UX researcher
چگونه در طراحی پیشرفت کنیم؟
این مقاله تجربه و مطالعات من در مورد مسیر ارتقای مهارتهای دیزاین رابط کاربریست که به اختصار به آنها میپردازم. امیدوارم در پایان خواندن این مقاله بتوانید مسیر ارتقای مهارت خودتان را پیدا کنید.
طی صحبتهایی که با دیزاینرهای مطرح داشتم و همچنین مقالاتی که از دیزاینرهای برتر محصولات بینالمللی خواندم نکتهای بود که بین همه آنها مشترک بیان میشد:
زیبایید ولی تو خالی، نمیشود برایتان مرد
اکانت دریبل ما پر شده است از طرحهایی که یا ریدیزاین محصولات موفق است یا طراحی چند صفحهای از یک محصول خیالی، اما نکتهای که اهمیت دارد این موضوع است که آیا در پروژههای واقعی میتوانید به این شکل دیزاین کنید؟
در ابتدای مسیر کاریام چالش 100 روز طراحی برگزار کردم که با این ایده چند نفر از دیزاینرهای تازه کار دیگه نیز به من پیوستند و روزانه طرح یا موضوعی انتخاب میشد و چالشهای خیلی کمی بیشتر از جنس کار با نرمافزار و چگونگی پیاده سازی در آنها حل میشد.
امروز که به آن طرحها نگاه میکنم محصولات بیهویتی را میبینم که صرفا تلاش شده زیبا باشند و گاهی بلند پروازانه در آنها خواستهام مهارتی در دیزاین المانها را به نمایش بگذارم، ولی با جایگاه فعلی وقتی آنها را بررسی میکنم چیزی جز هارمونی رنگ و تلاش برای بهبود شکل ظاهری و پیاده سازی ایدههای جدید که یاد گرفتم نمیبینم.
برای شروع کار قطعا نیاز است این مرحله را پشت سر بگذاریم ولی تا کی باید به آن ادامه دهیم؟
این سوالی بود که برای جواب آن مطالعات جستهگریختهای را در مورد فرایند دیزاین شروع کردم.
1- هویت طراحی کنید نه ظاهر
فرض کنید به شما گفته شده برای یک پیرمرد 80 ساله که بازنشسته ارتش است لباس بخرید.
چند درصد احتمال دارد شلوار لی گشاد ساق کوتاه با کتونی اسپرت زرد رنگ و هودی نارنجی و یک عینک با شیشه زرد برای او بخرید؟
احتمالا چنین ایدهای در واقعیت مسخره به نظر برسد.
برای خرید لباس برای این شخصیت مواردی مانند سطح مالی، میزان نیاز به گرما، رنگ مورد علاقه، تمایلش برای داشتن لباسهایی که راحت بتواند آنها را عوض کند یا نه و این چنین مواردی را بررسی میکنید.
مثلا اگر به خاطر کهولت سن سرما او را آزار بدهد باید سعی کنید لباسهایی زخیم و سبک برای او تهیه کنید همچنین حواستان هست رنگ و ترکیب لباسها نیز متناسب با شخصیت رسمی او باشد.
حال بیاید در طراحی محصول این مورد را بررسی کنیم.
برای یک اپ بانکی ریدیزاین طراحی کنید.
مانند مثال بالا اگر برای یک اپ بانکی از رنگهای پاستیلی و سایههای سنگین و ایکونهای متحرک استفاده کنید هویتی نهچندان نزدیک به نیاز آن محصول را ساختهاید.
در پروسه دیزاین یا ریدیزاین باید به این توجه داشت که پرسونای کاربران ما چیست؟ چه نکاتی در دسترسی پذیری برنامه برای آنها اهمیت دارد؟ فاکتور زمان برای آنها مهمتر است یا مقایسه ؟ هویت برند ما قرار است رسمی باشد یا دوستانه؟ تیم فنی چقدر قرار است روی هر بخش زمان بگذارد و فناوری برنامه نویسی فعلی از برخی فعالیتهای دیزاین ما پشتیبانی میکند یا نه ؟
تمام این سوالات سبب میشود طرح شما به هویت محصول نزدیک تر باشد و کاربران در شناخت، درک و استفاده از آن حس بهتری داشته باشند.
بنچ مارک و مطالعه کاربر از مهمترین کارهایی است که باید برای این بخش انجام دهید.
2- کپی نکنید، ایده بگیرید
یکی دیگر از مواردی که بسیار اهمیت دارد این است که یاد بگیریم از طرح و نکات خوب برای کارمان ایده بگیریم اما آنها را عینا کپی نکنیم.
هرچند در ابتدای کار لازم است دیزاینهای خوب را کپی کنیم تا طراحی برایمان جا بیفتد، ولی در ادامه مسیر لازم است بیاموزیم از طرح و نکات خوب ایده بگیریم تا جعبه ابزار طراحیمان گستردهتر شود و بتوانیم از ایده آنها در طرحهای مختلف استفاده کنیم.
برای مثال ترندهای سال 2021 را نگاه میکنید و طرحهای زیبایی را میبینید که دوست دارید در دیزاینهای خود بیاورید یا حین بنچ مارک المانهای جذابی توجهتان را جلب کند و وقتی در طراحی خود از آنها استفاده میکنید به آن خوبی نمیشود یا اصلا به طرح نمینشیند، علت چیست ؟ آن المان برای طرح شما دیزاین نشده بوده.
باید چه کرد ؟ باید عمیقتر به آنها نگاه کنید و روابط و علتهای ترکیب بندیهای آنرا درک کنید.
