آیا کتاب ها تبدیل به طبل می شوند؟

اگه مثل من، دنبال کننده ی بوک بلاگرها و فروشنده های آنلاین کتاب باشین، احتملا متوجه موج های غیرعادی و گسترده تبلیغ در مورد بعضی کتاب های خاص شدین به طوری که از هر ده محتوا با موضوع کتاب در سوشال مدیا، یازده تاش کاربران رو به خوندن این دست کتاب ها تشویق میکنه.

(تذکر: معمولا رو برای تمام جملات بعد در نظر بگیرید)

این کتاب ها ویژگی های فیزیکی جذابی دارن؛ جلد سخت با طراحی منحصر به فرد و لبه های رنگی نمونه ای از اونها هستن. ژانرشون عاشقانه-فانتزیه به طوری که عاشقانه حتما پایه ثابت شونه. و رده ی سنی شون young adults هست. یعنی برای نوجوانان توصیه نمیشن و مناسب بزرگسالانیه که روحیه جوون و عامه پسندی دارن! مثلا اکثر کتاب های نشر باژ در این رده ی سنی هستن. البته قطعا کیفیت محتوایی کتاب های مورد بحث به پای کتاب های باژ نمی رسه.

چیزی که در مورد اینجور کتاب ها عجیبه، اینه که حتی قبل از انتشار هم طرفداران زیادی دارن و یه جوری توصیف میشن انگار بهتر از اونها زاده نشده! این امر برای کسانی که کتاب ها رو از قبل به زبان اصلی خوندن کمی قابل درکه اما برای سایر افراد؟ در هاله ای از ابهامه...

جالبه بدونین فروشنده برای فروش بیشتر این کتاب ها، وسایلی از قبیل گیفت، فتو کارت، بوک مارک و... اختصاصی هم در کنار این کتاب ها قرار میده. انگار جونش به فروش هر چه بیشتر این کتاب های خاص بنده!

نمونش
نمونش


هرچند واژه ترند استفاده محدودی داره اما اطلاقش میکنیم به این کتاب ها چون تعاریف از جمالات و کمالاتشون گوش آسمون رو کر کرده! اتفاقا معرفی ها و خلاصه های جذابی دارن به طوری که هر شخصی برای خوندنشون وسوسه میشه و خب ظاهر فیزیکی هم بی تاثیر نیست.

روان و راحت خوان بودن یکی از ویژگی بارز این کتاب هاست به گونه ای که وقتی به خودم اومدم دیدم تعدادی از اونها رو تموم کردم. اما بعد از اون تضاد و سردرگمی پیش اومد که تصمیم گرفتم این سلسله پست ها رو در موردشون منتشر کنم. هرچند فکرمیکردم که ارزشش رو نداره!


اینجا کتاب های ترند رو باهم بررسی میکنیم تا ببینیم کتاب هستن یا یه طبل توخالی اما پر سر و صدا؟ هارت و پورتی دارن درحالی که محتوایی ندارن یا واقعا ارزش ادبی شون بالاست؟ آواز دهل از دور خوش است یا...؟ و بین کسانی که صاحب نظر هستن رای میگیریم و اگر کتابی ارزش خوندن داشت نشان میتی کومان بهش اهدا میکنیم!😌😂

البته فقط کتاب هایی با ویژگی های بالا مدنظرم نیست و هدف هم ناشر خاصی نیست؛ ممکنه صرفا یه کتاب ترند رندوم باشه. فقط نظر شخصیم رو بیان میکنم و نظر شما رو میشنوم.


اولش هدفم ساخت انتشارات نبود و میخواستم توی یه پست تمومش کنم اما دیدم زمانش زیاد میشه پس تصمیم گرفتم هر کتاب رو توی یه پست مجزا بررسی کنم.

صرف نظر از بازخوردی که می گیرم به این کار ادامه میدم مگر اینکه زمان و کنکور مانعم بشه. البته خیلی ریسکیه اونم الان. خوشحال میشم اگه شما هم کتاب ترندی خوندین و خواستین نقدش کنین با من همکاری کنین:)

اگه مایل به همکاری بودین لینک پست تون رو زیر همین پست کامنت کنین:)