خودم و خودت (7): شروع کارهاتو به تعویق میندازی؟ قانون 5 دقیقه کمکت میکنه!

دیگه جای هیچ شکی نیس که وقتی از یه کاری بدمون میاد، میخوایم صد سال سیاه هم که شده به تعویقش بندازیم و نتیجه این کار چیه؟ وقتی کاری رو یه بار عقب میندازی، استرست بیشتر میشه و بار دوم روبرو شدن باهاش دو برابر سخت تر از بار اول میشه. بار سوم، دو برابر سخت تر از بار دوم و... و این لوپ باطل میتونه تا ابد ادامه داشته باشه.

من خودم به شخصه استاد به تعویق انداختن کار هام؛ مخصوصا ساده ترین کار ها! مثل جواب دادن پیام دوستم تو واتس اپ یا فرستادن یه فایلی به یکی دیگه. نا گفته نماند که برای انجام کار های سخت هم این به تعویق انداختن وجود داره؛ برای من انجام دادن کار های پایان نامه ارشدم این شکلیه. به هر دری میزنم تا انجامش ندم. اینجاست که قانون 5 دقیقه وارد عمل میشه.

قانون 5 دقیقه
قانون 5 دقیقه

چرا ذهنمون جلومونو میگیره تا کارای سخت نکنیم؟

اگه وارد مسائل پزشکی نشیم، خیلی راحت و ساده میشه گفت که ذهن ما تمام شرایط نامطلوب زندگیمون رو برامون به عنوان یه تهدید به حساب میاره و برای حفظ بقامون مکانیسم دفاعی بدنمون رو در برابرش فعال میکنه و بهمون میگه: "فرار کن!"

دقیقا مشابه چنین مکانیسمی وقتی پیش میاد که یه ببر جلومون سبزشه! چیکار میکنیم؟ با نهایت سرعت پا به فرار میزاریم. اما آیا همیشه فرار کردن راه حل منطقیه؟ طبیعتا که نه! پس چیکار باید کرد؟

قانون 5 دقیقه (The 5 Minute Rule)

این قانون میگه که اگه از انجام یه کاری نفرت داری یا دائما به تعویق میندازیش، فقط به مدت 5 دقیقه انجامش بده؛ نه بیشتر. بعد از 5 دقیقه هم اون کار رو بزار کنار و برو سراغ تفریحت تا هر وقتی که دلت میخواد!

حتما الان میگی: " عه! اینطوری که اون کار هیچ وقت تموم نمیشه. اینطوری که فقط دارم وقت تلف میکنم!"

اینجاست که نتایج تحقیق روان شناس ها نشون داده، غالبا وقتی شروع میکنی تا یه کاری رو به مدت 5 دقیقه انجام بدی، دیگه توش غوطه ور شدی و میتونی ساعت ها درگیرش باشی و انجامش بدی!

به عبارت دیگه، شروع هر کاری سخت تر از ادامه دادنشه

پس، این بار که نمی خوای کاری رو شروع کنی، گوشیتو ست کن که فقط به مدت 5 دقیقه اون کار رو انجام بدی و بعد ولش کنی. اینطوری ذهنت اون کار رو به عنوان یه تهدید قلمداد نمیکنه و مکانسیم دفاعی بدنت فعال نمیشه و راحت میتونی اون کار رو شروع کنی. و بعد از اینکه شروع کردی، میبینی که دیگه دست نمیکشی از اون کار!

این تکنیک سال ها قبل ارائه شده و حرفی نیست که من اختراعش کرده باشم! با یه سرچ ساده تو گوگل میتونی به پژوهش های علمی ای که تو این حوزه انجام شده دسترسی داشته باشی.

خود منم تازه با این تکنیک آشنا شدم و هنوز اجرائیش نکردم. اما به نظر خیلی کاربردی و جذاب میاد. واسه همین گفتم اینجا با تو به اشتراکش بزارم. نتیجه اجرای این کار رو هم همینجا دوباره منتشر میکنم.

ذهنت خلاق و تنت سلامت:)