سفر ده روزه من در دوره کارآموزش وب سیما

آنقدرها هم که فکر می‌کردم بلد نبودم!

این جمله را روز چند بعد از آنکه ویدئوها و مقالات سئو را در دوره کارآموزش وب‌سیما مشاهده کردم در دل به خود گفتم. راستش را بخواهید قبل از شرکت در دوره حس می‌کردم چون چند مقاله‌ای از من در صفحه اول گوگل منتشر شده؛ پس خیلی در زمینه تولید محتوا شاخ هستم و حتی یک سر و گردن از بقیه بالاترم. با شروع چند روز از دوره کارآموزش این تصورم دیری نپایید که کاملا فرو ریخت. در این دوره من آموختم که چقدر از سئو چیزهایی را نمیدانستم و یا آنچه میدانستم غلط بوده. در ادامه با جزئیات بیشتری از دانسته‌ها و ندانسته‌هایم برای شما نوشته‌ام.

تغییر نگرشم نسبت به سئو در روزهای ابتدایی کارآموزش

آنچه قبل از دوره کارآموزش درباره سئو شنیده بودم این بود که کارهایی را باید بر‌اساس رضایت کاربر و گوگل انجام داد اما نمیدانستم دقیقا راه حرفه‌ای پیاده کردن آنها چیست. در بیشتر منابعی که درباره سئو خوانده بودم آنها سعی داشتند بگویند سئو پیروی از فرمول‌های مشخص است اما مشاهدات چند روزه من از ویدئوهای سئو وبسیما اینگونه نمی‌گفت. در چند روز ابتدایی آموزشم متوجه شدم گوگل بیش از 200 فاکتور را برای ارزیابی محتوا در نظر می‌گیرد؛ پس موفقیت در سئو فرآیند چندان آسانی نیست اما رسیدن به آن دور از دسترس هم نیست. در ادامه از شما می‌خواهم به مثال‌های من توجه کنید.

مثال1: میدانستم که محتوا باید حول یکسری از کلمات کلیدی نوشته شود و در متن تکرار شوند اما هیچ‌کس به من نگفته بود تکرار کلمات کلیدی مهم نیست. اگر می‌خواهید منظورم را بیشتر متوجه شوید پیشنهاد میکنم مقاله استفاده هوشمندانه از کلمات کلیدی را بخوانید. در این مقاله آنچه را درباره تکرار کلمات کلیدی خوانده‌ام به زبانی ساده نوشته‌ام.

مثال2: میدانستم گوگل الگوریتم‌هایی دارد که براساس آنها مقالات را ارزیابی می‌کند اما فکر می‌کردم این الگوریتم‌ها بیشتر در خدمت خواسته‌‌های خودش هستند تا رضایت کاربر. درک عملکرد الگوریتم‌های گوگل از سال 2011 به من فهماند توجه به الگوریتم‌های گوگل مانند توجه به کیفیت، لینک‌سازی، تازگی و... محتوا چیزی جدا از رضایت کاربر نیستند.

برای آشنایی بیشتر درباره عملکرد الگوریتم‌های گوگل پیشنهاد می‌کنم مقاله مفید و مختصر درباره عملکرد الگوریتم‌های گوگل من را در ویرگول بخوانید.

همه چیز تا روز سوم خوب پیش رفت تا اینکه...

در سه روز اول کارآموزش پا به پای دیگر بچه‌ها تسک‌ها را به موقع انجام می‌دادم و از مطالعه مقالات و مشاهده ویدئوها لذت می‌بردم اما در روز چهارم از آنچه می‌ترسیدم سرم آمد.

تب، بدن درد و احساس کوفتگی شدید. بله درست حدس زدید کرونا به سراغم آمد. با توجه به آنکه تست کرونای همسرم در هفته گذشته‌اش مثبت شده بود؛ خیلی دور از ذهن نبود که من هم کرونا بگیرم اما اینکه در روزهای ابتدای کارآموزیم این بیماری به سراغم بیاید خیلی دردناک بود.حس عقب‌ماندگی بدی به سراغم آمده بود و نمیدانستم تا کی باید با این بیماری دست و پنجه نرم کنم.

روز چهارم و پنجم کارآموزش را به دلیل مریضیم از دست دادم اما خدا روشکر دو سه روزه بعد از خوردن دارو، آبمیوه و سوپ سرپا شدم. بعد از آنکه بهتر شدم کارهای عقب افتاده‌ام را انجام دادم. در این مدت دو مقاله عقب مانده بودم یکی درباره نکات مفید یادگیری‌های روز چهارم بود و یکی درباره گردشگری.

