شرط بقا تو خرید اینترنتی!

چجوری خرید آنلاین موفقی داشته باشیم

سلام!

به عنوان یک جوون ایرانی که سعی کرده همیشه با خرید اینترنتی تو «زمان» و «هزینه»‌اش صرفه‌جویی کنه اما طول این سال‌ها کلی تجربه شکست خرید اینترنتی داشته، تصمیم گرفتم که نکته‌های خرید اینترنتی که به نظرم مفید هستن و تمامی تجربه‌های موفقیت و شکستی که از خریدهای مختلفم تو پلتفرم‌های وطنی داشتم باهاتون به اشتراک بذارم.

هممون میدونیم و با تمام وجود این رو درک کردیم که تو شرایط فعلی که توش زندگی می‌کنیم پول درآوردن سخته. پس، ضرر کردن تو خرید می‌تونه یه شکست روحی حسابی بهمون وارد کنه! به خاطر همین، سعی می‌کنم در حد توان تجربیات شخصی خودم و نکاتی که موقع خرید اینترنتی بهتره بهش توجه کنین رو باهاتون به اشتراک بذارم که اگه ذره‌ایم شده باشه بتونم به حفظ آرامش روحی و وضعیت بودجتون کمک کنم!‌ ?

اولین تجربه خرید آنلاین لباس: شاید باورتون نشه ولی یه شکست واقعی!

به عنوان شخصی که همیشه به صورت حضوری خرید کردن رو ترجیح داده، من تا سال‌ها تجربه خرید لباس از یه فروشگاه آنلاین رو نداشتم. اما یه روزی به صورت اتفاقی متوجه شدم که دیجی کالا دسته‌بندی پوشاک هم داره!

سراغ دسته‌بندی پوشاک مردونه که رفتم ازین پلیوری که تو عکس بالا مشاهده می‌کنین خوشم اومد و با فروش ویژه‌ای که داشتن و خوندن کامنتا خیالم راحت شد که جنس و قیمتش خوبه و سفارش دادم.

بعد سه یا چهار روز سفارشم به دستم رسید و منم تو خیال خودم که چقدر باهوشم که با همچین قیمتی پلیور گرفتم بسته رو باز کردم…

ساده بگم: پلیور تو تنم گریه می‌کرد و احساس می‌کردم یه چیز پلاستیکی تنم کردم!

بعد این خرید افتضاحی که بار آوردم به هرکدوم از دوستام که داستان و تعریف می‌کردن خیلی پوکرفیس و آماده بهم می‌گفتن که «مگه از دیجی کالاام لباس می‌خرن؟!»

حق داشتن!

بعدها با یه پلتفرم ترکیه به نام Trendyol آشنا شدم و متوجه شدم با تخفیفای اون‌ها و با قیمت مناسبی که می‌شه از آنلاین شاپ‌های ترکیه خرید کرد میشه خرید موفقی از لباس هم داشت!

خرید مردونه از سایت خانومی!

حالا چی بود؟

راستش رو بخواین، من از عطر و ادکلن و بوی سرد و گرم که می‌گن سر در نمیارم. به خاطر همین، بیشتر ادکلنام رو یا کادو می‌گیرم یا همینجوری رندوم می‌خرم و اگه از بوش خوشم بیاد سعی می‌کنم تا مدتی همون و بخرم. این ادکلنی که عکسش رو گذاشتم هم جزء همینا بود که بوش رو می‌شناختم و دوست داشتم. اسم ادکلن رو سرچ کردم و تو سایتی که بیشتر محصولات مناسب خانمها رو میفروخت ادکلن رو دیدم و سفارش دادم و سفارشم سالم و سلامت به دستم رسید.

ولی چی شد که من تصمیم گرفتم از سایتی که نمی‌شناسم ادکلنی گرفتم که تاحالا امتحان نکردم؟

توضیحات دقیقی که برای محصولات نوشته شده بود!

همون‌طور که بالاتر توضیح دادم، من از سلیقه عطر و ادکلن و ویژگی‌هایی که باید داشته باشن هیچی سر در نمیارم. ولی، موردی که تو سایت مقداد آی تی توجهم رو جلب کرد بخش مشخصات و مزایا و معایب محصولات بود. زیر محصول خیلی دقیق نوشته بودن که برای چه فصل‌هایی این ادکلن خوبه و رایحه و نت بویاییش دقیقاً چجوریه.

راستش نتونستم وسوسه نشم و ببینم واقعاً این مشخصات دقیقی که برای یه ادکلن نوشتن و داره یا نه! سفارشم رو از سایتی که برای اولین بار می‌دیدم و تاحالا اون ادکلن رو امتحان نکرده بودم، ثبت کردم.

تجربه موفق: ثبت شد!

با اینکه ادکلن بدون گارانتی بود، امکان برگشت دادن کالا تا ۷ روز وجود داشت ولی موقعی که سفارشم به دستم رسید دقیقاٌ‌ مشخصاتی که تو سایت براش نوشته بودن رو داشت؛ بعد از چندتا خرید ناموفقی که از فروشگاه‌های آنلاین داشتم، واقعاً تجربه لذت‌بخشی بود و خوشحال شدم سایت‌هایی هم هست که میشه بهشون اعتماد کرد.

ولی از اون موقع به بعد تصمیمم رو گرفته بودم که بیشتر موقع خرید آنلاین دقت کنم و هر ویژگی که اون سایتی که ازش تجربه موفق داشتم رو تو ذهنم نگه دارم و تو خریدای بعدیم بهشون توجه کنم.

خرید موبایل و وضعیت وحشتناک قیمت‌ها

با این وضعیت نوسان شدید قیمت‌‌‌ها که همه مارو مورد عنایت و لطف خودش قرار داده، خرید گوشی موبایل هم جزء چالش‌های بزرگ زندگی همه ما به حساب میاد. به خاطر همین، من هرموقع که قصد خرید وسایل الکترونیکی خصوصاً موبایل دارم، حسابی از سایت‌های مختلف ویژگی‌ها و نظرات کاربرارو می‌خونم و قیمتارو مقایسه می‌کنم.

نکته خیلی جالبی که موقع سرچ کردن در مورد موبایل و تجهیزات الکترونیکی دیگه بهش پی بردم این بود که همه ما دیجی کالا رو به عنوان یه منبع مورد اعتماد و خوب برای خرید وسایل دیجیتالی می‌دونیم در حالی که اینجوری نیست!

دیجی کالا معمولاً انتخاب اول ما برای چک کردن قیمت موبایل و لپ‌تاپ و… هست ولی اگه یذره بیشتر بگردیم سایت‌هایی هستن که با قیمت بهتری همون محصول رو با همون ضمانت و گارانتی می‌فروشن.

خوب، توصیه من به شما اینجا چیه؟

موقع خرید وسایل الکترونیکی، خصوصاً موبایل، هیچ‌وقت دیجی‌کالا رو به عنوان منبع اول و آخر خریدتون مدنظر نگیرین. چون همیشه یه وبسایت دیگه‌ای هست که دقیقاً همون موبایل رو با همون شرایط ولی قیمت بهتری می‌فروشن!

چند نکته مهم:

بعد این همه تجربه مختلف و زیاد از فروشگاه‌های اینترنتی، دوست دارم چندتا نکته خیلی مهم که موقع خرید بهتره بهش توجه کنین رو باهاتون به اشتراک بذارم…

● حتماً اینماد (نماد اعتماد الکترونیک) وبسایتی که ازش قصد خرید دارین رو چک کنین. اگه سایت اینماد نداشته باشه، احتمال اینکه تجربه شکست حسابی داشته باشین خیلی زیاده!

● موقع ثبت سفارش، به درگاه بانکی که باید از طریق اون پرداخت کنید دقت داشته باشین. وقتی گزینه پرداخت آنلاین رو انتخاب می‌کنید، حتماً دقت کنید که URL وبسایت Https داشته باشه.

● دیدگاه کاربران رو با حوصله بخونید. شاید خوندن کامنت‌های کاربران بیشتر از ده دقیقه وقتتون رو نگیره ولی تاثیر خیلی زیادی رو می‌تونه تو خریدتون داشته باشه. ممکنه دیدگاه فیک هم بینشون باشه ولی وقتی تعداد دیدگاه‌های ناراضی بیشتر باشه مطمئن میشین که یه جای کار می‌لنگه!

● از شناسه‌ خرید و شماره سفارش خودتون حتماً اسکرین شات بگیرین. اگه بعد از خرید اینترنتی، سفارشتون به دستتون نرسه، باید با سایت فروشنده تماس بگیرین و با ارائه شناسه خرید، زودتر پیگیر وضعیت سفارشتون باشین تا مشکل برطرف بشه.

و اما فروشگاه آنلاین محبوب فعلیم برای خرید…

مدتی هست که من دیگه برای خرید وسایل الکترونیکی به بازار و فروشگا‌های معروف شهرمون نمیرم. چون با این وضعیت نوسانات قیمت و کمبود جنس تو بازار، جسم و روحم توان بیشتر برای پرس‌وجو و گشتن تو بازار رو نداره. به خاطر همین، مستقیماً میرم سراغ گوشی یا کامپیوترم و محصولی که میخوام بخرم رو سرچ می‌کنم. ولی چند وقتی هست که دیگه یه وبسایت ثابت تبدیل شده به مغازه آشنای من برای خرید وسایل و تجهیزات الکترونیکی:‌

مقداد آی تی

https://meghdadit.com/

تجربه اولین خرید من از سایت مقداد آی تی، همون‌طور که بالاتر توضیح دادم، ادکلن بود!

اما بعد تجربه خوبی که از خریدم از این سایت داشتم گشت بیشتری تو سایتشون زدم و متوجه شدم که تخصص اصلی این پلتفرم وسایل و قطعات الکترونیکی مثل لپ تاپ، موبایل ، تبلت و قطعات کامپیوتری و ساعت‌های هوشمند هست ولی در کنار این‌ها هم انواع کنسول بازی، ماشین‌های اداری، لوازم جانبی و لوازم خانگی و… تو سایتشون موجوده.

حالا دلایلی که باعث شدن مقداد آی تی فروشگاه آنلاین محبوب من باشه چیا بودن؟

● موجود بودن دائمی محصولات الکترونیکی. هر وسیله‌ای که از برند‌های معروفی مثل LG ، Apple ASUS ، LENOVO ، SONY ، SAMSUNG Creative, Xp, Genius, Microsoft, Farassoo, Tsco, A4tech, Logitech و… بهش نیاز داشته باشین تو این سایت همیشه موجوده.

● نوشتن مشخصات دقیق و واقعی محصولات. طبق تجربه‌های ناگواری که من قبلاً از خرید‌های اینترنتی داشتم، مسئله تطابق نداشتن مشخصات با خود محصول یه دغدغه اصلی بود. ولی، مقداد آی تی این نگرانی من رو کاملاً رفع کرده.

● اقساط عالی. تو شرایط فعلی، خرید لوازم الکترونیکی برای همه ما سخته. به خاطر همین، امکان خرید لوازم الکترونیکی با اقساط خیلی خوب، مقداد آی تی رو سایت محبوب من کرده. شما می‌تونین بهترین نوع پرداخت اقساط رو با توجه به بودجه خودتون انتخاب کنین و بعد از تحویل گرفتن سفارشتون اقساط رو پرداخت کنین!

● مشتری مداری. پشتیبانی درست حسابی و پیگیری به موقع سفارش این فروشگاه باعث میشه کاملاً این حس به من منتقل بشه که به رضایتمندی من ارزش زیادی قائلن.

● تحویل به موقع و بدون عیب و ایراد. تا الان تمامی خریدهایی که از مقداد آی تی داشتم خیلی زود به دستم رسیده و هیچ ایرادی نداشتن که دوباره مجبور بشم زنگ بزنم و درگیر پیگیری سفارشم بشم.

خرید اینترنتی تبدیل شده به یه بخشی از زندگی روزمره ما ولی حتی یه تجربه ناخوشایند ساده و کوچیک هم می‌تونه رو دیدگاه ما تاثیر بذاره و ما رو از خرید اینترنتی بترسونه. به خاطر همین، به عنوان یه شخصی که حسابی شکست‌خورده این داستاناست ترجیح دادم تمامی نکاتی که در مورد خرید اینترنتی بلد بودم رو بهتون بگم که بتونین منابع معتبر خودتون رو برای خرید آنلاین پیدا کنین و با خیال راحت خریداتون رو انجام بدین و به قول معروف چیزی بخرین که بصرفه!

امیدوارم که تجربه‌هایی که باهاتون به اشتراک گذاشتم و نکاتی که گفتم براتون مفید و جذاب بوده باشه. خیلی خوشحال میشم نکته یا تجربه دیگه‌ای که به نظرتون می‌تونه برای هممون مفید باشه رو تو کامنت‌ها با من به اشتراک بذارین:)