در مورد ایدهپردازی و بهتر دیدن چیزها میتوانید به کتاب چگونه ایدههای خوب را بدزدیم از آستین کلون مراجعه کنید یا خلاصه آنرا در مقالهای که پیشتر نوشتم بخوانید.
3- اخبار پیرامون طراحی UI UX را دنیال کنید
به عنوان یک طراح آنچه میآموزید، به اندازه آنچه خلق میکنید اهمیت دارد.
دنیا در حال به روز شدن است و ممکن است ترندی که امروز از آن استفاده میکنید فردا قدیمی یا ناکارامد باشد.
باید با پیشرفت تکنولوژی و فناوریها حرکت کنید و بیاموزید هر روز در حال یادگیری باشید و خودتان را به چالش بکشید.
کتاب، پادکست، اخبار دنیای دیزاین و تکنولوژی و فناوری، توییتر و مقالات از منابع خوبی هستند که میتوانید روزانه به آنها سر بزنید و تغیرات و اخبار را بررسی کنید.
در پایین برخی از منابع خوبی که روزانه میتوانید به آنها سر بزنید را آوردهام.
www.toptal.com
uxplanet
uxknowledgebase
uxdesign
dailydesignews
4- جهت هنری را بیاموزید
طراحی UI نیز طراحی است، پس داشتن دید هنری در آن طرحهای شما را ارتقا خواهد داد.
طراحی UI کاملاً از تصاویر بصری تشکیل شده است. به کار بردن نگاه هنری و زیبایی شناسی هنگام طراحی هر چیزی، طرح های شما را ارتقا می دهد و آنها را جذاب تر می کند.
درک سلسله مراتب بصری، تئوری رنگ، بار بصری و مفاهیم اولیه هنری برای طراحی یک رابط کاربری زیبا ضروریست.
5- بدانید در یک سفر هستید
از عالی نبودن نترسید و هر روز برای بهبود شرایط تلاش کنید. طراحی دوی سرعت نیست بلکه مانند یک ماراتن باید فقط همیشه در حال حرکت باشید چه سریع چه آهسته برنده کسی است که از تلاش کردن دست نکشد و در دام اینکه فکر کند دیگر چیزی برای آموختن نیست نیفتد.
از اثر دانینگ-کروگر آگاه باشید یک سوگیری شناختی که در آن افراد به اشتباه دانش یا توانایی خود را در یک زمینه خاص بیش از حد ارزیابی میکنند. این اتفاق زمانی رخ میدهد که فقدان خودآگاهی افراد را از ارزیابی دقیق مهارت های خود باز میدارد.
برای مطالعه بیشتر در مورد این اثر میتوانید به پست ویرگول حمید فرجی مراجعه کنید.
6- مستند کردن طراحی را دست کم نگیرید
یک ارائه بد، یک طراحی خوب را خراب میکند
معمولا آنچه در ذهن ماست بی نقص و خوب تصور میشود تا وقتی که مستند شود و با دقت در کنار جزئیات بررسی شود.
مستند کردن مسیر و طراحی و مفروضات باعث میشود بتوانید نگاه جزئینگرانه تری به موضوع داشته باشید و با دقت آن را بررسی کنید. محدودیتهای طرح را بسنجید و مسیر ذهنی خود را روشن و واضح داشته باشید.
وقتی صحبت از داکیومنت کردن طراحی و مسیر دیزاین میشود بنا به تجربه دیدهام افراد تصور میکنند باید زمان زیادی صرف نوشتن و مرتب کردن آن کنند و این هزینهی زمانی آنها را از انجام این پروسه بازمیدارد.
گوگل داک یا دراپباکس از جمله ابزارهایی هستند که روزانه از آنها برای داکیومنت کردن مسائلی که با آنها کار میکنم و معمولا زمانی بین 5 تا 10 دقیقه حین پروسه انجام یا انتهای کار زمانیست که برای نوشتن آنها میگذارم. داکیومنتهای شما اسلایدهای پر زرق و برقی نیستند که قرار باشد زمان زیادی را صرف دیزاین و نوشتن آنها بگذارید. کافیست به شکلی که برای خودتان آسانتر است زمان کوتاهی را برای نوشتن بگذارید تا کم کم با عادت به این روند، فرایند داکیومنت کردن مسیر و طراحی برای شما عادت شود.
برای مثال در یکی از ریسرچهای شخصی خود همانطور که مشاهده میکنید خلاصه نکاتی از مطالعات یا ایدههای خودم را نوشتم و مواردی که در آنها جستجو کردم را ضمیمه کردم.
7- برای پیشرفت شما محدودیتی وجود ندارد
یکی از سوالات اشتباهی که در این مسیر غالبا افراد میپرسند این است که چند وقته میتوانم سینیور بشوم؟ یا چقدر طول میکشد که بتوانم همچین طرحی را بزنم؟
پاسخ این سوال برای هر کس متفاوت است. اگر شما هر روز تمرین کنید و خودتان را به چالش بکشید زودتر از یک فرد میدلول که مطالعه نمیکند، تمرین نمیکند و کل فرایند دیزاین مانند یک عمل تکرار شونده برایش تکرار میشود به دیزاین مسلط خواهید شد.
تلاش و هوشمندی شماست که طول و کیفیت مسیرتان را میسازد و برای پیشرفت شما محدودیتی وجود ندارد.
مطلبی دیگر از این انتشارات
بررسی Crash Bandicoot 4: It's About Time
مطلبی دیگر از این انتشارات
تجربه ساخت ویدئو از زبان یک بلاگر ویرگولی + چالش ها
مطلبی دیگر از این انتشارات
آیا جایی برای زنان و دختران در صنعت گیمینگ وجود دارد؟