مقاله نکات مفید من در روز چهارم درباره نکاتی از سئو است که شاید سوال بسیاری از تولید‌کنندگان محتوا باشد اما در هیچ جا پاسخ مشخصی به آن داده نشده است. در این مقاله درباره تاثیر تصاویر، بولد کردن قسمتی از متن و تکرار کلمات کلیدی نکات مهمی را ذکر کرده‌ام.

تسک روز چهارم نوشتن مقاله درباره گردشگری بود. در این مقاله، من درباره زیباترین دیدنی‌های شمال ایران صحبت کردم اما طرز نوشتنم چندان با قبل تفاوتی نداشت و هنوز مفاهیم سئو برایم گنگ بودند.

نوشتن مقالاتی که رنگ و بوی بیشتری از سئو داشتند.

در اولین روز از هفته دوم کارآموزش با خانم ابوالقاسم عزیز درباره اولین مقاله‌ام صحبت کردم. یاد گرفتم چگونه عنوان‌ها و زیرعنوان‌ها را با استفاده از کلمات کلیدی بهینه‌سازی کنم که برای کاربر و گوگل جذاب باشد. در این روز تصاویری را به مقاله‌ام اضافه کردم و بر روی آنها متن‌های کوچکی درج کردم و ویدئوهایی را درباره نرخ کلیک مشاهده کردم. کمی درک این ویدئوها برایم مشکل بود حس میکنم هنوز نیاز دارم در این‌‌باره بیشتر بدانم.

در دوره قبلی که در کارآموزی سئو شرکت کرده بودم به من گفته شده بود باید در مقاله لینک‌سازی داخلی انجام شود و برای انکر تکست آن میتوان به کلماتی مانند اینجا، لینک مرتبط و مقاله مرتبط اکتفا کرد. در روز هفتم کارآموزش، من یاد گرفتم برای گرفتن نتیجه متفاوت در گوگل باید متفاوت عمل کرد. به طور مثال در متن انکر تکست بهتر است از کلماتی انتخاب شود که کاربر را ترغیب به کلیک کند.

تجربه خوشایند کامنت مارکتینگ

در روز هفتم علاوه بر لینک‌سازی درباره اهمیت کامنت مارکتینگ دانستم. جالب بود در همان روزی که این ویدئو را مشاهده کردم یک کامنت از طرف یک فردی که نمی‌شناختم دریافت کردم. این حس دیده شدن خیلی مرا به ادامه مسیر امیدوار کرد. میدانم کوچک بود اما واقعا بر روی من تاثیرگذاشت. حس کامنت گذاشتن و کامنت گرفتن از بچه‌های گروه نیز تجربه جالبی بود و مرا از لحاظ دلی به آنها نزدیکتر کرد.

به روزهای آخر نزدیک می‌شویم...

در روزهای هشتم و نهم کارآموزش دیگر دستم آمده بود که چگونه مقالاتم را بنویسم و دو مقاله درباره تکنولوژی و ارز دیجیتال نوشتم. یکی از آنها درباره آموزش ریجستری‌ گوشی موبایل است و دیگری درباره بهترین ارزهای دیجیتال. در این دو مقاله سعی کرده‌ام آموخته‌هایم درباره سئو را در این مدت 10 روزه پیاده کنم.

آزمون وداع

امتحان دادن همیشه برایم دلهره‌آور است مخصوصا که نتیجه آن به بودن و نبودنم مرتبط شود. در روز دهم کارآموزش این آزمون را دادم. آزمون جالبی بود. از سوال‌های آزمون چیزهای زیادی یاد گرفتم. مثلا فهمیدم برخی مطالب را خوب نخوانده و متوجه نشده‌ام.

ماندن یا رفتن مسئله این نیست!

نمیدانم جز کسانی هستم که به مرحله دیگر راه پیدا می‌کنند یا خیر. برایم مهم هست اما خیلی نگران آن نیستم زیرا اگر در همین مرحله قرار باشد بروم کلی مطلب جدید از وب‌سیما یاد گرفته‌ام.


راستی تجربه شما از دوره کارآموزی چطور بوده؟ خوشایند یا ناخوشایند برایم بنویسید.