شما هم میتوانید ابرتیزهوش باشید!

سلام

وقتتون بخیر

ابرتیزهوش؛ فکر کنم این اصطلاح را برای اولین بار خودم در سال 1393 به کار بردم و بین دوستان بسیار نزدیکم در دوران دانشگاه تعریف و تشریح کردم.

مسافر مسیر زندگی با کوله باری از تجربه
مسافر مسیر زندگی با کوله باری از تجربه


روزگار چرخید و بر حسب رسم تکرار تاریخ دوباره رسیدم به این مفاهیم راهگشا و گفتم بهتره این بار با شما به اشتراک بگذارم.

خود را درگیر همه امور نکنید و فقط به کار اصلیتان فکر کنید
خود را درگیر همه امور نکنید و فقط به کار اصلیتان فکر کنید


ببخشید که سرم شلوغه و نمیتونم به نظرات شما پاسخ بدهم؛ ولی لطفا شما نظراتتون رو ارائه کنید تا بقیه هم با فضای فکری شما و حتی نظرات مخالف آشنا شوند و در این فضای باز فکری انتخاب درستی داشته باشند.


تعریف تیزهوش

معیاری به نام ضریب هوشی می­تواند هوش و استعداد خدادادی ما را تعریف و کمّی کند؛ مثلاً گفته شده که ضریب هوشی آقای آلبرت انیشتین حدود 160 بوده است و خوب این یعنی وی تیزهوش بوده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این مورد میتوانید مقاله تیزهوش کیست را مطالعه کنید.


تعریف ابرتیزهوش

به نظرم برای اینکه فردی ابرتیزهوش باشد مهم نیست که چه ضریب هوشی دارد. مهم این است که آینده نگر است و از گذشته و تجربه های خود و اطرافیان و همه درس و عبرت میگیرد

ابرتیزهوش میتواند با قطعیت نزدیک به یقین، مهره های بازی شطرنج زندگی ­اش را طوری بچیند که حتی طرف مقابل (تقدیر، بازیگردان­ های زندگی، شرایط کشور و هر آن که میتواند در زندگی انسان تاثیر بسزایی داشته باشد) هر مهره ای را هم انتخاب کند و هر حرکتی هم بزند؛ باز ابرتیزهوش برنده بازی ظاهراً عجیب زندگی خود شود.

در همه حال مواظب باشیم که دچار غرور نشویم
در همه حال مواظب باشیم که دچار غرور نشویم


همه ما در بسیاری از زمینه­ ها کسب تجربه کرده ایم و نتیجه تک تک اعمالمان را لمس کرده ایم؛ بنابراین هم اکنون میتوانیم از ابتدا نتایج اعمالمان را پیش بینی کنیم؛ اما چرا من باید دوباره اشتباه کنم؟ چرا همچنان وقتم را تلف میکنم و به آنچه قبلا از آن نتیجه نگرفته­ ام امید واهی و کاذب دارم؟

اجازه دهید با مثال منظورم را بیشتر و بهتر توضیح بدهم:

مثلاً فکر کنید در یک صف ایستاده اید مانند صف طولانی نانوایی در ساعات آخر پخت آن نانوایی:

صف طولانی خرید نان
صف طولانی خرید نان


به هرحال باید قبول کرد که احتمال نرسیدن نان بسیار زیاد است

ابر تیزهوش اصولا از خیر این تیپ کارها (به اصطلاح گرفتن روزه شک­ دار) میگذرد یا از همان ابتدا با اطلاع و قبول احتمال کم موفقیت، دست به این کار یا کارهای مشابه میزند.

ابرتیزهوش دریافته است که بزرگترین سرمایه ­اش زمان و عمرش است نه دلار و سکه و املاک و حتی آشنا و فامیلش

ابر تیزهوش اشتباه اساسی نمیکند و در قمار زندگی بزرگترین سرمایه خود را مفت نمیبازد

ابر تیزهوش میداند که باید سرمایه ارزشمند عمرش را در کجا سرمایه گذاری کند تا نه تنها هرگز اصل مال خود را از دست ندهد بلکه سود فراوانی به دست آورد

ابرتیزهوش قبل از شروع هر کاری نتیجه را میداند و برای شروع کاری که احتمال موفقیت در آن را کم میداند تمایل و رغبتی ندارد. زود فریب زرق و برق و پیشنهادهای وسوسه انگیز دنیایی را نمیخورد و خود را ارزان نمیفروشد.

در جاده زندگی مردانه سفر کنیم و خوبی و مصلحت همه خوبان را بخواهیم
در جاده زندگی مردانه سفر کنیم و خوبی و مصلحت همه خوبان را بخواهیم


ابر تیزهوش تک خور نیست و مصلحت همه را میخواهد (نه به خاطر زنجیره ­ای بودن خوبی­ها و بدیها بلکه به خاطر ذات پاک و انسانی خودش)؛ مثلاً با خودش نمیگه که حالا کار من انجام بشه و من برم پی کارم، بقیه به من ربطی ندارند و مشکل خودشونه و به من چه و از این حرفهای خودخواهانه.

ابرتیزهوش دو دو تا چهارتای معمولی و در ظاهر عاقلانه ما را ندارد و حساب کتاب دیگری را دارد که شاید منطقی و عقلایی به نظر نرسد.

واقعیت تلخ است و تلخترین واقعیت به نظر افراد مادی گرا (غیرابرتیزهوشان) این است که همه خواهیم مرد!

آرام ستان
آرام ستان

مرگ !

امری حتمی و بی ­برو برگرد

ابرتیزهوش از این واقعیت زندگی انسانی فرار نمیکند؛ نه تنها آن را میپذیرد؛ بلکه خود را برای آن آماده میکند.

بسیار سراغ داریم جوانان، قدرتمندان، ثروتمندانی که در عین ناباوری و پیش از رسیدن به سن سالخوردگی فوت کرده اند. پس مطمئن باشید که از دید یک ابرتیزهوش قدرت، ثروت، شهرت، مقام، جوانی و زیبایی را نمیتوان به عنوان هدف نهایی تعریف کرد.

 قدرت، ثروت، شهرت، مقام، جوانی و زیبایی همه رفتنی هستند و تنها اعمالمان همسفر ما هستند
قدرت، ثروت، شهرت، مقام، جوانی و زیبایی همه رفتنی هستند و تنها اعمالمان همسفر ما هستند


من قبول دارم زندگی با این ها زیبا، راحت و بسیار دوستداشتنی ­تر است؛ ولی آیا شما قبول دارید که آن زندگی که آخرش رنج و درد و تنهایی و افسردگی و سپس مرگ است، نمیتواند خواستنی و مطلوب نهایی یک ابرتیزهوش باشد؟!

اگر عقل سلیم داشته باشیم یک ابرتیزهوشیم! شهدا خیلی انسان‌های تیزهوش و باذکاوتی هستند به معنای کامل ابرتیزهوش تمام عیار!

پس به خود بیاییم و کمی بیشتر فکر کنیم و گزینه ها و روزهای در پیش رویمان از زندگی را با اعتماد به نفس بالا بچینیم که فرصت محدود و تنها یک بار است و در آن، آنِ آخر، دیگر پشیمانی سودی ندارد که ندارد که ندارد!

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم