علاقمند به کارآموزی با من هستید؟ لطفا این متن را با دقت مطالعه بفرمایید

کارآموزی بازاریابی و تبلیغات با من، چی نیست:

اول اینکه من اعتقادی به فضاهای مثلا پرنشاطی که اکوسیستم «استارت آپ» زده ما ترویجش می کنه ندارم. اصلا دوره کارآموزی مشاوره مدیریت با من، پرانرژی، کول، باحال و گوگولی مگولی نیست. پس ممکنه منو شبیه این موجودی توی عکس بالاست ببینی؛ از دید من مشکلی نداره واقعا.

در طول 6 ماهی که در دوره کارآموزی من حضور دارید، یکسری کار انجام می دهید در پروژه هایی که من درگیرش هستم. البته یک سری کار هم ممکنه انجام بدهید که ربطی به پروژه خاصی در مشاوره بازاریابی و تبلیغات نداشته باشه، اما بهرحال به این حوزه مربوطه مثل تولید و نشرمحتوا، ترجمه، شرکت در جلسات مشاوره، تهیه صورتجلسات و …

اینو نوشتم که اگر در ذهن شما یک فضای جذاب و خوشایند شکل گرفته تصحیحش کنم. احتمالا ممکنه سوال بفرمایید که پس چرا باید در این دوره شرکت کنم؟!

در کارآموزی چی بدست می آرید:

من فکر می کنم پس از طی کردن این دوره 6 ماهه اگر شما تمرکز لازم را داشته باشید، بافرض اینکه قبلا اصلا در زمینه مشاوره کار نکرده باشید می تونید به صورت ابتدایی و اولیه در این زمینه فعالیت کنید.

اگر همکاری در این مدت برای طرفین رضایت بخش بود، می تونه قدم بعدی همکاری در پروژه های من باشه. در زمینه مالی قبلش توافق می کنیم.

با توجه به شیوع و حضور کرونا اکثر کار ما تا پایان پاندمی به صورت دورکاری خواهد بود ولی بالطبع باید بعضی وقتها این همکاری حضوری باشه.

اما بقیه شرایط همکاری…
یکی دوبار فراخوان دادم و دوستان سوالاتی را مطرح کردند که فکر می کنم پاسخ به سوالهای اونها می تونه شرایط این همکاری را روشن کنه.

سوال و جواب های پرتکرار در زمینه کارآموزی مشاوره مدیریت

یک- آیا من در شهرستان هستم می تونم در این زمینه همکاری کنم؟
پاسخ:خیر متاسفانه چون برخی جلسات حضوری است.

دو- من شغل دیگری دارم می تونم حین انجام اون کار، در زمینه کارآموزی مشاوره مدیریت، با شما همکاری کنم؟ توان تمرکز روی هردو را دارم.
پاسخ: خیر. کارآموزی یک شغل جدی است که نیاز به تمرکز کامل در این زمینه داره. کارآموزی همانطور که در ابتدای این نوشته عرض کردم با توجه به این که روی پروژه های واقعی کار می کنیم، اصلا شبیه کلاس درس یا تمرینات یک کتاب نیست که اگر درش حضور پیدا نکنید یا حلش نکنید فقط خودتون آسیب ببینید.

سه- آیا من درآمدی دارم در طول دوره کارآموزی؟
پاسخ: خیر. تجربه ای که به شما منتقل می شود یا همکاری با برندهایی که شاید با سقف کاری امروز شما فاصله دارد، ما به ازای فعالیتی است که شما انجام می دهید.

واقعا از صمیم قلب باید در پذیرش این مساله باشید و پیش از شروع دوره کارآموزی ارزش آن را درک کنید در غیر اینصورت این مدت تبدیل به یک همکاری غم‌افزا برای طرفین خواهد شد.

چهار- آیا ممکن است من در زمینه پروژه خودم کارآموزی کنم؟ ( من یک جا مشغولم در اون پروژه از شما کمک بگیرم؟)
خیر. این یعنی من در کار شما به شما مشاوره بدم. فضای کارآموزی این است که شما در بخشی از فعالیت های و پروژه های من درگیر شوید.

پنج- چرا اینقدر کارهای تکراری و خسته کننده به من می سپارید؟
اینها مواردی بوده که من برای هر پروژه انجام میدادم یا می دم. شما هم به عنوان همکار من بخشی از روندها و فرآیندهای تکراری را برای پروژه باید انجام بدهید. البته اگر خوب دقت کنید هیچ فرآیند مشابه یا تکراری در کار نیست. اگر هم برخی فعالیت ها مشابه است برای کسب مهارت و خبرگی بنظرم لازمه.

شش- من کارآموزم با توجه به تجربه و شرایط سنیم تا این حد غلط و اشکال که در کار هست خوبه؟ چون من کارآموزم، استاد که نیستم.
پاسخ: نه واقعا قابل قبول نیست از دید من. من کاری را به شما می سپارم که می دونم می تونید انجام بدید. پس اگر در کار اشتباهات متعدد دارید اصلا پذیرفته نیست. در پروژه کارآموزی روی کار شما حساب ویژه میشه و همانطور که اشاره کردم مواردی که به شما سپرده میشه کاملا جدیه. اگر در زمان تحویل اینقدر اشتباه داشته باشید که بخش های بزرگی از کارتون ایراد داشته باشه یا قرار بشه اونو از اول انجام داد، کل پروژه در معرض نابودی جدی قرار می گیریه. پس من معتقدم کاری که به شما سپرده میشه باید 100 انجام بشه نه 99. از دید من فاصله بین 100 و 99 یه دریاست.

