نجات کل دنیا، و باز هم نجات کل دنیا
حداقل 90% کار های اخیر مارول همچین خلاصه ای را دارد «اگر قهرمان موفق نشود، کل دنیا نابود میشود». ببینید کل دنیا، نه یک شهر، نه یک کشور و حتی نه کره زمین، بلکه کل جهان خلق شده نابود میشود. این کار بدترین تاثیر را روی مخاطب میگذارد. بگذارید مسیر مارول را تا به الان توضیح بدهم. مارول اولین فیلم بزرگش را در سال 2012، یعنی اونجرز را اکران کرد. در پایان فیلم تونی استارک فداکاری میکند و از برخورد موشک با نیویورک جلوگیری میکند. توجه کنید که اولین فیلم بزرگ نهایتا یک شهر را نجات میدهد. در نهایت مارول بزرگتر میشود و در دو فیلم مهم خود یعنی اونجرز اینفینتی وار و اند گیم، تمامی قهرمان ها از هر گوشه دنیا دور هم جمع میشوند تا جلوی تهدیدی که کل جهان را در بر گرفته را بگیرند. حالا اما مارول در همه فیلم های اخیرش یک نفر، نهایتا سه نفر میخواهند دوباره همان جهان به آن بزرگی را نجات دهند. این «نجات دنیا» صرفا یک بار برای مخاطب واقعا ارزشمند میشود، اما اگر هر دفعه بخواهد فیلمی را تماشا کند که «دنیا نجات پیدا میکند» خب دیگر این هدف برای مخاطب خسته کننده میشود، دیگر برای مخاطب واقعا مهم نیست این جهان نجات پیدا کند چون هر دفعه اول فیلم مطمئن است که این اتفاق میفتد. به جای این میتواند بهانه های مختلفی برای قهرمان پیدا کند، نجات معشوقه، خانواده و دوستان، حس انتقام قدیمی، نجات از وضعیت بدی که همین حالا دارد و کلی دلایل مختلفی که نویسنده ها میتوانند بیاورند.
سریال های ضعیف، سریال های قوی
مارول در فاز چهارم سریال های مخصوص خودش را شروع کرد، در واقع اگر بهتر بگویم به خاطر کرونا فاز چهارم خودش را با سریال وانداویژن شروع کرد. سریالی که فضای متفاوت تری نسبت به سایر فیلم های مارول داشت و نوید یک فاز متفاوت اما خوب را میدادند. اما همه چیز آنقدر خوب که فکر میکردیم پیش نرفت. وقتی به قسمت یکی مانده به اخر وانداویژن رسیدم و سریال ویلن اصلی خودش را معرفی کرد، همه چیز عوض شد. سریال با یکی از بدترین پایان هایی که میتوان متصور شد تمام شد. سپس سریال فالکون شروع شد، سریالی که میخواست جایگزین کاپیتان آمریکا را نشان دهد. سریال آنقدر ضعیف بود که حتی منی که طرفدار مارول هستم نتوانستم کامل نگاه کنم و طبق نقد ها و نظراتی که خواندم هم کسی از سریال تعریف نمیکردم. میرسیم به سریال بعدی که عملا جزو 10 اثر برتر مارول به حساب میاد، یعنی سریال لوکی. سریال لوکی واقعا از خیلی لحاظ یک سریال عالی به حساب میاید. بازیگری، موسیقی، کارگردانی، شخصیت پردازی، داستان، جلوه های ویژه و کلی چیز دیگه همه به طور میانگین حداقل نمره 8.5 را میگیرند. امید داشتم که بعد از لوکی سریال ها کیفیت بهتری داشته باشند که سریال انیمیشنی what if چندان انتظارات را برآورده نمیکند، البته قسمت چهارم که مربوط به دکتر استرنج میشود یکی از بهترین قسمت های تاریخ مارول است ولی باقی قسمت ها چندان خوب نیست. سریال هاکای نیز دوباره از شدت بی کیفیتی ما را به گریه میندازد. مارول باز هم مخاطب ها را ناامید کرده بود که ناگهان سریال مون نایت ورق را برگرداند! این سریال از روی تیزر ها هم مشخص بود که میتواندحداقل یک اثر حداقل متوسطی باشد ولی سریال فراتر عمل میکند. متفاوت ترین اثر مارول تا به امروز که شاید میتوان گفت بهترین شخصیت پردازی را هم همین سریال در بین باقی آثار مارول دارد. نکته جالب درباره این سریال این است که هیچ ربطی به مارول ندارد و ما هیچ نشانه ای از باقی فیلم ها و سریال ها در قسمت های مشاهده نمیکنیم. در نهایت به سریال میز مازول میرسیم که بهتر است درباره آن صحبت نکنم چرا که خیلی نمیتوانم مودب باشم :) مارول به سریال ها نشان میدهد که اگر دست کارگردان و نویسنده ها را باز بگذارند میتوانند مانند لوکی و مون نایت بهترین سریال هایی ابرقهرمانی را تولید کنند اما این اجازه را به خاطر فروش بیشتر و فن سرویس کردن آثار خود نمیکند.
جایگزین کردن شخصیت های قدیمی
بعد از فیلم اند گیم خیلی از ابرقهرمان ها عملا یا مردند یا بازنشست شده بودند. به هر حال نزدیک به ده سال بود که یک سری شخصیت ها را میدیدم و اکثر آنها خداحافظی شکوهمندانه ای داشتند. ماجرا وقتی عجیب میشود که مارول به جای اینکه شخصیت های جدیدی جای آنها بیاورد، صرفا با بازیگران دیگر جایگزین کردند. فقط کافی است نگاهی به شخصیت های جایگزین شده بیندازیم، آیرون من، کاپیتان آمریکا، ثور، بلک پنتر، هاکای، بلک ویدو. در واقع مارول با وجود داشتن کلی شخصیت درون کمیک ها که هر کدام قدرت و شخصیت منحصر به فرد خودشان را دارند باز هم میخواهد روی شخصیت های قدیمی که خودشان آنها را کنار گذاشته اند پافشاری کنند. مشکل دیگری که وجود دارد این است که شخصیت ها به درستی جایگزین نمیشوند، برای مثال فالکون که به جای کاپیتان آمریکا جایگزین شده است، اصلا جذابیتی که خود کاپیتان داشته را ندارد و مخاطب را پس میزند.
در مجموع افت مارول به شدت محسوس شده است و اگر مارول نخواهد تکونی بخورد به زودی شکست تجاری بدی میخورد، بلایی که سر dc هم آمد و باعث شد برنامه ها و فیلم های خودش را بهبود دهد.
اگر که از پست خوشتان آمد حتما لایک کنید و نظرتان را در بخش کامنت ها نسبت به مارول کامنت کنید.
مطلبی دیگر از این انتشارات
سکوت نشانه رضایت است ؟
مطلبی دیگر از این انتشارات
کتاب مغازهی خودکشی|به دنبال سفیدی در پس سیاهی
مطلبی دیگر از این انتشارات
۹+۷ کارگردانی که فیلمهایشان، مرغِ خیال را به پرواز در میآورد! + معرفی فیلم