ریک و مورتی | Rick & Morty

ریک اند مورتی
ریک اند مورتی
بدون داشتن هیچ تخصصی، صرفا به عنوان کسی که یه بار این انیمیشنو دیده اینو نوشتم و سعیم بر این بوده که داستانو لو ندم.

من لیستی از فیلم‌ها، سریال‌ها و انیمیشن‌ها و حتی مستندها دارم که با خودم قرار گذاشتم ببینمشون. اول قصد داشتم به ترتیب هر کدوم رو ببینم و بیام این‌جا درباره چیزی که دیدم در حد یه بیننده، چیزی بنویسم. ولی متاسفانه وقت همچین کاری رو ندارم. ولی الان که کمتر از 1 ساعت مونده به امتحان پایان‌ترمم، با خودم گفتم بیام و این‌جا درباره ریک و مورتی بنویسم.

ریک و مورتی یه انیمیشن سریالیه که از سال 2013 اگه اشتباه نکنم داره منتشر میشه و تا الان چند فصلش اومده. از همون قسمت اول حساب کار دستمون میاد که قرار نیست یک داستان رو در یک فصل دنبال کنیم و هر قسمت یک داستان متفاوت داره. ما با یه انیمیشن تخیلی طرفیم. الان که دارم اینو می‌نویسم، فقط یه فصل رو دیدم ولی وقتی شما دارین می‌خونینش احتمالا فصلای دیگه رو هم دیدم چون قصدم اینه که هر فصل رو که دیدم، بیام و یه چیزی این‌جا اضافه کنم. تو این یه فصلی که دیدم، مدل‌سازی اتفاقاتی که تو دنیای واقعی میفته، برام بخش جذاب ماجرا بود. تو بعضی قسمتا یه روند بداهه پردازانه احساس می‌کردم که به نظر می‌رسید خود نویسنده داستان هم نمی‌دونسته دقیقا بعدش می‌خواد چه بلایی سر شخصیت بد دهن قصه بیاره.

تو فصل دوم، بداهه پردازی بیشتر به چشم میاد. البته خود سازندگان این انیمیشن هم به بداهی پردازی‌های انجام شده معترفن و از گفتنش ابایی ندارن. تا این جای داستان که به نظرم ارزش یه بار دیدنو داره. راستش تو ماجراجویی‌هایی که دیدم، متوجه این قضیه شدم که نویسنده خودش رو درگیر هیچ قید و بندی نکرده و کاملا آزادانه به داستان پرداخته. اگه جزء اون دسته از افرادی هستین که با دیدن پیکی بلایندرز سیگاری شدین، ریک و مورتی رو نبینین بهتره :)

خب فصل ۳ رو هم دیدم. این انیمیشن جوریه که شما یا از این که هیچ قید و بندی نداره خوشتون میاد یا از این که همه چیو زیر سوال میبره ازش بدتون میاد. به نظرم سر این انیمیشن میشه درباره آزادی بیان بحث کرد. این که فحشاش زیاده و از سوالات مهم خلقت بگیر تا مسائل دیگه رو زیر سوال می‌بره خوبه یا نه؟ مشخصا اگه آدم مذهبی‌ای هستین از این انیمیشن خوشتون نمیاد. اگه فیلم PK رو دیدین و خوشتون اومده، این انیمیشن هم می‌تونه در قرابت با مفهوم کلی اون فیلم، چیزهای جالبی برای شما داشته باشه. به هر حال، همچنان نظرم بر اینه که ارزش یک بار دیدنو داره.

این انیمیشن به هیچ وجه لوس نیست و اتفاقا قبل از دیدنش باید از این که به بلوغ فکری رسیدین اطمینان حاصل کنین! در عین حال که من بیشتر درباره قسمت خلقت و سوالات مهم هستی دارم می‌نویسم، چیزای چندش جنسی رو هم در خودش داره. هدفتون اگه از دیدن این انیمیشن اینه که بعد از دیدن هر قسمت، چیز در خوری مثلا در باب اخلاق یاد بگیرین، نبینین بهتره. چون به اخلاق کمتر از همه چیز بها داده شده تو این انیمیشن. به هیچ وجه مناسب دیدن با خانواده نیست. البته که بستگی به خانواده شما هم داره. برم سراغ فصل چهارم ببینم چی پیش میاد.

وقتی 6 تا قسمت فصل 4 رو دیدم به این که آیا وقعا ارزش یک بار دیدنو داره یا نه شک کردم. بعد از دیدن باقی قسمتای فصل به این نتیجه رسیدم که همون یه بار ببینم و بگذریم ازش. فکر نمی‌کنم چیزی باشه که بخوایم تا مدت‌ها درباره‌اش حرف بزنیم. خود من حتی فکر نمی‌کنم که به کسی حتی پیشنهادش بدم.

نویسنده داستان‌های ریک و مورتی باید یه بداهه پرداز باشه که قبل از نوشتن هر قسمت، روانگردان مصرف میکنه. هیچ توصیف بهتری به ذهنم نمی‌رسه. از همون اول، داستان به شکلی شروع میشه که مشخص میکنه هیچ مرزی برای داستان‌های این سریال وجود نداره. به هیچ چیز محدود نیست. واقعا تو بعضی سکانسا با خودم کلنجار می‌رفتم که بپذیرم این بخش خلاقانه بود یا یه چیز مزخرف که نویسنده نشئه به ذهنش رسیده؟!