هفتم- چهارتا غلط دیکته ای درکار هست اینها دیگه اشکال نداره که شما بهش گیر میدی
پاسخ: بنظرم کاملا اشکال داره. ما هم از روی ظاهر کارمون قضاوت میشیم و هم از روی باطنش. معلم هنری داشتم که سالها پیش می گفت قلمویی بخرید که دسته چوبی داره نه دسته پلاستیکی. چرا که به احتمال خیلی زیاد قلموی با دسته چوبی موهای مرغوب تری داره اما چون دسته های پلاستیکی ارزون تره موهای کم کیفیتی هم داره. فکر کنم این خاطره کاملا مشخص می کنه غلط املایی و مشابهش چرا اینقدر بده.

هشتم- چه پیش نیازهایی لازم هست؟
پاسخ: مهم ترین مساله این هست که علاقمند به مطالعه کتاب و مقاله باشید. توانایی ترجمه متن های انگلیسی را داشته باشید. ضمن اینکه در خلاصه نویسی مطالب و تهیه پرزنتیشن خوب ( نه خیلی جذاب که توانایی گرافیکی بالایی بخواد) خبره باشید. اگر هم در زمینه تدوین ویدئو و پادکست تجربه داشته باشید خوبه.
یک نکته دیگه هم مهمه. این بیت از حضرت حافظ همیشه ورد زبونتون باشه:

گویند سنگ لعل شود در مقام صبر آری شود ولیک به خون جگر شود

نهم- من اومدم کارآموزی پس چرا تدریس نمی کنید؟
پاسخ: کارآموزی کلاس درس نیست. دوره ای است برای انتقال تجربیات. البته ما در هفته، بسته به شرایط 1 تا 2 ساعت آموزش اختصاصی خواهیم داشت. این آموزش ها در زمینه مشاوره، بازاریابی و تبلیغات خواهد بود.
ضمن اینکه اگر همکاری خوب باشه در دوره هایی که در زمان کارآموزی شما دارم رایگان شرکت خواهید کرد.

دهم خط قرمزها چیه؟
پاسخ: این چند مورد را رعایت بفرمایید:

  • اگر قرار است کاری را در زمان معینی به پایان برسانید، باید برسانید با کیفیت و در زمان مناسب. بیماری و سایر علل نباید در تعهد شما خدشه ایجاد کنه. مگر اینکه خیلی حاد باشه. لطفا نزدیک سررسید پروژه ها مریض نشید آدم یه فکرهای دیگه ای میکنه.
  • کاری را سرهم بندی کنید و تحویل بدهید. این دیگه خیلی غیرقابل قبوله واقعا. ما که قرار نیست سر مشتری و مخاطب را کلاه بگذاریم. پس شما هم سعی کنید با اخلاق و وجدان کاری فعالیت کنید.
  • هر وظیفه ای را به شما واگذار کردم بلافاصله به صورت مستقیم و غیرمستقیم به خودم برنگردونید. بویژه با سوال هایی که میشه از گوگل بپرسید. من گوگل نیستم واقعا.
  • غیب نشید. این فکر کنم خیلی واضحه و نیاز به توضیح نداره.
  • کتاب نخونید و فکر کنید اینکه کتابی را که من به شما پیشنهاد کردم بخونید یک مساله اضافه یا شخصیه.
  • دقیق باشید. سعی می کنم در انتخاب کلمات چه به صورت شفاهی چه به صورت کتبی دقیق باشم. پس شما هم دقیق بخوانید. عدم دقت و سطحی بودن واقعا خط قرمزه
  • باید اهل نوشتن باشید. اگر اهل نوشتن نیستید به احتمال زیاد نمی تونید همکاری اثربخشی باهم داشته باشیم. کسی که نتونه یا نخواد بنویسه شاید نتونه مشاور خوبی بشه.
  • اینکه درک نکنید من می تونم «بودش» های متفاوتی داشته باشم. من به عنوان دوست، آشنا یا معلم مجازی یا حقیقی شما یه شخص دیگه ام و به عنوان همکار شما در بحث مشاوره یک شخص دیگه. اگر نمی تونید اینها را از هم تشخیص و تمیز بدید به مشکل برمی خوریم.

سوال آخر- آیا قرارداد می بنیدم؟
پاسخ: بله یک قرارداد جدی کارآموزی و حفظ محرمانگی بسته خواهد شد و هر دو به اصولش پایبند خواهیم بود.

سخن پایانی: ممکنه این شرایط از دید شما غیرمنصفانه باشه من به اینکه شما چنین نظری داشته باشی احترام می گذارم. ممکنه فکر کنید من یک فرد خودپسند یا دیگرآزار هستم. باز من این حق را برای شما قائلم که چنین نظری داشته باشید. اما یادمون باشه:

گویند سنگ لعل شود در مقام صبر آری شود ولیک به خون جگر شود


بروزرسانی: در حال حاضر افراد برای کارآموزی سال 1400 انتخاب شده اند.

موفق و پیروز باشید. علیجاه شهربانویی مشاور بازاریابی و تبلیغات