ردپای آنتونی براکستون (مروری بر آلبوم Soul in Plain Sight از آنگلیکا نیسیر و الکساندر هاوکینز)

نویسنده: مارک کوروتو

تشکیل برخی از زوج‌های موسیقایی تقدیری اجتناب‌ناپذیر است. گواه آن، آلبوم Soul In Plain Sight. آنگلیکا نیسیر، ساکسیفونیست لهستانی ساکن آلمان، الکساندر هاوکینز، پیانیست بریتانیایی را در فستیوال جز برلین ملاقات می‌کند. احترام و تحسین متقابل آن‌ها، به یک تور کوتاه کنسرت و این آلبوم می‌انجامد. به دلیل طبیعت هم‌ساز و رویکرد متوازن این دو موسیقی‌دان نسبت به یکدیگر، آنچه حاصل شده موفقیت‌آمیز است.

در طول ‌قطعه‌ی بداهه‌ی پالاینده‌ی آغازین یعنی «Brawls And Squabble»، دو نوازنده، با ضربه‌هایی که به سمت هم روانه می‌کنند، به مشاجره می‌پردازند. هاوکینز بر پیانو مشت می‌کوبد در حالی که نیسیر غرولند سازش و نت‌های overblown* را ارائه می‌دهد و چنین شروعی، نوید یک هم‌کاری تازه می‌دهد.

از چهارده آهنگ، هشت تای آن‌ها، بداهه‌نوازی است، سه تا توسط نیسیر و دوتای دیگر توسط هاوکینز نوشته شده است. به همراه یک قطعه به نام «Arhythm Songy» از ماهال ریچارد آبرامز. قطعه‌ای که در سال 1977 در یک جلسه‌ی ضبط با آنتونی براکستون، ساکسیفونیست برجسته‌ی آمریکایی، ساخته شده و نیسیر و هاوکینز را به «گروه هنری شیکاگو» و «براکستون» پیوند می‌زند.

هاوکینز با آنتونی براکستون در تور اروپایی سال 2020 همراه می‌شود و در آن استانداردهای پاپ و جز می‌نوازد که در مجموعه‌ی بزرگی شامل 13 سی‌دی به نام Quartet (Standards) 2020 قابل شنیدن است. نیسیر - و به خصوص صدادهی سازش - متاثر از براکستون است. پیوندی که حاصلش را در آلبوم‌های تریوی او با لیبل Intakt که با همراهی تایشاون سوری و کریستوفر توردینی ضبط کرده می‌شنویم. شنونده می‌تواند به قطعات آهنگسازی‌شده‌ی هر موزیسین توجه کند یا بداهه‌نوازی آن‌ها را برگزیند. قطعه‌ی «Metamorphose Einer Karelle» اثر نیسیر، مثل یک بی‌باپ سرمست گسترش می‌یابد و قطعه‌ی «Scops» از هاوکینز مثل یک تصنیف فریبنده طنین‌انداز می‌شود.

قطعات کوتاه «Weft» و «Loom» و «Scope» که در مجموع به پنج دقیقه هم نمی‌رسند، مینیاتورهایی کلاسیک‌اند که در ازای درخواست یک encore* نواخته می‌شوند، چنان که برای این دوئت نیز همین‌گونه بوده است.

بیش باد !

منبع: وب‌سایت All About Jazz
* Overblowm: تکنیکی است که در هنگام نواختن یک ساز بادی مورد استفاده قرار می گیرد و باعث می شود ارتفاع صوتی (Pitch)، در درجه‌ی اول از طریق دستکاری هوای تأمین شده به جای تغییر انگشتان دست یا استفاده از اسلاید، به سطح بالاتری برسد.
* encore: اجرای مکرر یا اضافی یک قطعه در پایان کنسرت که توسط تماشاگران خواسته شده است.